Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeşil Dönüşüme Adil Geçiş için Önemli Bir Anahtar “Yeşil Beceriler”

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 4, 62 - 75, 30.11.2025

Öz

Araştırmanın amacı yeşil dönüşüme adil geçiş çerçevesinde ETF Yeşil Beceriler Ödülü alan projelerin irdelenmesidir. Araştırmanın yöntemi niteldir. Araştırmada belirlenen araştırma soruları çerçevesinde ETF yeşil beceriler ödülü alan projelerin betimsel içerik analizi tekniğiyle irdelenmesinin neticesinde yeşil beceri hakkında bilgi sunulacaktır. Ayrıca, ödül almaya hak kazanan proje sorumlularının kariyerleri alanda kariyer yapmayı düşünen gençlere teşvik olması için irdelenecektir. Çalışmanın geçerliliği ve güvenirliği çerçevesinde projeler herkesin ulaşabileceği şekilde kodlanmış olup araştırma soruları ve temaları ilgili literatür kaynakça gösterilerek oluşturulmuştur. Ayrıca, kodlama sürecinde zaman çeşitlemesiyle güvenirliğe katkı sağlanmıştır. Bu bağlamda 2021-2024 yılları arasında ödül kazanmış 12 proje araştırma dahil edilmiştir. Araştırmaların sınıflandırılmasında; projenin ülkesi, projenin sorumlusu, proje yılı, projenin hedefi ve proje çıktıları konularına ilişkin bulgular esas alınmıştır. Araştırma bulgularının alanda araştırma yapmayı planlayan araştırmacılara, işletmelere ve yeşil kariyer konusunda bireylere yol gösterici olması öngörülmektedir. Bu bağlamda, ödül alan proje sorumlusunun kariyeri irdelenmiş olup adil geçişin ipuçlarına ışık tutularak özellikle gençler için yeşil kariyer hakkında yol gösterici olması hedeflenmiştir.

Kaynakça

  • Albertz, A., & Pilz, M. (2025). Green alignment, green vocational education and training, green skills and related subjects: A Literature review on actors, contents and regional contexts. International Journal of Training and Development, 29(2), 243-254.
  • Auktor, G. (2020). Green ındustrial skills for a sustainable future. Wien: UNIDO.
  • Begum, S., Ashfaq, M., Luu, T. T., & Wang, D. (2025). Does green training foster green service innovation? The influence of organizational learning capability and human capital. International Journal of Hospitality Management, 130, 104266.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Buntat, Y., & Othman, M. (2012). Penerapan Kemahiran Insaniah “hijau” (Green Soft Skills) Dalam Pendidikan Teknik Dan Vokasional Di Sekolah Menengah Teknik, Malaysia. Journal of Social Science, 5(32), 32-41.
  • Busemeyer, M. R., Carstensen, M. B., Kemmerling, A., & Tosun, J. (2025). Foundations for a green economy: how institutions shape green skills. Climate Action, 4(1), 27.
  • Cedefop, European Centre for the Development of Vocational Training (2012). Research Paper, No. 24. Green skills and environmental awareness in vocational education and training: Synthesis Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Cegarra-Navarro, J. G., Martínez-Martínez, A., Cegarra-Leiva, D., & Sánchez-Vidal, M. E. (2025). The effects of green skills and defensive routines on open innovation in textile industry SMEs. Business Process Management Journal.
  • Chen, P. (2025). Green skills in logistics vocational education: a comparative study of curriculum integration in China and Germany. International Journal of Training and Development, 29(2), 124-139. Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Edition). New York: Routledge.
  • Consoli, D., Marin, G., Marzucchi, A., & Vona, F. (2016). Do green jobs differ from non-green jobs in terms of skills and human capital? Research Policy, 45(5), 1046-1060.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Education & Science/Egitim ve Bilim, 39(174). De Silva, D. G., Hubbard, T. P., McComb, R. P., & Schiller, A. R. (2017). Entry, growth and survival in the green industry. Regional Studies, 51(12), 1774-1785. http://mpra.ub.unimuenchen.de/34412
  • Dixit, K., Jarrar, H., & Salloum, C. (2025). Building green skills through knowledge sharing and social capital: an HRD study of Kenyan SMEs. Human Resource Development International, 1-20.
  • Fetting, C. (2020). The European green deal. ESDN Report, 2(9), 53.
  • Goswami, S., Mondal, R., & Puste, A. M. (2024). Green skill development program for wastewater treatment and reuse. In Encyclopedia of Green Materials Singapore: Springer Nature Singapore. 1094-1109.
  • Hamid, M. Z. A., Hassan, Z., Nordin, M. S., Kamin, Y., Atan, N. A., & Suhairom, N. (2019). Generic green skills in teaching and learning: Meaning and implementation. Universal Journal of Educational Research, 7(12), 121– 126. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.071915
  • Heong, Y. M., Sern, L. C., Kiong, T. T., & Mohamad, M. M. B. (2016). The role of higher order thinking skills in green skill development. In MATEC Web of Conferences (Vol. 70, p. 05001). EDP Sciences. https://www.etf.europa.eu
  • Hidayat, R., Suryani, L., & Wahyuni, S. (2021). Green human resource management and organizational performance: The mediating role of green career development. Jurnal Manajemen, 25(2), 123–135. https://doi.org/10.1234/jm.v25i2.5678
  • International Labour Organisation (ILO). 2016. What is a green job? Retrieved 6 September 2017 from http://www.ilo.org/global/ topics/green-jobs/news/WCMS_220248/lang--en/index.htm 73
  • Ismail, B. L., Kamis, A., Kob, C. G. C., Kiong, T. Z., & Rahim, M. B. (2017). Integrating element of green skills in the 21st century learning. Proceedings of 3Rd International Conference on Education, 3, 305– 314.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. 24. Basım. Ankara: Nobel Akademi.
  • Kócziás, C., & Demirel, P. (2025). The impact of green skills and green capabilities on firms financial performance: A systematic literature review. Journal of Innovation & Knowledge, 10(6), 100846.
  • Kowalska, K., Szczygieł, E., Szyja, P. and Sliwa, R. (2022), “Green skills in the field of social economy”, in SDG LABS – Harnessing the Potential of the Social Economy towards a Green Transformation through the Establishment of Socially Driven Green Labs within Universities, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznegoul, Krakow, POLAND, 1-114.
  • LinkedLn. (2023). Küresel Yeşil Beceriler Raporu. Erişim adresi: https://economicgraph.linkedin.com/content/dam/me/economicgraph/en-us/global-greenskillsreport/greenskillsreport-2023.pdf.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • McDonald, G., Condon, L. & Riordan, M. (2012). The Australian green skills agreement: Policy and industry context, Institutional Response and Green Skills Delivery. Australia, NSW: TAFE.
  • Mousavi, M. E., Irish, J. L., Frey, A. E., Olivera, F., & Edge, B. L. (2011). Global warming and hurricanes: the potential impact of hurricane intensification and sea level rise on coastal flooding. Climatic Change, 104, 575-597.
  • Mutohhari, F., Sudira, P., Isnantyo, F. D., & Majid, N. W. A. (2025). Generic green skills: Maturity level of vocational education teachers and students in Indonesia. International Journal of Evaluation and Research in Education, 14(1), 179-187.
  • Okyay, Ö., Sayın, A., Gunes Demır, Z., Özdemir, K. (2022). Ekolojik okuryazarlık eğitiminin okul öncesi çocukların çevreye yönelik farkındalık ve tutumlarına etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 2851-2870. https://doi.org/10.37669/milliegitim.944271
  • Özcan B. A. (2022). Çevre sorunlarının küreselleşmenin yapısal sorunları açısından bir değerlendirmesi. Beykoz Akademi Dergisi, 10(2), 408-436, doi:10.14514/beykozad.1171914.
  • Özsoy, C. (2011). Yeşil ekonominin dinamikleri: Yeşil işler ve beceriler. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, (562), 19-19.
  • Pant, M., Sharma, S., Chauhan, A., & Singh, A. P. (2025). Modelling and optimisation of sustainable production model with screening and carbon awareness for manufacturing industry. International Journal of Applied Management Science, 17(1), 27-51.
  • Patton, M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Pegem Akademi.
  • Pavlova, M. (2018). Fostering inclusive, sustainable economic growth and “green” skills development in learning cities through partnerships. Int Rev Educ, 64(1), 339–354. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/s11159-018-9718-x
  • Ramsarup, P., Ward, M., Rosenberg, E., Jenkin, N., & Lotz-Sistika, H. (2017). Enabling green skills: Pathways to sustainable development. A Source Book to Support Skills Planning for Green Economies. Pretoria: Department of Environmental Affairs.
  • Reyhan, S.A. & Duygu, E. (2015). Çevre politikalarında yeni bir yaklaşım: Yeşil işler ve yeşil istihdam. Memleket Siyaset Yönetim (MSY), 10(23), 21-39. Retrieved from http://www.msydergi.com/uploads/dergi/207.pdf.
  • Sarıoğlan, A. B., Dolu, G., & Sevim, N. (2022). TÜBİTAK 4004 fen projelerine yönelik tematik içerik analizi çalışması. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi (44), 11-19. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.893166
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39, 173.
  • Sern, L. C., Zaime, A. F., & Foong, L. M. (2018). Green skills for green industry: A review of literature. In Journal of Physics: Conference Series, 1019, 1, 012030, IOP Publishing.
  • Sern, L. C., Baharom, N., Foong, L. M., Muda, W. H. N. W., & Rosli, D. O. I. (2021). Integrating green skills into tvet curricula in polytechnics malaysia. Journal of Technical Education and Training, 13(3), 15-19. https://doi.org/10.30880/jtet.2021.13.03.002
  • Suri, H., & Clarke, D. (2009). Advancements in research synthesis methods: From a methodologically inclusive perspective. Review of Educational Research, 79(1), 395-430.
  • Türnüklü, A. (2001). Eğitim bilim alanında aynı araştırma sorusunu yanıtlamak için farklı araştırma tekniklerinin birlikte kullanılması. Education and Science, 26(120).
  • UNEP (United Nations Environment Programme), Towards a Green Economy: Pathways to Sustainable Development and Poverty Eradication, ISBN: 978-92-807-3143-9. 2011, s 15, www.unep.org/greeneconomy, (E.T. 12.02.2016).
  • Yeşil, Y., & Fidan, F. (2017). Training and gaining skills at green jobs in the context to environmental employment. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(2), 607-618.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yolvermez, B. (2023). Kariyerin geleceği: Yeşil kariyer. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 8(1), 89-107.
  • Zolkifli, H., Kamin, Y., Abdul Latif, A., Buntat, Y., & Awang, Z. (2016). Generic green skills: Industry and perspectives on technical education and vocational training (TVET). In: TVET@Asia, 6, 1-13.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rumeysa Aral 0000-0002-1951-4840

Gönderilme Tarihi 16 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 28 Kasım 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aral, R. (2025). Yeşil Dönüşüme Adil Geçiş için Önemli Bir Anahtar “Yeşil Beceriler”. Journal of Sustainable Education Studies, 6(4), 62-75.