Dil insanı diğer canlılardan ayıran en önemli iletişim aracıdır. İnsan hayatının en kritik dönemi olan okul öncesi dönemde dil gelişimi hem birçok gelişim alanını etkiler hem de birçok faktörden etkilenmektedir. Bu çalışma 2000 ve sonrası yıllarda Okul Öncesi Çocukların Dil Gelişimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin yıl, tür, çalışmanın yürütüldüğü üniversite, çalışma grubu, araştırmada kullanılan yöntem, ölçek ve tezlerdeki ele alınan konular açısından mevcut eğilimlerini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yer alan dil gelişimi konu başlığı ile arşivlenen 88 lisansüstü tez oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ölçüt örneklemeye göre belirlenmiş olup 2000 ve sonrası yıllarda okulöncesi çocuklarda dil gelişimi üzerine yapılmış 32 yüksek lisans tezi ve 6 doktora tezi olmak üzere toplam 38 lisansüstü tezden oluşmaktadır. Betimsel doküman (içerik) analizi yöntemi kullanılan araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen doküman inceleme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yapılan çalışmaların çoğu yüksek lisans tezi olup araştırmaların çoğunda nicel çalışmalara yer verilmiştir. Bu nedenle derinlemesine bilgi elde etmek amacıyla nitel ve nicel çalışmaların bir arada olduğu doktora düzeyinde çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: Özel Sayı (Ö1) |