Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

WEB MACERASI (WEBQUEST) YÖNTEMİNİN CANLILARDA ÜREME BÜYÜME VE GELİŞME ÜNİTESİNDEKİ KAVRAM ÖĞRENMEYE OLAN ETKİSi

Yıl 2022, Sayı: Özel Sayı (Ö1), 157 - 168, 31.03.2022

Öz

Geçmişten günümüze kadar eğitimin herkese ve her yerde olabilmesi adına pek çok farklı materyal kullanılmıştır. Günümüzde ise bu materyallerin içerisinden çok tercih edileni teknolojidir. 21. yüzyılın ihtiyaçlarına uygun, öğrencilerin doğru ve güvenilir bilgilere ulaşabilmesi sağlamak amacıyla internet tabanlı öğrenme yöntemleri geliştirilmektedir. Web macerası yöntemi bunlardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Araştırmanın amacı fen bilimleri dersi “Canlılarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” ünitesinde kullanılan web macerası (webquest) yönteminin öğrencilerin kavram öğrenmesine olan etkisini araştırmaktır. Araştırma deseni olarak ön-test son-test uygulamalı deney ve kontrol gruplarıyla yapılan yarı deneysel modeldir. Veriler 2018-2019 eğitim öğretim yılında Gaziantep ilindeki bir devlet okulunda öğrenim gören öğrencilerden toplanmıştır. Araştırmaya 7.sınıfa devam eden 65 öğrenci katılmıştır. Çalışmanın verileri, SPSS 23.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda web macerası yönteminin, ünitedeki kavramların doğru anlaşılmasında mevcut öğretim programındaki etkinliklere göre etkisinin çok büyük olduğu gözlemlenmiştir. Çalışmada Web macerasının öğrencilerin kavram öğrenmelerine olumlu etkisi bulunduğundan Fen bilimleri dersindeki diğer ünitelerde kullanılması önerilmektedir. Pandemi nedeniyle uzaktan eğitime geçişin yaşandığı son günlerde diğer branşlarda kullanılması, gerek eğitimin kalitesi gerekse öğrenci katılımı bakımından katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu uygulama okulun bilgisayar sınıfında gerçekleştirilmiş ve iki öğrenci bir bilgisayarı dönüşümlü olarak kullanmıştır. Bundan sonra yapılacak çalışmalarda web macerasının daha etkin uygulanabilmesi şartların daha iyi olduğu ortamlar kullanılabilir.

Kaynakça

  • Abraham, M. R., Grzybowski, E. B., Renner, J. W., & Marek, E. A. (1992). Understandings and misunderstandings of eighth graders of five chemistry concepts found in textbooks. Journal of research in science teaching, 29(2), 105-120.
  • Abraham, M. R., Grzybowski, E. B., Renner, J. W., & Marek, E. A. (1992). Understandings and misunderstandings of eighth graders of five chemistry concepts found in textbooks. Journal of research in science teaching, 29(2), 105-120.
  • Adell, J. (2004). Internet en el aula: las WebQuest. Edutec. Revista electrónica de tecnología educativa, (17), a036-a036.
  • Akçay, A., & Şahin , A. (2013). Bir öğretim yöntemi olarak web macerası (webquest). Bilişim Teknolojileri Dergisi, 6(1),17-22.
  • Alp, G. (2019). Scratch programı i̇le web destekli̇ i̇şbi̇rli̇kli̇ öğrenme yöntemi̇ni̇n i̇lkokul 5. sınıf öğrenci̇leri̇ni̇n kavramsal anlama düzeyleri̇ne ve eleşti̇rel düşünme beceri̇leri̇ne etki̇si̇. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Altınok, H. (1998). İlköğretim Fen Bilgisi dersi öğretiminde kavram haritalarının kullanımı ve öğrenci kavramsallaşmaları üzerine etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Aydoğan, S., GÜNEŞ, B., & Gülçiçek, Ç. (2003). Isı ve sıcaklık konusunda kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2).
  • Bayram, H., & Ersoy , N. (2014). 7. sınıf öğrencilerinin maddelerin sınıflandırılması ve değişimi konusundaki kavram yanılgılarının deney ve kavram haritası yöntemi ile giderilmesi. Eğitim Bilimleri Dergisi / Journal of Educational Sciences, 40,31-46. DOI: 10.15285/EBD.2014409741.
  • Chang, C. S., Chen, T. S., & Hsu, W. H. (2011). The study on integrating WebQuest with mobile learning for environmental education. Computers & Education, 57(1), 1228-1239.
  • Cohen, L., & Manion, L. K. Morrison (2000). Research methods in education.
  • Çakıroğlu , J., & Çetinkaya Aydın , G. (2019). Fen bilimleri öğretiminde teknoloji kullanımı. D. Akgündüz içinde, Fen ve Matematik Eğitiminde Teknolojik Yaklaşımlar (Hakemli) (s. 57-75). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çekbaş, Y., Yakar, H., Yıldırım, B., & Savran, A. (2003). Bilgisayar destekli eğitimin öğrenciler üzerine etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 76-78.
  • Çilkaya, R. (2013). Sosyal bi̇lgi̇ler eği̇ti̇mi̇nde webquest kullanımı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Dodge, B. (1997). Building blocks of a WebQuest. Retrieved December, 1, 2005.
  • İşman , A., Willis , J., & Dabaj, F. (2003). Advantages of computer based educational technologies for adult learners. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2(4), 1303-6521.
  • Murat, M., Kanadlı, S., & Ünişen , A. (2011). Yedinci sınıf öğrencilerinin hayvanların Üremesi, büyümesi ve geliĢmesi konusundaki kavram yanılgıları ve olası kaynakları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1),179-197
  • Şimşek , A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer , K., Akbulut , Y., & Yıldırım , Y. (Mayıs,2007). Türkiye'deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (s. 440-458). Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ece Çepiç 0000-0002-3366-2671

Hatice Mertoğlu 0000-0002-3172-7443

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: Özel Sayı (Ö1)

Kaynak Göster

APA Çepiç, E., & Mertoğlu, H. (2022). WEB MACERASI (WEBQUEST) YÖNTEMİNİN CANLILARDA ÜREME BÜYÜME VE GELİŞME ÜNİTESİNDEKİ KAVRAM ÖĞRENMEYE OLAN ETKİSi. Journal of Sustainable Education Studies(Özel Sayı (Ö1), 157-168.