Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görme engelli öğretmenlerin iş yaşamında karşılaştıkları sorunlar

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 4, 292 - 306, 31.10.2023

Öz

Bu araştırma, görme engelli öğretmenlerin iş yaşamında karşılaştığı sorunları belirlemek ve bu sorunların çözümüne ilişkin öneriler geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamında İstanbul ilinde görev yapan 33 görme engelli öğretmene zincir örnekleme tekniği kullanılarak ulaşılmış ve yüz yüze görüşmeler yapılarak veriler toplanmıştır. Görüşmelerde öğretmenlere araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış görüşme formunda yer alan sorular sorulmuş ve öğretmenlerin verdikleri yanıtlar kayıt altına alınmıştır. Çalışma sonunda elde edilen bulgulara göre görme engelli öğretmenlerin iş yaşamında özel durumlarından dolayı bazı sorunlarla karşılaştıkları tespit edilmiştir. Görme engelli öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar öğretim sürecinde yaşanan sorunlar, okul yönetimiyle yaşanan sorunlar, meslektaşlarıyla yaşanan sorunlar, velileriyle yaşanan sorunlar, teknolojik araçların erişilebilirliği ve okulun fiziksel olarak erişilebilirliği başlıkları altında toplanmıştır. Karşılaşılan bu sorunlar temalara ayrılmış ve sorunların nedenlerine ilişkin kodlar ortaya çıkma sıklıklarıyla birlikte tablolaştırılmıştır. Ayrıca görme engelli öğretmenlerin iş yaşamında karşılaştığı sorunlara ilişkin öğretmen görüşlerine birinci ağızdan yer verilmiştir.

The aim of this study is to determine the challenges faced by visually impaired teachers in work life and bring forward recommendations for these challenges. Within the scope of the study, 33 visually impaired teachers working in Istanbul were reached by using chain sampling data collection method, and the data was collected by carrying out face to face interviews. In the interviews, the questions in the semi-structured interview form prepared by the researchers were asked to the teachers and the answers of the teachers were written down. As a result of the study, it has been determined that visually impaired teachers faced some challenges in their work life due to their special condition. The challenges faced by visually impaired teachers were collected under the headings of the problems faced in teaching process, problems with school administration, problems with colleagues, problems with parents, accessibility of technological tools and physical accessibility of the school. These challenges were divided into themes and the codes related to the causes of challenges were tabulated together with their occurrence frequency. In addition, teachers' opinions regarding the challenges faced by visually impaired teachers in business life were given with their own words.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak K., Akgün Ö., Karadeniz Ş., & Demirel, F., (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (22. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi Yayınları.
  • Dragan, I. M., & Isaic-Maniu, A. (2013). Snowball sampling completion. Journal of Studies in Social Sciences, 5(2), 160-177.
  • EGED. (2015). Görme Engelli Öğretmenlerin Görevleri Esnasında Karşılaştıkları Sorunların Tespiti Raporu, Retrieved from https://eged.org/gorme-engelli-ogretmen-anketi-sonucu.pdf 02.02.2019
  • Kış, A., Gürgür, H. & Akçamete, G. (2012). Engelli öğretmenlerin iş doyumları ve çalışma koşulları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 272-294.
  • Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP). (2011). Aile ve Tüketici Hizmetleri, Engelli Bireyler, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, s.11-13, Retrieved from http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Engelli%20Bireyler.pdf 09.04.2019.
  • Öztürk, M., (2011). Türkiye'de Engelli Gerçeği, İstanbul: MÜSİAD Cep Kitapları
  • World Health Organization (2011). World Report on Disability, Geneva. Retrieved from https://www.who.int/teams/noncommunicable-diseases/sensory-functions-disability-and-rehabilitation/world-report-on-disability#:~:text=World%20Report%20on%20Disability%202011,a%20figure%20of%20around%2010%25 08.11.2019
  • Seyyar, A., (2006). Özürlülere Adanmış Sosyal Politika Yazıları, Sakarya: Adapazarı B.Ş.B. Yayınları.
  • Hasırcıoğlu, A., (2006). İşverenlerin Engelli İstihdamına Yaklaşımı (Sakarya Örneği), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya,
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Challenges Faced by Visually Impaired Teachers in Work Life

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 4, 292 - 306, 31.10.2023

Öz

The aim of this study is to determine the challenges faced by visually impaired teachers in work life and bring forward recommendations for these challenges. Within the scope of the study, 33 visually impaired teachers working in Istanbul were reached by using chain sampling data collection method, and the data was collected by carrying out face to face interviews. In the interviews, the questions in the semi-structured interview form prepared by the researchers were asked to the teachers and the answers of the teachers were written down. As a result of the study, it has been determined that visually impaired teachers faced some challenges in their work life due to their special condition. The challenges faced by visually impaired teachers were collected under the headings of the problems faced in teaching process, problems with school administration, problems with colleagues, problems with parents, accessibility of technological tools and physical accessibility of the school. These challenges were divided into themes and the codes related to the causes of challenges were tabulated together with their occurrence frequency. In addition, teachers' opinions regarding the challenges faced by visually impaired teachers in business life were given with their own words.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak K., Akgün Ö., Karadeniz Ş., & Demirel, F., (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (22. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi Yayınları.
  • Dragan, I. M., & Isaic-Maniu, A. (2013). Snowball sampling completion. Journal of Studies in Social Sciences, 5(2), 160-177.
  • EGED. (2015). Görme Engelli Öğretmenlerin Görevleri Esnasında Karşılaştıkları Sorunların Tespiti Raporu, Retrieved from https://eged.org/gorme-engelli-ogretmen-anketi-sonucu.pdf 02.02.2019
  • Kış, A., Gürgür, H. & Akçamete, G. (2012). Engelli öğretmenlerin iş doyumları ve çalışma koşulları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 272-294.
  • Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP). (2011). Aile ve Tüketici Hizmetleri, Engelli Bireyler, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, s.11-13, Retrieved from http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Engelli%20Bireyler.pdf 09.04.2019.
  • Öztürk, M., (2011). Türkiye'de Engelli Gerçeği, İstanbul: MÜSİAD Cep Kitapları
  • World Health Organization (2011). World Report on Disability, Geneva. Retrieved from https://www.who.int/teams/noncommunicable-diseases/sensory-functions-disability-and-rehabilitation/world-report-on-disability#:~:text=World%20Report%20on%20Disability%202011,a%20figure%20of%20around%2010%25 08.11.2019
  • Seyyar, A., (2006). Özürlülere Adanmış Sosyal Politika Yazıları, Sakarya: Adapazarı B.Ş.B. Yayınları.
  • Hasırcıoğlu, A., (2006). İşverenlerin Engelli İstihdamına Yaklaşımı (Sakarya Örneği), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya,
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasan Türkan 0000-0002-7508-2069

Sultan Bilge Keskinkılıç Kara 0000-0003-1951-7838

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Türkan, H., & Keskinkılıç Kara, S. B. (2023). The Challenges Faced by Visually Impaired Teachers in Work Life. Journal of Sustainable Education Studies, 4(4), 292-306.