The aim of this research is to examine postgraduate theses and scholarly articles related to student-centered strategies, methods, and techniques in Arabic education between the years 2005-2022. To achieve this objective, a qualitative research method of content analysis was employed. Content analysis is a research methodology used to analyze and interpret the content of various forms of communication, such as written, oral, or visual materials. As a result of the literature review, it has been observed that in recent years, there has been a consistent increase in studies focusing on student-centered strategies, methods, and techniques in the context of Arabic education. A total of 48 studies have been conducted, comprising 4 doctoral theses, 41 master's theses, and 3 research articles. Istanbul Aydın University emerges as the institution with the highest number of publications (n=23), while the field of education sciences has the highest number of studies (n=39), predominantly utilizing descriptive and review methods. Additionally, the findings of the study reveal that within the scope of Arabic education, the number of studies conducted on individual learning methods, flipped learning, collaborative learning, brainstorming, discussion method, augmented reality, project-based learning, problem-based learning, out-of-class activities, and creative thinking methods remains consistently low, ranging from 1 to 2. In conclusion, despite the increasing number of studies, the most noteworthy observation within the scope of this research is the absence of any study specifically focusing on student-centered strategies, methods, and techniques in Arabic education in Turkey. Therefore, it is recommended that both articles and postgraduate studies should explore these topics.
Arabic Language Education Arabic Language Literature Arabic Language Dialects
Bu araştırmanın amacı, 2005-2022 yılları arasında Arapça eğitiminde öğrenci merkezli strateji, yöntem ve tekniklerle ilgili yapılmış lisansüstü tezler ve bilimsel makaleleri incelemektir. Bu hedef doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. İçerik analizi, yazılı, sözlü veya görsel materyal gibi çeşitli iletişim biçimlerinin içeriğini analiz etmek ve yorumlamak için kullanılan bir araştırma metodolojisidir. Alanyazın taraması sonucunda, son yıllarda Arapça eğitimi bağlamında öğrenci merkezli strateji, yöntem ve tekniklerle ilgili yapılan çalışmaların düzenli olarak arttığı, çalışmaların 4’u doktora, 41’i yüksek lisans 3’ü araştırma makalesi olmak üzere 48 çalışmanın yapıldığı, en çok çalışmanın yayınlandıkları kurum bazında İstanbul Aydın Üniversitesinde (f=23), bilim dalı bazında ise eğitim bilimlerinde (f=39), yöntem olarak da en fazla betimsel ve derleme yöntemlerin kullanıldığı belirlenmiştir. Ayrıca çalışmanın bulguları kapsamında Arapça eğitimi alanında bireysel öğrenme yöntemi, ters yüz yöntemi, işbirliğine dayalı öğrenme, beyin fırtınası, tartışma yöntemi, artırılmış gerçeklik, proje tabanlı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, sınıf dışı etkinlik ve yaratıcı düşünme yöntemlerinde yapılan çalışmaların sayısı 1 ila 2 arasında değişerek düşük kalmıştır. Sonuçta, sayısı giderek artmasına rağmen, çalışma kapsamında dikkat çeken en önemli nokta, Türkiye’de Arapça eğitimi alanında öğrenci merkezli stratejilerine ilişkin yapılan taramalar ve analizler sonucunda bazı öğrenci merkezli strateji, yöntem ve tekniklerle ilgili yapılmış herhangi bir çalışmaya rastlanmamaktır. Bu bağlamda hem makale hem de lisansüstü çalışmalarda bu konulara başvurulması önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |