Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Touch Math Tekniğini Uygulayan Öğretmenlerin Özel Gereksinimli Çocukların Matematik Becerilerindeki Etkisine Yönelik Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 10 - 22, 31.01.2025

Öz

Bu çalışmada touch math tekniğinin özel gereksinimi olan çocukların matematik becerilerine etkisini öğrenmek adına öğretmenlerin görüşlerini almak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerin touch math tekniğini biliyor olması, özel gereksinimi olan çocuklarla çalışmış ve bu tekniği çocuklara uygulamış olmaları ölçüt olarak belirlenmiştir. Belirlenen ölçüte göre hazırlanan demografik form ve yapılandırılmamış anket soruları dijital ortamda Google Form üzerinden öğretmenlere ulaştırılarak cevaplamaları sağlanmıştır. İstanbul iline bağlı Ümraniye ve Şişli ilçelerinde görev yapmakta olan 10 öğretmenin katıldığı çalışmada 9 öğretmenin kadın 1 öğretmenin ise erkek olduğu, 6 öğretmenin özel eğitim öğretmeni olduğu ve 6 öğretmenin 15 yıl ve üzeri tecrübeye sahip olduğu görülmektedir. Çalışmadan elde edilen veriler iki araştırmacı tarafından ay ayrı okunarak kodlar atanmış ve alanda uzmanların görüşü alınarak tablolar halinde sunulmuştur. Katılımcı öğretmenlerin araştırma sorularına verdikleri yanıtlara göre; touch math tekniğinin uygulamasının kolay olduğu, özel gereksinimli çocuklara touch math tekniği ile verilen matematik eğitminde alınan sonuçların etkili, kalıcı ve genellenebilir olduğu, her yaş gurubunda tekniğin kullanılabileceği, normal gelişim gösteren bireylerde tekniğin etkili olabileceği, engel gruplarına göre ise özellikle otizm olmak üzere farklı engel gruplarında tekniğin faydalı olduğu görüşlerinin öne çıktığı görülmektedir. Touch math tekniğinin uygulanmasında yaşanan zorluklara bakıldığında, noktaların yerlerinin ezberlenmesinin yanı sıra 7 rakamı ve sonrasındaki rakamların öğretiminde yaşanan zorlukların vurgulandığı görülmektedir. Katılımcı öğretmenlerin önerilerine bakıldığında ise öğretmenlere lisans derslerinde touch math eğitimin verilmesi, kurumlarda seminer düzenlenmesi ve teknik hakkında bilimsel çalışmalar yapılmasının önemine vurgu yapmaktadırlar. Araştırma sonucunda, touch math tekniğinin özel gereksinimli bireylere matematik öğretiminde etkili olduğu, öğretmenlerin bu eğitimi çalıştıkları kurumlarda aldıkları, bu tekniğin başarılı olmasında çocukların ön koşul becerilere sahip olmalarının önemli bir kriter olduğu ve öğretmenlerin touch math tekniği eğitimi verilmesi yönünde benzer önerilerde bulundukları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abdou, RAE (2020). The effect of Touch Math multi-sensory program on teaching basic computation skills to young children identified as at risk for the acquisition of computation skills. Amazonia Investiga, 9(27), 149-156.
  • Akgün, S. K. (2022). Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere temel çarpma işlemi öğretiminde nokta belirleme tekniğinin etkililiği (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayden, H. (2022). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklara temel toplama ve çıkarma işlemlerinin öğretiminde şarkı yoluyla sunulan nokta belirleme tekniğinin etkililiği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Aydemir, T. (2017). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere temel çarpma işleminin öğretiminde iki öğretim uygulamasının etkililik ve verimlilik yönünden karşılaştırılması (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Bakan, S. (2017). Nokta belirleme tekniğinin bir kaynaştırma öğrencisinin matematik başarısı ve öz-yeterlilik algı düzeyine etkililiği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Bayırbaşı, A. B. (2018). Gelişimsel yetersizliği olan öğrencilere toplama işlemi öğretiminde video ipucuyla sunulan sayı doğrusu ile nokta belirleme tekniklerinin etkililiklerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Lefke Avrupa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Lefke.
  • Baykul, Y. (1995). İlköğretimde Matematik Öğretimi. Ankara: Pegem. s. 27
  • Baykul, Y. (2005). İlköğretimde Matematik Öğretimi 1. - 5. Sınıflar için Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Badır, T. (2014). Zihin engelli bireylere çıkarma işlemi öğretiminde sabit bekleme süreli öğretimle sunulan nokta belirleme tekniğinin etkililiği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Demir, A. (2023). Otizm spektrum bozukluğu tanısı almış olan çocuklara basit toplama işlemi öğretiminde nokta belirleme tekniğinin tablet ile sunumunun etkililiği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Sınıf Eğitimi Yüksek Lisans Programı, Tokat.
  • Gobadze, T., & Düzkantar, A. (2019). Özel eğitimde matematik ile ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi. Journal of Gifted Education and Creativity, 6(2), 147-165.
  • Green, N. D. (2009). The effectiveness of the touchmath program with fourth-and fifth-grade special educations students. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED507708.pdf adresinden elde edilmiştir.
  • Genç, E. D., Issı, H. N., & Yıldız, O. (2017). Matematik öğretimi için nokta belirleme tekniğine dayalı bir mobil uygulama. Istanbul Journal Of Innovation In Education, 3(1), 55-62.
  • Eliçin, Ö. ve Nuhoğlu, H. (2013). Nokta Belirleme Tekniğinin (Touch math) Matematik Becerilerinin Öğretiminde Kullanımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(1): 21-36.
  • Eliçin, Ö., Dağseven Emecen, D., & Yıkmış, A. (2013). Zihin engelli çocuklara doğrudan öğretim yöntemiyle temel toplama işlemlerinin öğretiminde nokta belirleme tekniği kullanılarak yapılan öğretimin etkililiği. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37(37), 118-136.
  • Çakmak- Ekici, T. (2023). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda nesneleri sayma becerisinin öğretiminde insansı robot aracılı öğretim uygulamasının geliştirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Keskin, N. K. (2016). Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere temel çıkarma işlemi öğretiminde nokta belirleme tekniğinin etkililiği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Kot, M., Sönmez, S., & Yıkmış, A. (2017). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere toplama işlemi öğretiminde doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan nokta belirleme tekniği ile sayı doğrusu stratejisinin karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(2), 253-269.
  • Kot, M. (2019). Zihin yetersizliği olan öğrencilere çarpma ve bölme işlemlerinin öğretiminde nokta belirleme tekniğinin farklı sunumlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Kuh Akgün, S., Karaaslan, Ö., Karaaslan, D. D. Ö., Şengül Erdem, H. (2023). Otızm spektrum bozukluğu olan öğrencilere çarpma işlemi öğretiminde nokta belirleme tekniğinin etkililiği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (65), 260-287. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1110195
  • Miller, S., & Mercer, C. D. (1997). Educational aspects of mathematics disabilities. Journal of Learning Disabilities, 30, 47-56.
  • Nuhoğlu, H., & Eliçin, Ö. (2013). Nokta Belirleme Tekniğinin (Touch Math) Matematik Becerilerinin Öğretiminde Kullanımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(01), 21-36.
  • Sinoplu, K. (2009). Zihinsel engellilerde matematik öğretimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Şentürk, F. (2021). Zihinsel yetersizliği olan bireylere oyun yoluyla sunulan nokta belirleme tekniğinin toplama işlemi öğretimindeki etkililiği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Şentürk, F., Yıkmış, A., & Terzioğlu, N. K. (2023). Teaching Addition to Students with Intellectual Disabilities: TouchMath Presented Through a Game. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 484-504. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1284401
  • Terzioğlu, N. K., & Yıkmış, A. (2018). Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere temel çıkarma işlemi öğretiminde nokta belirleme tekniğinin etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(1), 1-27.
  • Odabaşı, Y. (1999). Anket yöntemi. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde ed. Ali Atıf Bir. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1081.
  • Öztürk, H.Z. (2016). Tablet bilgisayar üzerinde eş zamanlı ipucuyla sunulan nokta belirleme tekniğinin rakam- nesne eşlemesi öğretiminde etkililiği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Özmen, S., & Çakmakli, I. (2000). Internet Üzerinden Anket Yoluyla Veri Toplama. Araştırma Sempozyumu 2000, 27-29.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Wisniewski, Z. G. and Smith, D. (2002). How effective is Touch Math in improving the academic achievement of students with special needs on math addition Mad Minute timed tests? South Bend: Indiana University: (ERIC Document Reproduction Service No. ED469455).
  • Yıldız, B. (2020). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Eldeli Toplama İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Lefke Avrupa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Lefke.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim, Çoklu Engelli Eğitimi, Görme Engelli Eğitimi, Zihinsel Engelli Eğitimi, Otizm ve Spekrum Bozukluğu Eğitimi, Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer), Kapsayıcı Eğitim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nesrin Girgin Akın 0009-0007-4376-7171

Senem Akıncı Düzel 0000-0002-6831-6787

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 8 Ekim 2024
Kabul Tarihi 29 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Girgin Akın, N., & Akıncı Düzel, S. (2025). Touch Math Tekniğini Uygulayan Öğretmenlerin Özel Gereksinimli Çocukların Matematik Becerilerindeki Etkisine Yönelik Görüşleri. Journal of Sustainable Education Studies, 6(1), 10-22.