Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP) Hakkındaki Görüşleri: Türkçe Dersi

Yıl 2023, , 86 - 100, 31.12.2023
https://doi.org/10.58667/sedder.1376587

Öz

Bu araştırmanın amacı, İlkokullarda Yetiştirme Programı’nda (İYEP) görev alan sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerindeki deneyimlerine ve programa dair genel görüşlerini incelemektir. Araştırmanın modeli olarak bir nitel araştırma yöntemi olan değerlendirici durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim ve öğretim yılı bahar yarıyılında Van ilinin merkez ilçelerindeki okullarda görev yapan 20 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından hazırlanan yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak ve yüz yüze görüşme yöntemiyle elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; İYEP uygulamasının başında öğrencilerin seviyesini belirlemek amacıyla kullanılan öğrenci belirleme değerlendirme araçlarının genel olarak uygun olduğu, İYEP Türkçe dersi için belirlenen kazanımların kapsamının ve belirlenen ders saati süresinin yeterliliği hakkında farklı görüşlerin olduğu, İYEP Türkçe dersi kapsamında kullanılan etkinlik kitabının ise yeterli olmadığı yönünde görüşlerin ağırlıkta olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Etkinlik kitabının basit olduğu, kullanılan etkinliklerin sayısının ve metin çeşitliliğinin az olduğu ve etkinliklerin ilgi çekici olmadığı; bunların yanı sıra, uygulamaya yönelik veli tepkilerinin olumlu olduğu, çocukların bilişsel ve duyuşsal açıdan gelişimine genel olarak katkı sağladığı sonuçlarına da ulaşılmıştır. Görüşleri elde edilen öğretmenler genel olarak, İYEP uygulamasının ilkokulun tüm sınıfları düzeyinde uygulanması, öğretmen ücretlerinin iyileştirilmesi, etkinlik kitaplarının yeniden ele alınıp düzenlenmesi, kullanılan metinlerin ve etkinliklerin daha çeşitli, kapsamlı ve işlevsel olması, ders saatlerinin artırılması, ilgi çekici içeriklere (bilmece, bulmaca, oyun, boyama…) de program kapsamında yer verilmesi gerektiği noktasında önerilerde bulunmuşlardır.

Kaynakça

  • Avlukyarı, N. T. (2019). İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP)'in öğretmen ve yöneticiler tarafından değerlendirilmesi (Mersin ili Tarsus ilçesi örneği). Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Balantekin, Y. (2020). İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP) Türkçe dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi: Bir karma yöntem araştırması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 153-184.
  • Bektaş, M., Okur, A., & Karadağ, B. (2014). İlkokul ve ortaokul son sınıf öğrencilerinde metaforik algı olarak kitap. Türk Kütüphaneciliği, 28(2), 154-168.
  • Blachowicz, C., & Fisher, P. J. (2015). Teaching vocabulary in all classrooms. (5th edition). Boston: Pearson.
  • Bozbayındır, F. & Kara, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarında (DYK) karşılaşılan sorunlar ve öğretmen görüşleri temelinde çözüm önerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 336-349.
  • Canpolat, U., & Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının TEOG bağlamında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(1), 123-154.
  • Gençoğlu, C. (2019). Millî bir destekleme ve yetiştirme sistemi modeli: İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP), Millî Eğitim Dergisi, 48, 853-881.
  • Göksu, İ., & Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP), (2019). Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/iyep_2019.pdf.
  • Kaya, A. İ., Arslantaş, H. İ., & Şimşek, N. (2009). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(30), 376-387.
  • Keskin, Ö. (2021). İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP)’nın dezavantajlı öğrenciler açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Kırnık, D., Susam, E., & Özbek, R. (2019). İYEP İlkokullarda yetiştirme programı uygulamalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 387-415.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). İlkokullarda yetiştirme programı uygulama kılavuzu. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_10/01150934_pdf.
  • Nartgün, Ş. S., & Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(4); 537-564.
  • Özdoğru, M. (2022). İlkokullarda Yetiştirme Programı’nın (İYEP) değerlendirilmesi [Evaluation of the Education
  • Program in Primary Schools (IYEP)]. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi) [Science, Education, Art and Technology Journal (SEAT Journal)], 6(1), 53-63.
  • Sarıdoğan, E. (2019). İlkokullarda yetiştirme programının 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

The Views of Classroom Teachers about Primary Schools Education Program (IYEP): Turkish Lesson

Yıl 2023, , 86 - 100, 31.12.2023
https://doi.org/10.58667/sedder.1376587

Öz

This paper seeks to examine the experiences of the classroom teachers involved in the implementation of Remedial Education Program in Primary Schools (İYEP) in Turkish lessons and their general views on the program. As the model of the research, the evaluative case study design, one of the qualitative research methods, was used. The study group of the research consists of 17 primary school teachers working in schools in the central districts of Van province in the spring semester of the 2022-2023 academic year. Content analysis method was used in the analysis of the data obtained by using the semi-structured interview form prepared by the researcher and face-to-face interview method. As a result of the research, it was concluded that the student identification and evaluation tools used to determine the level of students at the beginning of the İYEP application were generally appropriate, that there were different opinions about the adequacy of the scope of the achievements determined for the İYEP Turkish course and the adequacy of the determined course hours, and that the activity book used within the scope of the İYEP Turkish course was not sufficient. It was concluded that the activity book is simple, the number of activities used and text variety are low, and the activities are not interesting. In addition, parent reactions to the application are positive and generally contribute to the cognitive and affective development of children. The teachers whose opinions were obtained recommended that the İYEP application be implemented at all grades of primary school, teacher salaries be increased, the activity books be re-considered and rearranged, the texts and activities be made more diverse, comprehensive, and functional, and lesson hours be increased. In addition, they recommended that interesting content (riddles, puzzles, games, coloring pages, etc.) be included in the program.

Kaynakça

  • Avlukyarı, N. T. (2019). İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP)'in öğretmen ve yöneticiler tarafından değerlendirilmesi (Mersin ili Tarsus ilçesi örneği). Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Balantekin, Y. (2020). İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP) Türkçe dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi: Bir karma yöntem araştırması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 153-184.
  • Bektaş, M., Okur, A., & Karadağ, B. (2014). İlkokul ve ortaokul son sınıf öğrencilerinde metaforik algı olarak kitap. Türk Kütüphaneciliği, 28(2), 154-168.
  • Blachowicz, C., & Fisher, P. J. (2015). Teaching vocabulary in all classrooms. (5th edition). Boston: Pearson.
  • Bozbayındır, F. & Kara, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarında (DYK) karşılaşılan sorunlar ve öğretmen görüşleri temelinde çözüm önerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 336-349.
  • Canpolat, U., & Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının TEOG bağlamında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(1), 123-154.
  • Gençoğlu, C. (2019). Millî bir destekleme ve yetiştirme sistemi modeli: İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP), Millî Eğitim Dergisi, 48, 853-881.
  • Göksu, İ., & Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP), (2019). Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/iyep_2019.pdf.
  • Kaya, A. İ., Arslantaş, H. İ., & Şimşek, N. (2009). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(30), 376-387.
  • Keskin, Ö. (2021). İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP)’nın dezavantajlı öğrenciler açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Kırnık, D., Susam, E., & Özbek, R. (2019). İYEP İlkokullarda yetiştirme programı uygulamalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 387-415.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). İlkokullarda yetiştirme programı uygulama kılavuzu. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_10/01150934_pdf.
  • Nartgün, Ş. S., & Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(4); 537-564.
  • Özdoğru, M. (2022). İlkokullarda Yetiştirme Programı’nın (İYEP) değerlendirilmesi [Evaluation of the Education
  • Program in Primary Schools (IYEP)]. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi) [Science, Education, Art and Technology Journal (SEAT Journal)], 6(1), 53-63.
  • Sarıdoğan, E. (2019). İlkokullarda yetiştirme programının 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilişsel Gelişim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emrah Kultas 0000-0002-4041-8642

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2023
Kabul Tarihi 18 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kultas, E. (2023). Sınıf Öğretmenlerinin İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP) Hakkındaki Görüşleri: Türkçe Dersi. Siirt Eğitim Dergisi, 3(2), 86-100. https://doi.org/10.58667/sedder.1376587