Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Konfor Alanı Yönelimleri ve Mesleki Öz Yeterlikleri Üzerine Bir Karma Yöntem Çalışması

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 36 - 77, 31.12.2024
https://doi.org/10.58667/sedder.1593251

Öz

Bu araştırmada öğretmenlerin konfor alanı yönelimleri ve mesleki öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, karma yöntemde ve açıklayıcı sıralı desende yürütülmüştür. Çalışmanın nicel kısmının evrenini, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Kahramanmaraş ili Dulkadiroğlu ve Onikişubat merkez ilçelerindeki kamuya ait anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerde görevli 9473 öğretmen; örneklemini ise bu evrenden basit seçkisiz yöntemle belirlenen 449 öğretmen oluşturmuştur. Çalışmanın nitel kısmı için aynı evren içerisinden amaçlı örnekleme türlerinden aykırı durum örnekleme yöntemi ile belirlenen ve 4 farklı okulda görevli 20 öğretmen çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmanın nicel verilerini toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu”, “Konfor Alanı Yönelim Ölçeği” ve “Öğretmen Öz Yeterliği Ölçeği Kısa Formu” kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde ilişkisiz (bağımsız) örneklemler t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Pearson korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizlerinden faydalanılmıştır. Araştırmanın nitel verilerini toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, nitel kısma ait veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Nitel verilerin kodlama tutarlılığını belirlemek için araştırmanın her iki yazarı tarafından araştırmanın birincisi sorusuna ait veriler üzerinde ayrı ayrı kodlamalar yapılmış, yapılan kodlamalar karşılaştırılmış ve kodlama tutarlılığının .87 olduğu görülmüştür. Araştırma sonucuna göre öğretmenlerin konfor alanı yönelimlerinin “orta” düzeyde, mesleki öz yeterliklerinin ise “yüksek” düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin konfor alanı yönelimlerinin eğitim durumlarına, branşlarına, yaşlarına ve kıdemlerine göre; mesleki öz yeterliklerinin ise medeni durumlarına, branşlarına, yaşlarına ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca konfor alanı yönelimi ile mesleki öz yeterlik arasında pozitif ve düşük düzeyli bir ilişki olduğu ve konfor alanı yönelimin mesleki öz yeterliğinin anlamı bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel sonuçlarına bakıldığında ise öğretmenlerin konfor alanı yönelimlerinin yüksek/düşük olmasının nedenleri bireysel, örgütsel, meslektaş kaynaklı, toplumsal/çevresel ve ailevi nedenler olmak üzere beş; mesleki öz yeterliklerinin yüksek olmasının nedenleri öğrenci kaynaklı, veli kaynaklı, toplumsal/çevresel, örgütsel, bireysel ve mesleki nedenler olmak üzere altı kategori altında; mesleki öz yeterliklerinin düşük olmasının nedenlerinin ise veli kaynaklı, toplumsal/çevresel, örgütsel, bireysel ve mesleki nedenler olmak üzere beş kategori altında toplandığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ağaçbacak, P. M. (2019). Pozitif psikoloji bağlamında sınıf öğretmenlerinin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile özyeterlik inançları ve örgütsel bağlılık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akdeniz, A. (2023). Eğitim kurumlarında öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ile okul müdürünün güçlendirici liderlik davranışları arasındaki ilişki: öz yeterlik ve mesleki iş birliğinin aracı rolü [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akgöz, E. E. (2024). Ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarının okul müdürünün öğretimsel liderlik davranışları, öğretmen özerkliği ve öğretmen öz yeterliği ile ilişkisinin karma yöntemle incelenmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akkoyunlu, B., & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 1-10.
  • Akkoyunlu, B., Orhan, F., & Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için “bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik ölçeği” geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 1-8.
  • Akşab, G., & Türk, F. (2022). Psikolojik danışmanların danışma öz-yeterlik algılarına ilişkin bir derleme çalışması. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 5(1), 1-40.
  • Almazbekova, A. (2023). Kırgızistan’daki ortaöğretim öğretmenlerinin mesleki yeterliklerinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alwaleedi, M. A. (2016). Impact of demographic variables in the development of teachers’ self-efficacy beliefs in the context of Saudi Arabia. Asian Social Science, 13(1), 1-10. https://doi.org/10.5539/ass.v13n1p1
  • Armor, D., Conry-Oseguera, P., Cox, M., King, N., McDonnell, L., Pascal, A., Pauly, E., & Zellman, G. (1976). Analysis of the school preferred reading program in selected Los Angeles minority schools. Rand.
  • Ashton, P. (1984). Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35(5), 28–32. https://doi.org/10.1177/002248718403500507
  • Aslan, H., Bal, A., Akbulut, S., & Çetin, B. (2023). Öğretmenlerin öz-yeterlikleri ile değişime hazır olma durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Scientific Educational Studies, 7(1), 1-32. https://doi.org/10.31798/ses.1270645
  • Aslan, M., & Kalkan, H. (2018). Öğretmenlerin özyeterlik algılarının analizi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 477-494. https://doi.org/10.29029/busbed.434926
  • Atıcı, M. (2001). Yüksek ve düşük yetkinlik düzeyine sahip öğretmenlerin sınıf yönetimi stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 28(28), 483-499.
  • Atsoniou, M. (2020). Researching teaching self-efficacy of pre-school teachers. Open Access Library Journal, 7(06), 1-20. https://doi.org/10.4236/oalib.1106447
  • Aydın, T., Şahin Sak, İ. T., & Merey, Z. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeylerinin ve öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(35), 957-990. https://doi.org/10.35675/befdergi.977323
  • Aydın, Y. (2015). Örgütsel sessizliğin okul yönetiminde kayırmacılık ve öğretmenlerin öz yeterlik algısı ile ilişkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aytaç, A. (2018). Öğretmenlerin özyeterlik algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Academy Journal of Educational Sciences, 2(1), 29-41.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  • Bandura, A. (1986). The explanatory and predictive scope of self-efficacy theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 4(3), 359-373. https://doi.org/10.1521/jscp.1986.4.3.359
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H Freeman and Company.
  • Bandura, A. (2012). Cultivate self‐efficacy for personal and organizational effectiveness. Handbook of Principles of Organizational Behavior: İndispensable Knowledge For Evidence‐Based Management, 179-200. https://doi.org/10.1002/9781119206422.ch10
  • Bay, D. N. (2020). Investigation of the relationship between self-efficacy beliefs and classroom management skills of pre-school teachers. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(4), 335-348.
  • Bayat, S. (2023). Sınıf öğretmenlerinin mesleki öz-yeterlikleri ile değerler eğitimi öz-yeterliklerinin incelenmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Vatansever Bayraktar, H., & Çelik, O. (2021). Öğretmenlerin öz yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İZÜ Eğitim Dergisi, 3(6), 98-127. https://doi.org/10.46423/izujed.841318
  • Borbye, L. (2010). Out of the comfort zone: New ways to teach, learn, and assess essential professional skills an advancement in educational innovation. Morgan & Claypool Publishers. https://doi.org/10.1007/978-3-031-02572-3
  • Bozkurt, A., & Kursav, M. (2021). Türkiye ve TALIS anketine katılan ülkelerdeki ortaokul matematik öğretmenlerinin öz yeterlik ve mesleki iş birliği algılarının karşılaştırılması. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 233-256.
  • Bölükbaş, A., (2023). Okul yöneticilerinin sosyal adalet liderlik davranışları ile öğretmenlerin öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2023). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L., & Hanson, W. E. (2003). Advanced mixed methods research designs. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research. Sage.
  • Çetin, F. (2011). Örgüt içi girişimcilikte öz yeterlilik algısı ve kontrol odağının rolü. Business and Economics Research Journal, 2(3), 69-85.
  • Çoban, Ö., Özdemir, N., & Bellibaş, M. Ş. (2023). Trust in principals, leaders’ focus on instruction, teacher collaboration, and teacher self-efficacy: Testing a multilevel mediation model. Educational Management Administration & Leadership, 51(1), 95-115. https://doi.org/10.1177/1741143220968170
  • Daştan, Ş. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlik düzeyleri ile üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik tutumlarının karşılaştırılması [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Davis, M. D. (2014). The relationship between distributed leadership, school culture, and teacher self-efficacy [Unpublished Doctora Thesis]. Grand Canyon University.
  • DeMarco, A. L. (2018). The relationship between distributive leadership, school culture, and teacher self-efficacy at the middle school level [Unpublished Doctora Thesis]. Seton Hall University, New Jersey.
  • Demirtaş, V. Y. (2018). A study on teacher candidates' self-efficacy, motivation and affection levels for children. Journal of Education and Training Studies, 6(12), 111-125. https://doi.org/10.11114/jets.v6i12.3661
  • Saracaloğlu, A. S., Karademir, Ç. A., Dinçer, B., & Dedebali, N. C. (2017). Öğretmenlerin öğretme stilleri, özyeterlik ve iş doyumlarinin belirlenmesi. Education Sciences, 12(1), 58-85. https://doi.org/10.12739/NWSA.2017.12.1.1C0669
  • Duhigg, C. (2012). The power of habit: Why we do what we do in life and business. Random House.
  • Eiriksson, L. (2020). The fear of failure as an athlete and an ınternational student: the search for meaning making outside my comfort zone [Unpublished Master Thesis]. University of Vermont.
  • Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational psychologist, 34(3), 169-189. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3403_3
  • Elliot, A. J., & Covington, M. V. (2001). Approach and avoidance motivation. Educational Psychology Review, 13(2). https://doi.org/10.1023/A:1009009018235
  • Emre, Ş. C., & Ünsal, S. (2017). The ınvestıgatıon of the relatıonshıp between secondary school teachers’self effıcacy belıefs and attıtude towards teachıng. European Journal of Education Studies, 3(6), 94-111. https://doi.org/10.5281/zenodo.572344
  • Ercan, R. (2014). Öğretmenlerde çocuk sevgisi. Journal of Turkish Studies, 9(8), 435-444. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7370
  • Erdoğan, U. (2023). Öğretmen öz yeterliği ölçeği kısa formu’nun Türkçeye uyarlanması ve ölçme değişmezliğinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1129-1154. https://doi.org/10.17679/inuefd.1082325
  • Ermiş, M. (2019). Öğretmenlerin öz yeterlik düzeyleri ile kuruma bağlılıkları arasındaki ilişki [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Falter, M. M., & Barnes, M. E. (2020). The importance of the “comfort zone” in preservice teachers’ evaluation of video analysis sessions as a tool for enhanced reflection. Teacher Education Quarterly, 47(2), 64-85.
  • Gastaldi, F. G. M., Pasta, T., Longobardi, C., Prino, L. E., & Quaglia, R. (2014). Measuring the influence of stress and burnout in teacher-child relationship. European Journal of Education and Psychology, 7(1), 17-28. https://doi.org/:10.1989/ejep.v7i1.149
  • Gençtürk, A., & Memiş, A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları ve iş doyumlarının demografik faktörler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 9(3), 1037-1054.
  • Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569–582. https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  • Gökyer, N. (2019). Lise öğretmenlerinin özyeterlik düzeyleri: Elazığ ili örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 121-132. https://doi.org/10.18069/firatsbed.538659
  • Gökyer, N., & Bakcak, S. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin özyeterlik düzeyleri: Elazığ ili örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 82-98. https://doi.org/10.33907/turkjes.454626
  • Guskey, T. R., & Passaro, P. D. (1994). Teacher efficacy: A study of construct dimensions. American educational research journal, 31(3), 627-643. https://doi.org/10.3102/00028312031003627
  • Gürses, İ., & Kılavuz, M. A. (2011). Erikson’un psiko-sosyal gelişim dönemleri teorisi açısından kuşaklararası din eğitimi ve iletişiminin önemi. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 20(2), 153-166.
  • Hayward, C., & Ohlson, M. (2023). Teachers' Perspectives On Teacher Self-Efficacy And Principal Leadership Characteristics. International Journal of Education Policy and Leadership, 19(2), 1-26. https://doi.org/10.22230/ijepl.2023v19n2a1291
  • Henson, R. K. (2001). The effects of participation in teacher research on teacher efficacy. Teaching and Teacher Education, 17(7), 819-836. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00033-6
  • Henson, R. K. (2002). From adolescent angst to adulthood: Substantive implications and measurement dilemmas in the development of teacher efficacy research. Educational Psychologist, 37(3), 137–150. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3703_1
  • Hero, D. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile öz-yeterlik inançlarının incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaçar, T., & Beycioğlu, K. (2017). İlköğretim Öğretmenlerinin Öz Yeterlik İnançları. İlköğretim Online, 16(4), 1753-1767. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.342988
  • Karagöz, Y. (2010). Nonparametrik tekniklerin güç ve etkinlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 18-40.
  • Kartal, M. (2019). Öğretmenlerin öz-yeterlik inançları ile işe yabancılaşmaları arasındaki ilişki [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaşcı, T., & Selçuk, G. (2021). Examination of classroom teachers’ technological pedagogical content knowledge and teacher self-efficacy beliefs. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4(4), 774-792. https://doi.org/10.31681/jetol.1018879
  • Khan, F., & Gupta, V. (2024). Examining the relationships between instructional leadership, teacher self-efficacy and job satisfaction: a study of primary schools in India. Journal of Educational Administration, 62(2), 223-238. https://doi.org/10.1108/JEA-09-2022-0145
  • Kılınç, A. Ç., Polatcan, M., Atmaca, T., & Koşar, M. (2020). Öğretmen mesleki öğrenmesinin yordayıcıları olarak öğretmen öz yeterliği ve bireysel akademik iyimserlik: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Eğitim ve Bilim, 46(205), 373-394. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.8966
  • Kiknadze, N. (2018). Comfort zone orientation: Moving beyond one’s comfort zone [Unpublished Honors Thesis]. Duke University, Durham.
  • Kiknadze, N.C., & Leary, M. R. (2021). Comfort zone orientation: Individual differences in the motivation to move beyond one's comfort zone. Personality and Individual Differences, 181 (111024), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111024
  • Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology, 102(3), 741-756. https://doi.org/10.1037/a0019237
  • Klassen, R. M., Tze, V. M., Betts, S. M., & Gordon, K. A. (2011). Teacher efficacy research 1998–2009: Signs of progress or unfulfilled promise?. Educational Psychology Review, 23(1), 21-43. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9141-8
  • Korkut, K., & Babaoğlan, E. (2012). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(16), 269-281.
  • Köse, A., & Uzun, M. (2024). Konfor Alanı Yönelim Ölçeğinin (KAYÖ) Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 57(1), 289-329. https://doi.org/10.30964/auebfd.1288823
  • Köstekçi, M. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin suskunluk düzeyleri ile öz yeterlilikleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kubilay, F. (2022). Yönetici-öğretmen iş birliği ile öğretmen öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(30), 350-372. https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.56780
  • Kursav, M. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin öz yeterlik algılarının ve mesleki iş birliği algılarının OECD ülkeleri ile karşılaştırılması [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kurt, T. (2016). Öğretmen liderliğini açıklamaya yönelik bir model: Dağıtımcı liderlik, örgütsel öğrenme ve öğretmenlerin öz yeterlik algısının öğretmen liderliğine etkisi. Eğitim ve Bilim, 41(183), 1-28. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2016.5081
  • Küpeli, D. (2024). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcılık algıları ile mesleki yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Küpeli, E. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin iletişim becerileri ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ma, K., McMaugh, A., & Cavanagh, M. (2022). Changes in pre-service teacher self-efficacy for teaching in relation to professional experience placements. Australian Journal of Education, 66(1), 57-72. https://doi.org/10.1177/00049441211060474
  • Marques, J. (2008). Reader forum—Stepping out of the comfort zone. Leadership in Action: A Publication of the Center for Creative Leadership and Jossey‐Bass, 28(2), 23-24.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği. (2020, 14 Agustos). Resmî Gazete (Sayı: 31213). https:// https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/08/20200814.pdf
  • Odanga, S. J., Aloka, P. J., & Raburu, P. (2022). Effects of Experience on Teachers’ Self-Efficacy in Secondary Schools. Alberta Journal of Educational Research, 68(1), 119-132. https://doi.org/10.11575/ajer.v68i1.70744
  • Özek, B. Y., & Büyükgöze, H. (2023). Examining the relationship of distributed leadership and job satisfaction: On the mediating roles of teacher self-efficacy and co-operation. Egitim ve Bilim, 48(213), 255-277. https://doi.org/10.15390/EB.2023.11759
  • Özkul, R. (2021). Öğretmenlerin öz-yeterlik algısı, sınıf yönetimi kaygısı ve öğrenci kontrol ideolojileri arasındaki ilişkilerin analizi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Putman, S. M., Cash, A. H., & Polly, D. (2022). Examining the impact of an embedded, multisemester internship on teacher education candidates’ teacher self-efficacy. Teacher Education Quarterly, 49(4), 28-48.
  • Putwain, D. W., & von der Embse, N. P. (2018). Teacher self-efficacy moderates the relations between imposed pressure from imposed curriculum changes and teacher stress. Educational Psychology, 39(1), 51-64. https://doi.org/10.1080/01443410.2018.1500681
  • Sağlam, H. (2018). Öğretmenlerin duygusal zekâları ve öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Santagata, R., Villavicencio, A., Wegemer, C. M., Cawelti, L., & Gatlin-Nash, B. (2023). “I have been pushed outside of my comfort zone and have grown as a result”: Teacher professional learning and innovation during the pandemic. Journal of Educational Change, 699–726. https://doi.org/10.1007/s10833-023-09491-9
  • Saykal, A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, özyeterlik inançları, teknolojiye yönelik tutumları ve teknolojik pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Amasya Üniversitesi). Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Schwartz, R. M., & Gottman, J. M. (1976). Toward a task analysis of assertive behavior. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 44(6), 910-920. https://doi.org/10.1037/0022-006X.44.6.910
  • Selçuk, Z. (2000). Okul deneyimi ve uygulama (öğretmen ve öğrenci davranışlarının gözlenmesi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sherman, R. O. (2017). Transcending your comfort zone. Am Nurse Today, 12(9), 22-23.
  • Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2016). Teacher stress and teacher self-efficacy as predictors of en-gagement, emotional exhaustion, and motivation to leave the teaching profession. Creative Education, 7(13), 1785-1799.
  • Tashakkori, A., & Creswell, J. W. (2007). The new era of mixed methods. Journal of Mixed Methods Research, 1(1), 3-7. https://doi.org/10.1177/2345678906293042
  • Teker, Z. (2021). Sınıf öğretmenlerinin iletişim becerileri ile öz yeterliklerinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Telef, B. B. (2011). The study of teachers’ self-efficacy, job satisfaction, life satisfaction and burnout. Elementary Education Online, 10(1), 91-108.
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and teacher education, 17(7), 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2002). The influence of resources and support on teachers’ efficacy beliefs. Paper Presented at The Annual Meeting of The American Educational Research Association, New Orleans.
  • Türkan, S. (2017). Öğretmenlerin değer yönelimlerinin öz-yeterlik algıları üzerine etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ünver, M. M. (2004). An exploration of perceived self-determination and self-efficacy of EFL instructors in a Turkish state university [Unpublished Master's Thesis]. Bilkent Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Van Gelderen, M. (2023). Using a comfort zone model and daily life situations to develop entrepreneurial competencies and an entrepreneurial mindset. Frontiers in Psychology, 14, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1136707
  • White, A. (2009). From comfort zone to performance management. White & MacLean Publishing.
  • Yavuz, M. (2020). Özel eğitim okullarında çalışan öğretmenlerin mesleki öz-yeterlilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (55), 1-25. https://doi.org/10.21764/maeuefd.546612
  • Yavuzcan, Ş. N. (2023). Öğretmenlerin denetime ilişkin tutumlarının mesleki gelişim öz yeterliklerine etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yenilmez, K., & Kakmacı, Ö. (2008). İlköğretim matematik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öz yeterlilik inanç düzeyleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 1-21.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H., (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H., & Arslan, M. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin öz yeterlik algıları ile çocuk sevgileri arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 370-399. https://doi.org/10.30855/gjes.2022.08.03.002
  • Yılmaz, K., & Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2008). İlköğretim okulu öğretmenlerinin yeterlik inançları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 143-167.

A Mixed Method Study on Teachers' Comfort Zone Orientations and Professional Self-Efficacy

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 36 - 77, 31.12.2024
https://doi.org/10.58667/sedder.1593251

Öz

In this study, it was aimed to examine the relationship between teachers' comfort zone orientations and their professional self-efficacy. The research was conducted in mixed method and sequential explanatory design. The population of the quantitative part of the study consisted of 9473 teachers working in public preschools, primary schools, secondary schools and high schools in the central districts of Dulkadiroğlu and Onikişubat in Kahramanmaraş province in the 2023-2024 academic year, and the sample consisted of 449 teachers selected from this population by simple random method. For the qualitative part of the study, 20 teachers working in 4 different schools were determined as the study group, which was determined by the extreme case sampling method, one of the purposeful sampling types, from the same population ‘Personal Information Form’, “Comfort Zone Orientation Scale” and “Teacher Self-Efficacy Scale Short Form” were used to collect the quantitative data of the research. Unrelated (independent) samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Pearson correlation and simple linear regression analyses were used to analyse the quantitative data. In order to collect the qualitative data of the study, a semi-structured interview form developed by the researchers was used, and the data related to the qualitative part were analysed with content analysis method. In order to determine the coding consistency of the qualitative data, both authors of the research made separate coding on the data related to the first question of the research, the coding was compared and the coding consistency was found as .87. According to the results of the research, it was determined that teachers' comfort zone orientations were at “medium” level and their professional self-efficacy was at “high” level. It was determined that teachers' comfort zone orientations differed significantly according to their educational status, branches, age and seniority, while their professional self-efficacy differed significantly according to their marital status, branches, age and seniority. In addition, it was determined that there was a positive and low-level relationship between comfort zone orientation and professional self-efficacy and that comfort zone orientation was a significant predictor of professional self-efficacy. When the qualitative results of the study were examined, it was determined that the reasons for teachers' high/low comfort zone orientations were grouped under five categories as individual, organisational, collegial, social/environmental and family reasons while the reasons for their high professional self-efficacy were grouped under six categories as student- related, parent- related, social/environmental, organisational, individual and professional reasons and the reasons for their low professional self-efficacy were grouped under five categories as parent- related, social/environmental, organisational, individual and professional reasons.

Kaynakça

  • Ağaçbacak, P. M. (2019). Pozitif psikoloji bağlamında sınıf öğretmenlerinin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile özyeterlik inançları ve örgütsel bağlılık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akdeniz, A. (2023). Eğitim kurumlarında öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ile okul müdürünün güçlendirici liderlik davranışları arasındaki ilişki: öz yeterlik ve mesleki iş birliğinin aracı rolü [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akgöz, E. E. (2024). Ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarının okul müdürünün öğretimsel liderlik davranışları, öğretmen özerkliği ve öğretmen öz yeterliği ile ilişkisinin karma yöntemle incelenmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akkoyunlu, B., & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 1-10.
  • Akkoyunlu, B., Orhan, F., & Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için “bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik ölçeği” geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 1-8.
  • Akşab, G., & Türk, F. (2022). Psikolojik danışmanların danışma öz-yeterlik algılarına ilişkin bir derleme çalışması. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 5(1), 1-40.
  • Almazbekova, A. (2023). Kırgızistan’daki ortaöğretim öğretmenlerinin mesleki yeterliklerinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alwaleedi, M. A. (2016). Impact of demographic variables in the development of teachers’ self-efficacy beliefs in the context of Saudi Arabia. Asian Social Science, 13(1), 1-10. https://doi.org/10.5539/ass.v13n1p1
  • Armor, D., Conry-Oseguera, P., Cox, M., King, N., McDonnell, L., Pascal, A., Pauly, E., & Zellman, G. (1976). Analysis of the school preferred reading program in selected Los Angeles minority schools. Rand.
  • Ashton, P. (1984). Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35(5), 28–32. https://doi.org/10.1177/002248718403500507
  • Aslan, H., Bal, A., Akbulut, S., & Çetin, B. (2023). Öğretmenlerin öz-yeterlikleri ile değişime hazır olma durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Scientific Educational Studies, 7(1), 1-32. https://doi.org/10.31798/ses.1270645
  • Aslan, M., & Kalkan, H. (2018). Öğretmenlerin özyeterlik algılarının analizi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 477-494. https://doi.org/10.29029/busbed.434926
  • Atıcı, M. (2001). Yüksek ve düşük yetkinlik düzeyine sahip öğretmenlerin sınıf yönetimi stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 28(28), 483-499.
  • Atsoniou, M. (2020). Researching teaching self-efficacy of pre-school teachers. Open Access Library Journal, 7(06), 1-20. https://doi.org/10.4236/oalib.1106447
  • Aydın, T., Şahin Sak, İ. T., & Merey, Z. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeylerinin ve öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(35), 957-990. https://doi.org/10.35675/befdergi.977323
  • Aydın, Y. (2015). Örgütsel sessizliğin okul yönetiminde kayırmacılık ve öğretmenlerin öz yeterlik algısı ile ilişkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aytaç, A. (2018). Öğretmenlerin özyeterlik algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Academy Journal of Educational Sciences, 2(1), 29-41.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  • Bandura, A. (1986). The explanatory and predictive scope of self-efficacy theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 4(3), 359-373. https://doi.org/10.1521/jscp.1986.4.3.359
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H Freeman and Company.
  • Bandura, A. (2012). Cultivate self‐efficacy for personal and organizational effectiveness. Handbook of Principles of Organizational Behavior: İndispensable Knowledge For Evidence‐Based Management, 179-200. https://doi.org/10.1002/9781119206422.ch10
  • Bay, D. N. (2020). Investigation of the relationship between self-efficacy beliefs and classroom management skills of pre-school teachers. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(4), 335-348.
  • Bayat, S. (2023). Sınıf öğretmenlerinin mesleki öz-yeterlikleri ile değerler eğitimi öz-yeterliklerinin incelenmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Vatansever Bayraktar, H., & Çelik, O. (2021). Öğretmenlerin öz yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İZÜ Eğitim Dergisi, 3(6), 98-127. https://doi.org/10.46423/izujed.841318
  • Borbye, L. (2010). Out of the comfort zone: New ways to teach, learn, and assess essential professional skills an advancement in educational innovation. Morgan & Claypool Publishers. https://doi.org/10.1007/978-3-031-02572-3
  • Bozkurt, A., & Kursav, M. (2021). Türkiye ve TALIS anketine katılan ülkelerdeki ortaokul matematik öğretmenlerinin öz yeterlik ve mesleki iş birliği algılarının karşılaştırılması. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 233-256.
  • Bölükbaş, A., (2023). Okul yöneticilerinin sosyal adalet liderlik davranışları ile öğretmenlerin öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2023). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L., & Hanson, W. E. (2003). Advanced mixed methods research designs. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research. Sage.
  • Çetin, F. (2011). Örgüt içi girişimcilikte öz yeterlilik algısı ve kontrol odağının rolü. Business and Economics Research Journal, 2(3), 69-85.
  • Çoban, Ö., Özdemir, N., & Bellibaş, M. Ş. (2023). Trust in principals, leaders’ focus on instruction, teacher collaboration, and teacher self-efficacy: Testing a multilevel mediation model. Educational Management Administration & Leadership, 51(1), 95-115. https://doi.org/10.1177/1741143220968170
  • Daştan, Ş. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlik düzeyleri ile üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik tutumlarının karşılaştırılması [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Davis, M. D. (2014). The relationship between distributed leadership, school culture, and teacher self-efficacy [Unpublished Doctora Thesis]. Grand Canyon University.
  • DeMarco, A. L. (2018). The relationship between distributive leadership, school culture, and teacher self-efficacy at the middle school level [Unpublished Doctora Thesis]. Seton Hall University, New Jersey.
  • Demirtaş, V. Y. (2018). A study on teacher candidates' self-efficacy, motivation and affection levels for children. Journal of Education and Training Studies, 6(12), 111-125. https://doi.org/10.11114/jets.v6i12.3661
  • Saracaloğlu, A. S., Karademir, Ç. A., Dinçer, B., & Dedebali, N. C. (2017). Öğretmenlerin öğretme stilleri, özyeterlik ve iş doyumlarinin belirlenmesi. Education Sciences, 12(1), 58-85. https://doi.org/10.12739/NWSA.2017.12.1.1C0669
  • Duhigg, C. (2012). The power of habit: Why we do what we do in life and business. Random House.
  • Eiriksson, L. (2020). The fear of failure as an athlete and an ınternational student: the search for meaning making outside my comfort zone [Unpublished Master Thesis]. University of Vermont.
  • Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational psychologist, 34(3), 169-189. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3403_3
  • Elliot, A. J., & Covington, M. V. (2001). Approach and avoidance motivation. Educational Psychology Review, 13(2). https://doi.org/10.1023/A:1009009018235
  • Emre, Ş. C., & Ünsal, S. (2017). The ınvestıgatıon of the relatıonshıp between secondary school teachers’self effıcacy belıefs and attıtude towards teachıng. European Journal of Education Studies, 3(6), 94-111. https://doi.org/10.5281/zenodo.572344
  • Ercan, R. (2014). Öğretmenlerde çocuk sevgisi. Journal of Turkish Studies, 9(8), 435-444. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7370
  • Erdoğan, U. (2023). Öğretmen öz yeterliği ölçeği kısa formu’nun Türkçeye uyarlanması ve ölçme değişmezliğinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1129-1154. https://doi.org/10.17679/inuefd.1082325
  • Ermiş, M. (2019). Öğretmenlerin öz yeterlik düzeyleri ile kuruma bağlılıkları arasındaki ilişki [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Falter, M. M., & Barnes, M. E. (2020). The importance of the “comfort zone” in preservice teachers’ evaluation of video analysis sessions as a tool for enhanced reflection. Teacher Education Quarterly, 47(2), 64-85.
  • Gastaldi, F. G. M., Pasta, T., Longobardi, C., Prino, L. E., & Quaglia, R. (2014). Measuring the influence of stress and burnout in teacher-child relationship. European Journal of Education and Psychology, 7(1), 17-28. https://doi.org/:10.1989/ejep.v7i1.149
  • Gençtürk, A., & Memiş, A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları ve iş doyumlarının demografik faktörler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 9(3), 1037-1054.
  • Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569–582. https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  • Gökyer, N. (2019). Lise öğretmenlerinin özyeterlik düzeyleri: Elazığ ili örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 121-132. https://doi.org/10.18069/firatsbed.538659
  • Gökyer, N., & Bakcak, S. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin özyeterlik düzeyleri: Elazığ ili örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 82-98. https://doi.org/10.33907/turkjes.454626
  • Guskey, T. R., & Passaro, P. D. (1994). Teacher efficacy: A study of construct dimensions. American educational research journal, 31(3), 627-643. https://doi.org/10.3102/00028312031003627
  • Gürses, İ., & Kılavuz, M. A. (2011). Erikson’un psiko-sosyal gelişim dönemleri teorisi açısından kuşaklararası din eğitimi ve iletişiminin önemi. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 20(2), 153-166.
  • Hayward, C., & Ohlson, M. (2023). Teachers' Perspectives On Teacher Self-Efficacy And Principal Leadership Characteristics. International Journal of Education Policy and Leadership, 19(2), 1-26. https://doi.org/10.22230/ijepl.2023v19n2a1291
  • Henson, R. K. (2001). The effects of participation in teacher research on teacher efficacy. Teaching and Teacher Education, 17(7), 819-836. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00033-6
  • Henson, R. K. (2002). From adolescent angst to adulthood: Substantive implications and measurement dilemmas in the development of teacher efficacy research. Educational Psychologist, 37(3), 137–150. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3703_1
  • Hero, D. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile öz-yeterlik inançlarının incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaçar, T., & Beycioğlu, K. (2017). İlköğretim Öğretmenlerinin Öz Yeterlik İnançları. İlköğretim Online, 16(4), 1753-1767. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.342988
  • Karagöz, Y. (2010). Nonparametrik tekniklerin güç ve etkinlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 18-40.
  • Kartal, M. (2019). Öğretmenlerin öz-yeterlik inançları ile işe yabancılaşmaları arasındaki ilişki [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaşcı, T., & Selçuk, G. (2021). Examination of classroom teachers’ technological pedagogical content knowledge and teacher self-efficacy beliefs. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4(4), 774-792. https://doi.org/10.31681/jetol.1018879
  • Khan, F., & Gupta, V. (2024). Examining the relationships between instructional leadership, teacher self-efficacy and job satisfaction: a study of primary schools in India. Journal of Educational Administration, 62(2), 223-238. https://doi.org/10.1108/JEA-09-2022-0145
  • Kılınç, A. Ç., Polatcan, M., Atmaca, T., & Koşar, M. (2020). Öğretmen mesleki öğrenmesinin yordayıcıları olarak öğretmen öz yeterliği ve bireysel akademik iyimserlik: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Eğitim ve Bilim, 46(205), 373-394. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.8966
  • Kiknadze, N. (2018). Comfort zone orientation: Moving beyond one’s comfort zone [Unpublished Honors Thesis]. Duke University, Durham.
  • Kiknadze, N.C., & Leary, M. R. (2021). Comfort zone orientation: Individual differences in the motivation to move beyond one's comfort zone. Personality and Individual Differences, 181 (111024), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111024
  • Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology, 102(3), 741-756. https://doi.org/10.1037/a0019237
  • Klassen, R. M., Tze, V. M., Betts, S. M., & Gordon, K. A. (2011). Teacher efficacy research 1998–2009: Signs of progress or unfulfilled promise?. Educational Psychology Review, 23(1), 21-43. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9141-8
  • Korkut, K., & Babaoğlan, E. (2012). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(16), 269-281.
  • Köse, A., & Uzun, M. (2024). Konfor Alanı Yönelim Ölçeğinin (KAYÖ) Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 57(1), 289-329. https://doi.org/10.30964/auebfd.1288823
  • Köstekçi, M. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin suskunluk düzeyleri ile öz yeterlilikleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kubilay, F. (2022). Yönetici-öğretmen iş birliği ile öğretmen öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(30), 350-372. https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.56780
  • Kursav, M. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin öz yeterlik algılarının ve mesleki iş birliği algılarının OECD ülkeleri ile karşılaştırılması [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kurt, T. (2016). Öğretmen liderliğini açıklamaya yönelik bir model: Dağıtımcı liderlik, örgütsel öğrenme ve öğretmenlerin öz yeterlik algısının öğretmen liderliğine etkisi. Eğitim ve Bilim, 41(183), 1-28. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2016.5081
  • Küpeli, D. (2024). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcılık algıları ile mesleki yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Küpeli, E. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin iletişim becerileri ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ma, K., McMaugh, A., & Cavanagh, M. (2022). Changes in pre-service teacher self-efficacy for teaching in relation to professional experience placements. Australian Journal of Education, 66(1), 57-72. https://doi.org/10.1177/00049441211060474
  • Marques, J. (2008). Reader forum—Stepping out of the comfort zone. Leadership in Action: A Publication of the Center for Creative Leadership and Jossey‐Bass, 28(2), 23-24.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği. (2020, 14 Agustos). Resmî Gazete (Sayı: 31213). https:// https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/08/20200814.pdf
  • Odanga, S. J., Aloka, P. J., & Raburu, P. (2022). Effects of Experience on Teachers’ Self-Efficacy in Secondary Schools. Alberta Journal of Educational Research, 68(1), 119-132. https://doi.org/10.11575/ajer.v68i1.70744
  • Özek, B. Y., & Büyükgöze, H. (2023). Examining the relationship of distributed leadership and job satisfaction: On the mediating roles of teacher self-efficacy and co-operation. Egitim ve Bilim, 48(213), 255-277. https://doi.org/10.15390/EB.2023.11759
  • Özkul, R. (2021). Öğretmenlerin öz-yeterlik algısı, sınıf yönetimi kaygısı ve öğrenci kontrol ideolojileri arasındaki ilişkilerin analizi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Putman, S. M., Cash, A. H., & Polly, D. (2022). Examining the impact of an embedded, multisemester internship on teacher education candidates’ teacher self-efficacy. Teacher Education Quarterly, 49(4), 28-48.
  • Putwain, D. W., & von der Embse, N. P. (2018). Teacher self-efficacy moderates the relations between imposed pressure from imposed curriculum changes and teacher stress. Educational Psychology, 39(1), 51-64. https://doi.org/10.1080/01443410.2018.1500681
  • Sağlam, H. (2018). Öğretmenlerin duygusal zekâları ve öz yeterlik inançları ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Santagata, R., Villavicencio, A., Wegemer, C. M., Cawelti, L., & Gatlin-Nash, B. (2023). “I have been pushed outside of my comfort zone and have grown as a result”: Teacher professional learning and innovation during the pandemic. Journal of Educational Change, 699–726. https://doi.org/10.1007/s10833-023-09491-9
  • Saykal, A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, özyeterlik inançları, teknolojiye yönelik tutumları ve teknolojik pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Amasya Üniversitesi). Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Schwartz, R. M., & Gottman, J. M. (1976). Toward a task analysis of assertive behavior. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 44(6), 910-920. https://doi.org/10.1037/0022-006X.44.6.910
  • Selçuk, Z. (2000). Okul deneyimi ve uygulama (öğretmen ve öğrenci davranışlarının gözlenmesi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sherman, R. O. (2017). Transcending your comfort zone. Am Nurse Today, 12(9), 22-23.
  • Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2016). Teacher stress and teacher self-efficacy as predictors of en-gagement, emotional exhaustion, and motivation to leave the teaching profession. Creative Education, 7(13), 1785-1799.
  • Tashakkori, A., & Creswell, J. W. (2007). The new era of mixed methods. Journal of Mixed Methods Research, 1(1), 3-7. https://doi.org/10.1177/2345678906293042
  • Teker, Z. (2021). Sınıf öğretmenlerinin iletişim becerileri ile öz yeterliklerinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Telef, B. B. (2011). The study of teachers’ self-efficacy, job satisfaction, life satisfaction and burnout. Elementary Education Online, 10(1), 91-108.
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and teacher education, 17(7), 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2002). The influence of resources and support on teachers’ efficacy beliefs. Paper Presented at The Annual Meeting of The American Educational Research Association, New Orleans.
  • Türkan, S. (2017). Öğretmenlerin değer yönelimlerinin öz-yeterlik algıları üzerine etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ünver, M. M. (2004). An exploration of perceived self-determination and self-efficacy of EFL instructors in a Turkish state university [Unpublished Master's Thesis]. Bilkent Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Van Gelderen, M. (2023). Using a comfort zone model and daily life situations to develop entrepreneurial competencies and an entrepreneurial mindset. Frontiers in Psychology, 14, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1136707
  • White, A. (2009). From comfort zone to performance management. White & MacLean Publishing.
  • Yavuz, M. (2020). Özel eğitim okullarında çalışan öğretmenlerin mesleki öz-yeterlilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (55), 1-25. https://doi.org/10.21764/maeuefd.546612
  • Yavuzcan, Ş. N. (2023). Öğretmenlerin denetime ilişkin tutumlarının mesleki gelişim öz yeterliklerine etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yenilmez, K., & Kakmacı, Ö. (2008). İlköğretim matematik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öz yeterlilik inanç düzeyleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 1-21.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H., (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H., & Arslan, M. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin öz yeterlik algıları ile çocuk sevgileri arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 370-399. https://doi.org/10.30855/gjes.2022.08.03.002
  • Yılmaz, K., & Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2008). İlköğretim okulu öğretmenlerinin yeterlik inançları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 143-167.
Toplam 105 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Akif Köse 0000-0002-4813-6375

Mustafa Ermeydan 0000-0002-4331-4419

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2024
Kabul Tarihi 23 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Köse, A., & Ermeydan, M. (2024). Öğretmenlerin Konfor Alanı Yönelimleri ve Mesleki Öz Yeterlikleri Üzerine Bir Karma Yöntem Çalışması. Siirt Eğitim Dergisi, 4(2), 36-77. https://doi.org/10.58667/sedder.1593251