The aim of this study is to examine the physical activity levels of middle school students studying during the COVID-19 pandemic period and their parents in terms of some variables, and also to reveal the relationship between the physical activity levels of parents and their children. 381 middle school students studying in Rize during the 2021-2022 academic year and 667 parents participated in the study. As data collection tools, the personal information form, the International Physical Activity Questionnaire Short Form and the Physical Activity Questionnaire for Older Children were used. In the statistical method, the percentage distribution and frequency values of the data were determined by descriptive statistics. Shapiro Wilk Test and Kurtosis-Skewness values were used as normality test. In pairwise comparisons, Independent Sample T Test was used for parametric data and Mann Whitney U Test was used for non-parametric data. One-way ANOVA was used for parametric data and Kruskal Wallis test was used for non-parametric data in the comparison of groups of three or more. Spearman correlation test was used in the relation analysis. It was observed that there were significant differences between the physical activity levels of the children according to their age and gender. Similarly, there were significant differences between the physical activity levels of parents according to their gender. It was determined that there was a moderate relationship between the physical activity scores of mothers and fathers. As a result, it was found that catching COVID 19 did not cause a difference in physical activity levels of parents and children, male parents and male children had more physical activity levels than female parents and female children, and there was no relationship between the physical activity levels of parents and their children.
Bu araştırmanın amacı COVID-19 pandemisi döneminde öğrenim gören ortaokul öğrencileri ve ebeveynlerinin fiziksel aktivite düzeylerini bazı değişkenler açısından incelemek ve ebeveynlerle çocuklarının fiziksel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmaya 2021-2022 eğitim öğretim döneminde Rize’de öğrenim gören 381 ortaokul öğrencisi ile 667 ebeveyn katıldı. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ile Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi Kısa Formu ve Çocuklar İçin Fiziksel Aktivite Anketi kullanıldı. İstatistik yöntemde verilerin yüzde dağılım ve frekans değerleri tanımlayıcı istatistikle belirlendi. Normallik testi olarak Shapiro Wilk Test ve Basıklık Çarpıklık değerleri kullanıldı. İkili karşılaştırmalarda parametrik veriller için Bağımsız Örneklem T Testi, parametrik olmayan veriler için ise Mann Whitney U Testi kullanıldı. Üç ve üzeri grupların karşılaştırılmasında parametrik veriler için Tek Yönlü Varyans Analizi, parametrik olmayan veriler için ise Kruskal Wallis testi kullanıldı. İlişki analizinde ise Spearman Korelasyon testinden yararlanıldı. Ebeveynlerin anne baba durumlarına göre, çocukların yaş ve cinsiyetlerine göre fiziksel aktivite düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar olduğu görüldü. Annelerle babaların fiziksek aktivite puanları arasında ise orta düzeyde bir ilişki olduğu tespit edildi. Sonuç olarak COVID 19’a yakalanmanın ebeveyn ve çocuklarda fiziksel aktivite düzeyleri açısından farklılığa sebep olmadığı, erkek ebeveynlerin ve erkek çocukların kadın ebeveyn ve kız çocuklara göre daha fazla fiziksel aktivite düzeyine sahip olduğu, ebeveynlerle çocukları arasında fiziksel aktivite düzeyi açısından bir ilişki olmadığı tespit edildi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0