The aim of this study is to examine the attitudes of secondary school administrators towards physical education and sports lesson. The sample of our research consists of a total of 116 school administrators, 64 school principals and 52 deputy principals working in public secondary schools affiliated to the Directorate of National Education in the center and districts of Rize Province in the 2019-2020 academic year, determined by simple random sampling method. As a result of Kolmogorov Smirnov and Shapiro-Wilk tests for demographic variables, it was determined that the data did not show normal distribution; Mann-Whitney-U test was used for pairwise comparisons, and Kruskal Wallis-H test was used for group comparisons of three or more. In case of significant differences in the Kruskal Wallis-H test, pairwise comparisons were made with the Mann-Whitney-U test and differences were determined. While there is a significant difference between the attitudes of secondary school administrators towards physical education and sports lessons according to the last graduated school, marital status and licensed sports status variables; No significant difference was found according to the variables of gender, age, working time in the profession, total duration of management, job description and location of the school. As a result, it was found that the attitude levels of secondary school administrators towards physical education and sports lessons vary in terms of demographic characteristics, the last graduated school, marital status and licensed sports status affect the attitude levels towards physical education and sports lesson positively. It was concluded that the general attitudes towards the sports lesson were positive.
Physical Education and Sports Lesson Attitude School Administrator
Bu çalışmanın amacı, ortaokul yöneticilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının incelenmesidir. Araştırmamızın örneklemini basit tesadüfi örneklem yöntemi ile belirlenen Rize İli merkez ve ilçelerindeki 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı devlet ortaokullarında görev yapan 64 okul müdürü, 52 müdür yardımcısı olmak üzere toplam 116 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Okul yöneticilerine 9 maddelik “Kişisel Bilgi Formu” ve Tutal (2014) tarafından geliştirilen “Okul Yöneticileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde lisanlı SPSS 26.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Demografik değişkenler için Kolmogorov Smirnov ve Shapiro-Wilk testleri sonucunda verilerin normal dağılım göstermediği tespit edilmiş; ikili karşılaştırmalar için Mann-Whitney-U testi, üç ve üzeri grup karşılaştırmalarda ise Kruskal Wallis-H testi uygulanmıştır. Kruskal Wallis-H testinde anlamlı farklılıklar ortaya çıkması durumunda Mann-Whitney-U testi ile ikili karşılaştırmalar yapılarak farklılıklar tespit edilmiştir. Ortaokul yöneticilerinin en son mezun olunan okul, medeni durum ve lisanslı spor yapma durumu değişkenlerine göre beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları arasında anlamlı farklılığa rastlanırken; cinsiyet, yaş, meslekteki çalışma süresi, yöneticilik yapılan toplam süre, görev tanımı ve okulun bulunduğu yer değişkenlerine göre anlamlı farklılık bulunamamıştır. Sonuç olarak, ortaokul yöneticilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutum düzeylerinin demografik özellikler açısından değişkenlikler gösterdiği, en son mezun olunan okul, medeni durum ve lisanslı spor yapma durumlarının beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutum düzeylerini pozitif yönde etkilediği, ayrıca ortaokul yöneticilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin genel tutumlarının olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0