Amaç: Yürütülen bu araştırmanın amacı, antrenörlerin öz yeterlilik ve duygusal zekâ düzeylerini tespit etmek, çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini anlamak ve öz yeterlilik ile duygusal zekâ arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Araştırmaya Türkiye’de 2023-2024 yılları arasında aktif olarak görev yapan, 24 kadın ve 94 erkek antrenör katılmıştır. Katılımcıların antrenör öz yeterlilik düzeyinin belirlenmesinde Koçak (2020) tarafından geliştirilen “Antrenör Öz Yeterlilik” kullanılırken, duygusal zeka düzeylerinin belirlenmesinde Petrides ve Furnham (2001) tarafından geliştirilen, Deniz, Özer ve Işık (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan “Duygusal Zeka Özelliği Ölçeği Kısa Formu” kullanılmıştır. Ayrıca katılımcılardan araştırmacılar tarafından tasarlanan “Kişisel Bilgi Formu”’ nu doldurmaları istenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde “SPSS 26.0” programından faydalanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiş ve normal dağılım gösteren veriler için; “Independent Samples T Test” ve “One Way Anova Test” kullanılırken, veriler arasındaki ilişkinin incelenmesi maksadıyla “Pearson Correlation Test” kullanılmıştır. Yapılan bu çalışmada istatistiksel anlamlılık değeri p<0,05 olarak belirlenmiştir.
Bulgular: Elde edilen bulgulara göre, antrenörlerin öz yeterlilik düzeyi ile yaş ve hizmet yılı değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Ayrıca antrenör öz yeterlilik düzeyi ile duygusal zeka arasında pozitif yönde yüksek düzeyde bir korelasyon tespit edilmiştir.
Sonuç: Bu araştırma, antrenörlerin duygusal zeka ve öz yeterlilik düzeylerinin, yaş, cinsiyet, eğitim durumu ve hizmet yılı gibi demografik faktörlere bağlı olarak farklılıklar gösterdiğini, aynı zamanda duygusal zeka ve öz yeterlilik arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuş ve bu özelliklerin geliştirilmesine yönelik eğitim programlarının antrenörlerin mesleki başarılarına katkı sağlayacağı sonucuna varılmıştır.
Aim: The aim of this study is to determine the self-efficacy and emotional intelligence levels of coaches, to understand whether they differ according to various variables and to examine the relationship between self-efficacy and emotional intelligence.
Method: 24 female and 94 male coaches who have been actively working in Turkey between 2023-2024 participated in the research. While the “Coach Self-Efficacy” developed by Koçak (2020) was used to determine the coach self-efficacy levels of the participants, the “Emotional Intelligence Trait Scale Short Form” developed by Petrides and Furnham (2001) and adapted to Turkish by Deniz, Özer and Işık (2013) was used to determine their emotional intelligence levels. In addition, the participants were asked to fill out the “Personal Information Form” designed by the researchers. The “SPSS 26.0” program was used in the analysis of the obtained data. It was determined that the data showed a normal distribution and for the data showing a normal distribution; While “Independent Samples T Test” and “One Way Anova Test” were used, “Pearson Correlation Test” was used to examine the relationship between the data. In this study, the statistical significance value was determined as p<0.05.
Results: According to the findings, a statistically significant difference was found between coaches' self-efficacy levels and the variables of age and years of service. Furthermore, a high positive correlation was found between coaches' self-efficacy levels and emotional intelligence.
Conclusion: This research has revealed that the emotional intelligence and self-efficacy levels of coaches vary depending on demographic factors such as age, gender, educational status and years of service, but there is a significant relationship between emotional intelligence and self-efficacy, and it has been concluded that training programs aimed at developing these characteristics will contribute to the professional success of coaches.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 16 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0