Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zeka Oyunlarının 12-15 Yaş Aralığındaki Çocukların Saldırganlık Davranışlarına Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 36 - 43, 27.03.2019

Öz

 Amaç:
Bu çalışma ile zeka oyunları dersi alan 6,7 ve 8. sınıf öğrencilerinin  saldırganlık
davranış düzeylerini belirlemek amaçlandı. Yöntem: Araştırmaya 12-15 yaşları arasında seçmeli zekâ oyunları
dersi alan ve gönüllü olan 106 kız, 94 erkek öğrenci katıldı. Ön test
yapılmadan önceki iki hafta dersin içeriği ve amaçları hakkında bilgi verilerek
oynanacak oyunlar tanıtıldı. Sekiz hafta boyunca haftada 2 saat akıl yürütme ve
strateji oyunları olan satranç, mangala, dokuz taş gibi oyunlar oynatıldı.
Saldırganlık davranışına ilişkin verileri toplamak için Tuzgöl (1998)
tarafından geliştirilen saldırganlık ölçeği (davranış değerlendirme ölçeği) kullanıldı.
Bulgular: Elde edilen verilerin
analizinde SPSS 22.0 programından yararlanıldı. Ön test ve son test arasındaki
ilişkiye bakmak için Paired-Samples T Test kullanıldı. Çalışmanın sonucunda
belirlenen süre içerisinde zekâ oyunları oynayan öğrencilerin saldırganlık
eğilimlerinde anlamlı bir fark (p<0.05) olduğu gözlemlendi.  Sonuç:
Sonuç olarak bu yaş aralığındaki çocuklarda zekâ oyunlarını oynayan çocukların
saldırganlık davranışlarında büyük oranda düşüş olduğu tespit edild

Kaynakça

  • Ayan, S., Memiş, U., Eynur, B., Şahin, K. (2006). İlköğretim 1. Kademe Beden Eğitimi Dersine Verilen Önemin Sınıf Öğretmenleri Açısından Değerlendirilmesi. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi (S. 573-578). Kök Yayıncılık. Ankara.
  • Bacanlı, H. (2014). Sosyal Beceri Eğitimi. Pegem Akademi, Ankara.
  • Bartholomew, J.D. (2005). Measuring Intelligence: Facts and Fallacies. USA: Cambridge University Press., 137-138.
  • Bilgi, A. (2005). Bilgisayar Oyunu Oynayan ve Oynamayan İlköğretim Öğrencilerinin Saldırganlık, Depresyon Ve Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Bottino, R., Ott, M. (2006). Mind Games, Reasoning Skills, And The Primary School Curriculum: Hints From A Field Experiment. Learning Media and Technology, 31(4),359-375.
  • Çankaya, G., Ergin, H. (2015). Çocukların Oymadıkları Oyunlara Göre Empati Ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2): 283-297.
  • Dempsey, J., Haynes, L., Lucassen, B., Casey, M. (2002). Forty Simple Computer Games And What They Could Mean To Educators. Simulation and Gaming, 3(2):157-168.
  • Devecioğlu, Y., Karadağ, Z. (2014). Amaç Beklenti ve Öneriler Bağlamında Zeka Oyunları Dersinin Değerlendirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1):41-61.
  • Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri: Çoklu Zeka Kuramı. Melisa matbaacılık, İstanbul.
  • Keskin, A. (2009). Oyunların Çocukların Çoklu Zeka Alanlarının Gelişimine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Kirriemuir, J., Mcfarlane, A. (2004). Literature Review in Games and Learning. Bristol:ss:1-13 https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00190453.Lochman, J.E. (1994). Social-Cognitive Processes of Severely Violent, Moderately Aggressive, and Nonaggressive Boys. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62, 2: 366-374.
  • M.E.B. (2013). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Zeka Oyunları Dersi. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Rosas, R., Nussbaum, M., Cumsille, P., Marianov, V., Correa, M., Flores, P., Salinas, M. (2003). Beyond Nintendo: Design And Asessment Of Educational Video Games For First And Second Grade Students. Computer and Education, 40(1) :71-94.
  • Sevinç, M. (2005). Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.Tuzgöl, M. (1998). Ana-Baba Tutumları Farklı Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (14):40-41.
  • Ulusoy, Ç.A., Saygı, E., Umay, A. (2017). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Zeka Oyunları ile İlgili Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2): 280-294.
Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 36 - 43, 27.03.2019

Öz

Kaynakça

  • Ayan, S., Memiş, U., Eynur, B., Şahin, K. (2006). İlköğretim 1. Kademe Beden Eğitimi Dersine Verilen Önemin Sınıf Öğretmenleri Açısından Değerlendirilmesi. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi (S. 573-578). Kök Yayıncılık. Ankara.
  • Bacanlı, H. (2014). Sosyal Beceri Eğitimi. Pegem Akademi, Ankara.
  • Bartholomew, J.D. (2005). Measuring Intelligence: Facts and Fallacies. USA: Cambridge University Press., 137-138.
  • Bilgi, A. (2005). Bilgisayar Oyunu Oynayan ve Oynamayan İlköğretim Öğrencilerinin Saldırganlık, Depresyon Ve Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Bottino, R., Ott, M. (2006). Mind Games, Reasoning Skills, And The Primary School Curriculum: Hints From A Field Experiment. Learning Media and Technology, 31(4),359-375.
  • Çankaya, G., Ergin, H. (2015). Çocukların Oymadıkları Oyunlara Göre Empati Ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2): 283-297.
  • Dempsey, J., Haynes, L., Lucassen, B., Casey, M. (2002). Forty Simple Computer Games And What They Could Mean To Educators. Simulation and Gaming, 3(2):157-168.
  • Devecioğlu, Y., Karadağ, Z. (2014). Amaç Beklenti ve Öneriler Bağlamında Zeka Oyunları Dersinin Değerlendirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1):41-61.
  • Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri: Çoklu Zeka Kuramı. Melisa matbaacılık, İstanbul.
  • Keskin, A. (2009). Oyunların Çocukların Çoklu Zeka Alanlarının Gelişimine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Kirriemuir, J., Mcfarlane, A. (2004). Literature Review in Games and Learning. Bristol:ss:1-13 https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00190453.Lochman, J.E. (1994). Social-Cognitive Processes of Severely Violent, Moderately Aggressive, and Nonaggressive Boys. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62, 2: 366-374.
  • M.E.B. (2013). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Zeka Oyunları Dersi. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Rosas, R., Nussbaum, M., Cumsille, P., Marianov, V., Correa, M., Flores, P., Salinas, M. (2003). Beyond Nintendo: Design And Asessment Of Educational Video Games For First And Second Grade Students. Computer and Education, 40(1) :71-94.
  • Sevinç, M. (2005). Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.Tuzgöl, M. (1998). Ana-Baba Tutumları Farklı Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (14):40-41.
  • Ulusoy, Ç.A., Saygı, E., Umay, A. (2017). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Zeka Oyunları ile İlgili Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2): 280-294.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Ökkeş Alpaslan Gençay

Ercan Gür

Selçuk Gençay

Yunus Gür

Metin Tan

Ertuğrul Gençay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gençay, Ö. A., Gür, E., Gençay, S., Gür, Y., vd. (2019). Zeka Oyunlarının 12-15 Yaş Aralığındaki Çocukların Saldırganlık Davranışlarına Etkisi. Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 36-43.

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: