This study was carried out to examine the social skills, aggression and sports ethics of university students who do sports at Harran University and those who do not. In addition, this research was carried out to determine whether the sport contributes positively to the moral potential of the individual and the athlete. The phenomenon of loneliness that comes with the modern age, various diseases, obesity, and an excessively aggressive attitude that come with the modern age in the society negatively affect individuals physically and mentally and reduce the overall quality of life. With this study, it is thought that by including individuals in active sports environment, the effects of physical and mental adversities brought by the modern age will be reduced and healthy social communities will be formed. This study was carried out with the questionnaire application, which is one of the descriptive research methods. The reliability levels of the scales of the study were found to be quite high. The data were analyzed using t-test, correlation and regression analysis methods. The universe of the study was composed of 300 students studying at Harran University. According to the findings, the levels of aggression and immorality of those who do sports, recreational sports, licensed sports, coach or referee were higher than those who did not do sports. BESYO's aggressive attitude and withdrawal from morality is higher than other faculties. As a result, a positive relationship was observed between the aggressive attitude of university students who do not do sports and the state of withdrawal from morality. In this case, it can be thought that students with aggressive attitudes will have negative moral orientations. It is observed that when the social skills of sportsmen increase, there is an increase in aggression attitude and distancing from morality. Accordingly, it can be said that doing sports alone cannot prevent aggression and immorality, and it is thought that the identity of the person in the social environment affects his aggression and moral attitude. The fact that there is no difference in social skills between students who do sports and those who do not are thought to be due to the fact that the study group consists of university students and the presence of social areas at the university, and finally, it was determined that university students who do sports have more aggressive attitudes than those who do not.
Bu çalışma Harran Üniversitesi’nde spor yapan üniversite öğrencileriyle spor yapmayanların sosyal beceri, saldırganlık ve spor ahlakı durumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Ayrıca bu araştırma sporun bireyin ve sporcunun ahlaki potansiyeline olumlu katkı sağlayıp sağlamadığını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Toplumda modern çağla beraber gelen yalnızlaşma olgusu, harekesiz bir yaşamın sonucu olan çeşitli hastalıklar, obezite, aşırı agresif bir tutum bireyleri fiziksel ve ruhsal açıdan olumsuz etkilemekte ve top yekûn yaşam kalitesini düşürmektedir. Bu çalışmayla bireyleri aktif spor ortamına dahil ederek modern çağın getirmiş olduğu fiziksel ve ruhsal olumsuzlukların etkilerinin azalacağı ve sağlıklı sosyal topluluklar oluşacağı düşünülmektedir. Bu çalışma araştırma modeli olarak betimsel araştırma yöntemlerinden biri olan anket uygulamasıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın ölçeklerinin güvenirlik dereceleri oldukça yüksek çıkmıştır. Veriler t-testi, korelasyon ve regresyon analiz yöntemleri kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışmanın evrenini, Harran Üniversitesi’nde öğrenim gören 300 öğrenci oluşturmuştur. Bulgulara göre spor yapanların, rekreatif spor yapanların, lisanslı spor yapanların, antrenörlük veya hakemliği olanların saldırganlık tutumu ve ahlaktan uzaklaşma düzeyleri spor yapmayanlardan daha yüksek çıkmıştır. BESYO’nun saldırganlık tutumu ve ahlaktan uzaklaşma durumu diğer fakültelerden daha yüksektir. Sonuç olarak spor yapmayan üniversite öğrencilerinin saldırganlık tutumu ile ahlaktan uzaklaşma durumu arasında pozitif ilişki görülmüştür. Bu durumda saldırganlık tutumu sergileyen öğrencilerin negatif ahlaki yönelimlerinde bulunacağı düşünülebilir. Spor yapanların sosyal becerileri artınca saldırganlık tutumu ve ahlaktan uzaklaşmalarında da artış olduğu görülmektedir. Buna göre spor yapmanın tek başına saldırganlık tutumuna ve ahlaktan uzaklaşma durumuna engel olamadığı söylenebilir ve kişinin bulunduğu sosyal ortamlardaki kimliğinin saldırganlık ve ahlak tutumunu etkilediği düşünülebilir. Spor yapan ile yapmayan öğrenciler arasında sosyal becerilere ilişkin bir fark bulunmaması çalışma grubunun üniversite öğrencilerden oluşmasından ve üniversitede spor yapmayan öğrenciler için sosyal alanların bulunmasından kaynaklandığı düşünülmektedir ve son olarak spor yapan üniversite öğrencilerinde yapmayanlara göre daha çok saldırganlık tutumu görüldüğü tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0