Social changes have transformed the traditional family structure and differentiated the factors that determine the family purchase decisions. Today, children play a more active role in the decision process. Therefore; children's ability to influence/purchase the family's decision has a strategic importance for marketing professionals. (Gülerarslan 2011)
Our study aims to determine the effect of the child on the purchasing decision process from the parents point of view. In the research, the question form in Kerem's (2013) study was revised and used. We reached the parents of 167 children, between the ages of 10-14 living in Bakırköy, Istanbul..53 of participants are father and 114 are mothers. The questionnaire presented to the participants consists of 4 parts. We used SPSS 20 program was used to evaluate the data. T-test was applied to determine the differences of the data according to demographic variables, and frequency and percentage values were considered in the evaluation of the results.
It has been determined that children are most affected by TV advertisements and friends while buying sportswear. When purchasing sports equipment, equipment and sneakers, it has been observed that the influence of the internet and the circle of friends is similar to TV advertisements and programs. Also It has been determined that the child has given the right to participate in the family's purchasing decision, here the consumption skill of the child is the most important determinant and the needs of the child are prioritized in the purchasing decision.
Yaşanan toplumsal değişimler geleneksel aile yapısını değiştirirken ailenin satın alma kararlarını belirleyen unsurları da farklılaştırmıştır. Günümüzde, çocuklar geçmişten farklı olarak satın alma karar sürecinde daha etkin bir rol oynamaktadır. Bu sebeple; çocukların ailenin satın alma kararını etkileme/satın aldırma güçleri pazarlamacılar açısından stratejik bir öneme sahiptir (Gülerarslan 2011).
Çalışmamız ebeveynlerin bakış açısından, çocuğun satın alma karar sürecindeki etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada Kerem (2013)’ün çalışmasında yer alan soru formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında İstanbul Bakırköy’de yaşayan 10-14 yaş aralığında toplam 167 öğrencinin anne veya babasına ulaşılmıştır. Katılımcılara sunulan soru formu 4 bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde katılımcıların demografik bilgileri, ikinci bölümde çocukların, ailenin genel tüketim alışkanlıkları içinde rolü sorgulanmıştır. Üçüncü bölümde çocuğun satın alma kararında etkilendiği faktörler ve son bölümde ise spor ürünü satın alma aşamasında aile içinde rolü tespit edilmeye çalışılmıştır. SPSS 20 paket programı ile veriler değerlendirirken, araştırma grubunun demografik özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde, ölçekten elde edilen puanların belirlenmesinde ise ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır.
Sonuç olarak; çocukların spor giyim ürünü alırken tv reklamları ve arkadaş çevresinden diğer faktörlere göre daha fazla etkilendiği izlenmiştir. Spor alet, ekipman ve spor ayakkabı alırken ise tv reklamları ve programları ile, internetten ve arkadaş çevresinden etkilenme oranında benzerlik olduğu gözlemlenmiştir. Çocuğa ailenin satın alma kararına katılma hakkı verildiği, ailenin satın alma kararında çocuğun ihtiyaçlarına öncelik tanındığı, çocuğun ailenin satın alma kararına uyum gösterdiği ve tüketim becerilerinin geliştiği belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 3 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0