Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Elit Seviyedeki Taekwondo Sporcularına Göre Antrenör Davranışlarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 66 - 73, 30.08.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, büyükler kategorisinde yarışan taekwondo sporcularının antrenörleri ile ilişkilerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Türkiye büyükler taekwondo yarışmasında yarışacak olan sporcular çalışmanın evrenini oluşturdu. Bu çalışmanın örneklem grubunu, araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen 98 erkek, 102 kadın sporcu oluşturdu. Verilerin analizinde ve yorumlanmasında, Tanımlayıcı istatistik kullanılarak ölçme araçlarının puan dağılımları belirlendi. Shapiro – Wilk normallik testi yapılarak bütün verilerin normalliği incelendi. Normal dağılım gösteren değişkenler için “paired samples t-test” ile dağılımı normallik göstermeyen veriler için ise, “Wilcoxon” ile tespit edildi. Gruplar arası farklar ise; verilerin dağılımı normal ise “Independent Samples T-Test”, verilerin dağılımı normal değil ise “Mann-Whitney U Test” ile belirlendi. Araştırma sonucuna göre, taekwondo sporcuların antrenörleri ilişkileri bazı değişkenlere göre incelenmiştir. Taekwondo sporcularının, cinsiyet, yaş, spor yaşı, milli olma durumuna göre antrenör ilişkilerinde anlamlı bir fark tespit edilmiştir (p<0,05).

Kaynakça

  • Abakay, U., Kuru, E. (2011). Profesyonel ve Amatör Futbolcuların Antrenörleri ile Olan İletişim Düzeyi Farklılıklarının Karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 125-131.
  • Abakay, U., Kuru, E. (2013). Kadın Futbolcularda Antrenörle İletişim Düzeyi ve Başarı Motivasyonu İlişkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(1), 20-33.
  • Ahmad, H. (2014). The coach-athlete relationship in the Middle East: Cultural considerations. Doctoral Dissertation.
  • Almeida, S. (2018). What makes up the Coach-Athlete Relationship? Doctoral Dissertation. University of Southampton.
  • Behan, C.M. (2016). A comprehensive understanding of the coach-athlete relationship: a post-secondary Canadian team sport perspective. Doctoral Dissertation.
  • Biçer, T. (2006). Şampiyonluğun Psikolojisi. Beyaz Yayınları, İstanbul, s.6.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi.
  • Güllü, S. (2018). Sporcuların antrenör-sporcu ilişkisi ile sportmenlik yönelimleri üzerine bir araştırma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 190-204.
  • Horn, T. (2008). Coaching effectiveness in the sport domain. In T. Horn (Ed.), Advances in sport psychology, 3rd ed. (pp. 239-267). Crhampaign, IL: Human Kinetics.
  • Jackson, B., Dimmock, J.A., Gucciardi, D.F., Grove, J.R. (2011). Personality traits and relationship perceptions in coach–athlete dyads: Do opposites really attract? Psychology of Sport and Exercise, 12(3), 222-230.
  • Jowett, S. (2003). When the “honeymoon” is over: A case study of a coach-athlete dyad in crisis. The Sport Psychologist, 17(4), 444-460.
  • Jowett, S., Cockerill, I.M. (2003). Olympic medallists’ perspective of the althlete–coach relationship. Psychology of Sport and Exercise, 4(4), 313-331.
  • Jowett, S. (2017). Coaching effectiveness: The coach–athlete relationship at its heart. Current Opinion in Psychology, 16, 154-158.
  • Kayhan, R.F. (2020). Determining the attachment styles of football coaches to their athletes. Journal of Educational Issues, 6(2), 232-248.
  • Kayhan, R.F., Kızılet, A. (2021). Futbolcuların antrenörleri ile bağlanma stillerinin belirlenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 155-170.
  • Li, B., Dittmore, S.W., Park, J.A. (2015). Exploring different perceptions of coach-athlete relationship: the case of chinese olympians. International Journal of Coaching Science, 9(2).
  • Lyle, J. (1999). Coaching philosophy and coaching behaviour. The coaching process: Principles and Practice for Sport, 25-46.
  • Selağzı, S., Çepikkurt, F. (2014). Antrenör ve sporcu iletişim düzeylerinin belirlenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 11–18.
  • Spiller, H.J. (1975). Die ergenschaffen des spitzentrainers und seine ausbildungleistungssport. Frankfurt: Germany. United Kingdom Coaching Strategy Association. (2002). Sport Coach, Coaching. Retrieved April 26.
  • Yapar, A., İnce, M. L. (2014). Sporcular için antrenör davranışlarını değerlendirme ölçeğinin türkçe uyarlaması (SADDÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Journal of Sport Sciences, 25 (4), 203–212.
  • Yılmaz, İ. (2008). Sporcu algıları çerçevesinde farklı spor branşlarındaki antrenörlerin liderlik davranış analizleri ve iletişim beceri düzeyleri. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yücel, M.G. (2010). Antrenör-sporcu ilişkisini etkileyen faktörler (Güreş Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Examining of Coach Behaviors According to Elite Level Taekwondo Athletes

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 66 - 73, 30.08.2021

Öz

The purpose of this study is to review the relationship of taekwondo athletes competing in the adult category with their coaches. For this purpose, athletes competing in the major taekwondo competition in Turkey have created the universe of the study. The sample group of this study has created 98 men and 102 female athletes who are willing to participate in the study. In the analysis and interpretation of the data, the points distributions of the measuring tools were determined using the descriptive statistics. Shapiro – Wilk normality test was conducted to examine the normality of all data. For data that does not show normal distribution with “paired samples t-test” for normal dispersion variables, it was determined by “Wilcoxon”. Intergroup differences; “Independent Samples T-Test” if data distribution is normal data. According to the results of the research, the relationships of taekwondo athletes with their trainers were examined according to some variables. A significant difference was found in the coaching relationships of Taekwondo athletes according to gender, age, sports age, nationality status (p <0.05).

Kaynakça

  • Abakay, U., Kuru, E. (2011). Profesyonel ve Amatör Futbolcuların Antrenörleri ile Olan İletişim Düzeyi Farklılıklarının Karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 125-131.
  • Abakay, U., Kuru, E. (2013). Kadın Futbolcularda Antrenörle İletişim Düzeyi ve Başarı Motivasyonu İlişkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(1), 20-33.
  • Ahmad, H. (2014). The coach-athlete relationship in the Middle East: Cultural considerations. Doctoral Dissertation.
  • Almeida, S. (2018). What makes up the Coach-Athlete Relationship? Doctoral Dissertation. University of Southampton.
  • Behan, C.M. (2016). A comprehensive understanding of the coach-athlete relationship: a post-secondary Canadian team sport perspective. Doctoral Dissertation.
  • Biçer, T. (2006). Şampiyonluğun Psikolojisi. Beyaz Yayınları, İstanbul, s.6.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi.
  • Güllü, S. (2018). Sporcuların antrenör-sporcu ilişkisi ile sportmenlik yönelimleri üzerine bir araştırma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 190-204.
  • Horn, T. (2008). Coaching effectiveness in the sport domain. In T. Horn (Ed.), Advances in sport psychology, 3rd ed. (pp. 239-267). Crhampaign, IL: Human Kinetics.
  • Jackson, B., Dimmock, J.A., Gucciardi, D.F., Grove, J.R. (2011). Personality traits and relationship perceptions in coach–athlete dyads: Do opposites really attract? Psychology of Sport and Exercise, 12(3), 222-230.
  • Jowett, S. (2003). When the “honeymoon” is over: A case study of a coach-athlete dyad in crisis. The Sport Psychologist, 17(4), 444-460.
  • Jowett, S., Cockerill, I.M. (2003). Olympic medallists’ perspective of the althlete–coach relationship. Psychology of Sport and Exercise, 4(4), 313-331.
  • Jowett, S. (2017). Coaching effectiveness: The coach–athlete relationship at its heart. Current Opinion in Psychology, 16, 154-158.
  • Kayhan, R.F. (2020). Determining the attachment styles of football coaches to their athletes. Journal of Educational Issues, 6(2), 232-248.
  • Kayhan, R.F., Kızılet, A. (2021). Futbolcuların antrenörleri ile bağlanma stillerinin belirlenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 155-170.
  • Li, B., Dittmore, S.W., Park, J.A. (2015). Exploring different perceptions of coach-athlete relationship: the case of chinese olympians. International Journal of Coaching Science, 9(2).
  • Lyle, J. (1999). Coaching philosophy and coaching behaviour. The coaching process: Principles and Practice for Sport, 25-46.
  • Selağzı, S., Çepikkurt, F. (2014). Antrenör ve sporcu iletişim düzeylerinin belirlenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 11–18.
  • Spiller, H.J. (1975). Die ergenschaffen des spitzentrainers und seine ausbildungleistungssport. Frankfurt: Germany. United Kingdom Coaching Strategy Association. (2002). Sport Coach, Coaching. Retrieved April 26.
  • Yapar, A., İnce, M. L. (2014). Sporcular için antrenör davranışlarını değerlendirme ölçeğinin türkçe uyarlaması (SADDÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Journal of Sport Sciences, 25 (4), 203–212.
  • Yılmaz, İ. (2008). Sporcu algıları çerçevesinde farklı spor branşlarındaki antrenörlerin liderlik davranış analizleri ve iletişim beceri düzeyleri. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yücel, M.G. (2010). Antrenör-sporcu ilişkisini etkileyen faktörler (Güreş Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Fatih Kırkbir

Samet Zengin 0000-0002-5370-5878

Burakhan Aydemir

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kırkbir, F., Zengin, S., & Aydemir, B. (2021). Elit Seviyedeki Taekwondo Sporcularına Göre Antrenör Davranışlarının İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 5(2), 66-73.

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: