Markalar, ürün ve
hizmetlerini ulusal ya da uluslararası alanda tüketicilerine sunarken mesaj
stratejilerinden ambalaja, tonundan kullandığı dile kadar iletişim planlaması
yapması gerekmektedir. Yerel olarak sunulan bir reklamın mesajı ile küresel
reklamın mesajı farklılaşabilmektedir. Uluslararası ölçekte varlığını kabul
ettiren kurumlar, diğer ülke pazarlarını analiz ederek, o bölgedeki
tüketicilere yönelik başta reklam olmak üzere diğer iletişim faaliyetlerini
düzenlemesi zorunludur. Bu bağlamda araştırmada global markaların Türkiye’de
gerçekleştirdikleri glokal reklam kampanyalarında kullanmış oldukları metafor
türleri ve kültürel kodlar incelenmektedir. Bu araştırmada temel amaç, global
markaların Türkiye’de yayınlanan TV reklamlarında metafora ne şekilde yer
verdiğini, tüketicinin reklamdaki metaforu nasıl algıladığını ortaya koymaktır.
Bu araştırmada amaç aynı zamanda kullanılan metaforların tüketici nezdinde
global markalara ilişkin algıyı nasıl etkilediğini ve global markaların glokal
reklamlarda yerel kültüre ilişkin göstergelere yer verip vermediğini
saptamaktır. Bu amacı gerçekleştirebilmek için 2017 yılı içerisinde TV
kanallarında gösterilen ve metafor içeren reklamlar seçilmiş; devamında beş
kodlayıcının da uzlaştıkları üzerinde çalışılacak 12 reklam belirlenmiştir.
Seçilen reklamlar için randevu alınabilen 14 öğrenciyle, odak grubu tekniğinden
yararlanılarak, yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, reklamlarda kullanılan metaforlar daha çok milliyetçilik,
vatanseverlik, mutluluk, eğlence, güçlü olmak, özgürlük yapılandırılmıştır.
Kullanılan metaforların izleyenler tarafından algılanan anlamı ve metaforların
yarattıkları duygusal çağrışımlar araştırma kapsamındaki reklamların büyük
çoğunluğunda izleyen denekler arasında benzerlik göstermektedir. İzleyen
deneklerin metafora yönelik değerlendirmelerine ilişkin bulgular, büyük
çoğunluğunun reklamı beğenmesi, reklama ilişkin duygusal yakınlık hissetmesi ve
yaratıcılığı desteklediği yönündedir.
Globalizasyon Glokalizasyon Glokal Reklam Metafor Odak grubu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |
https://asosindex.com.tr/index.jsp?modul=journal-page&journal-id=725
https://www.acarindex.com/journals/simetrik-iletisim-arastirmalari-dergisi-1291#
https://journalseeker.researchbib.com/view/issn/2667-5692
https://journal-index.org/index.php/asi/article/view/7761
https://www.sindexs.org/JournalList.aspx?ID=7744
https://www.worldcat.org/search?q=n2%3A2667-5692&qt=advanced&dblist=638
Önemli Not: Dergimizin 3. Cilt 4. sayı çalışma kabul tarihleri 15 Mart 2024-30 Nisan 2024 arası olarak belirlenmiştir. Yazarların bu hususa dikkat etmeleri gerekmektedir.