The critical and pluralistic perspective of postmodern thought reopens discussion on the established meanings of concepts such as history, identity, and representation in contemporary art. The construction of historical narratives, especially in line with Western-centered power discourses, has led to the systematic marginalization of some identities and the narrowing of their representational area. Within this context, Black identity has often been overlooked or represented by being reduced to stereotypes in art history. Kehinde Wiley makes a critical intervention into this exclusionary historical structure by reconstructing the classical European portrait tradition with contemporary Black figures. The artist, who breaks the perception of historical time by utilizing the aesthetics of anachronism, aims to render Black identity visible in alternative and empowered forms. Wiley’s works can be considered as examples that embody the multilayered and politically transformative potential of postmodern art. The aim of this research is to reveal how the artist reconstructs Black identity with his anachronistic approach and his criticisms of historical representation regimes, by analyzing Wiley’s works Napoleon Leading the Army over the Alps (2005) and Equestrian Portrait of King Philip II (Michael Jackson) (2009). In this study, conducted using qualitative research methods, the relevant sources were systematically evaluated in accordance with the literature review model; while the artworks were examined via iconographic and contextual analysis methods. The methodological framework is grounded on the conceptual foundation and analysis experience developed in the proficiency in art thesis titled Anachronism in contemporary art. The research findings demonstrate that anachronism in Wiley’s art is not merely a formal choice but also a political tool that generates new narratives of Black identity. This research, which reveals the transformative role of anachronism in the production of political and cultural meaning by reinterpreting issues of history, identity, and representation in contemporary art, brings an original and qualified perspective to contemporary art discussions in accordance with the pluralistic and critical framework offered by postmodern art.
postmodernism contemporary art anachronism postcolonialism identity
Postmodern düşüncenin eleştirel ve çoğulcu bakış açısı, güncel sanatta tarih, kimlik ve temsil gibi kavramların yerleşik anlamlarını yeniden tartışmaya açar. Tarihsel anlatıların özellikle Batı-merkezli iktidar söylemleri doğrultusunda inşa edilmesi, bazı kimliklerin sistematik biçimde marjinalleştirilmesine ve temsil alanının daraltılmasına neden olmuştur. Bu bağlamda siyah kimlik, sanat tarihinde genellikle görmezden gelinmiş veya stereotiplere indirgenerek temsil edilmiştir. Kehinde Wiley, klasik Avrupa portre geleneğini çağdaş siyah figürlerle yeniden kurgulayarak, bu dışlayıcı tarihsel yapıya eleştirel bir müdahalede bulunur. Anakronizm estetiğini kullanarak tarihsel zaman algısını kıran sanatçı, siyah kimliği alternatif ve güçlendirilmiş biçimlerde görünür kılmayı hedefler. Wiley’in eserleri postmodern sanatın çok katmanlı ve politik açıdan dönüştürücü potansiyelini somutlaştıran örnekler olarak değerlendirilebilir. Bu araştırmanın amacı, Wiley’nin Napoleon Leading the Army over the Alps (2005) ve Equestrian Portrait of King Philip II (Michael Jackson) (2009) adlı eserlerini analiz ederek, sanatçının anakronik yaklaşımıyla siyah kimliği nasıl yeniden inşa ettiğini ve tarihsel temsil rejimlerine yönelik eleştirilerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma yöntemleriyle yürütülen bu çalışmada ilgili kaynaklar literatür tarama modeli doğrultusunda sistematik olarak değerlendirilmiş; sanatçının eserleri ise ikonografik ve bağlamsal analiz yöntemleriyle incelenmiştir. Yöntemsel çerçeve, Güncel sanatta anakronizm başlıklı sanatta yeterlik tezinde geliştirilen kavramsal altyapı ve analiz deneyimine dayanmaktadır. Araştırma bulguları, anakronizmin Wiley’nin sanatında yalnızca biçimsel bir tercih olmadığını, aynı zamanda siyah kimliğe yeni anlatılar kazandıran politik bir araç olduğunu göstermektedir. Güncel sanatta tarih, kimlik ve temsil meselelerini yeniden yorumlayarak anakronizmin politik ve kültürel anlam üretimindeki dönüştürücü rolünü ortaya koyan bu araştırma, postmodern sanatın sunduğu çoğulcu ve eleştirel çerçeve doğrultusunda güncel sanat tartışmalarına özgün ve nitelikli bir perspektif kazandırmaktadır.
postmodernizm güncel sanat anakronizm postkolonyalizm kimlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 19 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 9 |
Sanat ve İkonografi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.