Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tekinsiz Hatıralar: Kurak Günler (Emin Alper, 2022) Filminde Tekinsizlik Kavramının İzsürümü

Yıl 2024, , 138 - 153, 27.06.2024
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1382186

Öz

Çalışmada, 2022 yapımı Kurak Günler (Emin Alper) adlı film, Ernest Jentsch’in ve psikanalizin kurucusu Sigmund Freud'un 1919 yılında yayınladığı "Tekinsizlik Üzerine" adlı makalesinde ele aldığı teorik bilgiler üzerinden incelenmektedir. Emin Alper tarafından senaryosu yazılarak yönetilen filmde kasabaya yeni atanmış genç bir savcı olan Emre'nin yaşadığı olayları ele alınmaktadır. Bu olaylar arasında su kaynaklarına dair sorunlar, obrukların ortaya çıkması ve yaklaşan seçimlerle birlikte artan siyasi gerilim önemli bir yer tutmaktadır. Filmin temel odak noktası, tekinsizlik kavramını derinlemesine ele almaktır. Filmde, Savcı Emre'nin etrafındaki karakterler, tekinsizlik duygusunun artmasına katkıda bulunacak şekilde konumlandırılmıştır. Özellikle avukat Şahin ve gazeteci Murat, iki zıt karakter olarak, tekinsizliği vurgulamaktadır. Bu karakterler, hikayenin içinde tekinsizliği derinleştiren ve izleyiciye bu hissiyatı yaşatan önemli unsurlardır. Ayrıca, filmde taşra hayatının nasıl kullanıldığı ve bu yaşam tarzının tekinsizlik üzerindeki etkisi de incelenmektedir. Aynı zamanda, ev dışındaki mekanların yarattığı tekinsizlik, doğanın ve bireylerin tekinsizliği nasıl etkilediği, olayların kendileri üzerinden nasıl bir tekinsizlik yarattığı ve kurgusal belirsizlik aracılığıyla tekinsizlik hissinin nasıl oluşturulduğu da filmde ele alınan temalar arasındadır. Çalışmada, Kurak Günler (2022) adlı filmin tekinsizlik kavramı açısından nasıl bir derinlik taşıdığını ve bu kavramın nasıl işlendiğini incelemektedir. Film, tekinsizlik kavramı üzerinden izleyiciye kasabada yaşanan olayların alt metinlerini okuma şansı sunmaktadır.

Teşekkür

Sayın Doç. Dr. Özgür Velioğlu Metin'e destekleri için teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Alper, E. (Yapımcı), Teoman, S. (Yapımcı), Köstepen, E. (Yapımcı) & Alper, E. (Yönetmen). (2012). Tepenin Ardı [Sinema Filmi]. Türkiye: Bulut Film.
  • Alper, S. (Yapımcı), Akpınar, N. (Yapımcı), Makar, B. (Yapımcı) & Alper, Ö. (Yönetmen). (2012). Karanlık Gece [Sinema Filmi]. Türkiye: Nar Film.
  • Aygün, P. (2022). Rene Girard’ın “Kurban” Kavramının Yol Göstericiliğinde Emin Alper’in “Kız Kardeşler” Filmi İçin Bir Okuma. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi; 4 (1), 11-21.
  • Bilik, M. Z. (2022). Kum Adam: Tekinsiz ve Kaygı. Tülin Gençöz (Ed.), Freud’dan Lacan’a Vaka İncelemeleri ve Psikanalitik Değerlendirmeler Cilt 2 içinde (ss. 111-158). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ceran M. (2022). Şairane Gerçekçi İzlere Deleuzeyen Bir Sorgulama: Kız Kardeşler.Türkiye Film Araştırmaları Dergisi; 2(2), 60-71.
  • Çataylı, K. (Yapımcı), Öperli, N. (Yapımcı) & Alper, E. (Yönetmen). (2022). Kurak Günler [Sinema Filmi]. Türkiye: Ay Yapım.
  • Freud, S. (1999). Sanat ve Edebiyat. (Çev: E. Kapkın & A. Tekşen Kapkın). İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Freud, S. (2019). Tekinsizlik Üzerine. (Çev: Hakan Şahin). İstanbul: Laputa Kitap.
  • Freud, S. (2020). Totem ve Tabu. (Çev. Zehra Aksu Yılmazer). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Jentsch, E. (2019). Tekinsizliğin Psikolojisi Üzerine. (Çev: Hakan Şahin). İstanbul: Laputa Kitap.
  • Köstepen, E. (Yapımcı), Öperli, N. (Yapımcı) & Alper, E. (Yönetmen). (2015). Abluka [Sinema Filmi]. Türkiye: Liman Film.
  • Öperli, N. (Yapımcı) & Alper, E. (Yönetmen). (2019). Kız Kardeşler [Sinema Filmi]. Türkiye: Lion Film.
  • Püsküllüoğlu, A. (1995). Türkçe Sözlük. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Sancar, M. K. (2023). Abluka (2015): Postmodern Türkiye Distopyası. ARTS, 10, 9-31.
  • Satır, M. E. (2023). Yeni Türk Sinemasında Taşra Nostaljisi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi; 61, 1-19.
  • Sevinç, Z. (2014). 2000 Sonrası Yeni Türk Sineması Üzerine Yapısal bir İnceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi; 40, 97-118.
  • Şenol, A. (2016, 5 Mayıs). Sanat Uzun, İlham Sonsuz, Tekinsiz: 1. Bölüm, [Radio broadcast]. http://acikradyo.com.tr/sanat-uzun-ilham-sonsuz/tekinsiz-1-bolum.
  • Thurschwell, P. (2000). Sigmund Freud Routledge Critical Thinkers. Routledge.
  • Uçar, T. O. (2019). Türkiye’de Bağımsız Sinema Üzerine Bir İnceleme: Emin Alper, Pelin Esmer ve Tolga Karaçelik. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ümer, E. (2017). Tekinsizin Estetiği ve Sanat Yapıtı. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 10(19), 96-126.
  • Uğur, U. (2017). Yeni Türk Sinemasında Üçleme Filmlerde Varoluşsal İzlekler. Akdeniz Sanat Dergisi; 10(20), 65-81.
  • Yıldız, M. (2020). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Türkçe Terimler Sözlüğü. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.

Uncanny Memories: Projection of the Concept of Uncanny in the Film Burning Days (Emin Alper, 2022)

Yıl 2024, , 138 - 153, 27.06.2024
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1382186

Öz

In this study, the 2022 film Kurak Günler (Emin Alper) is analyzed through the theoretical knowledge of Ernest Jentsch and Sigmund Freud, the founder of psychoanalysis, in his 1919 article "On Uncanny". The film's narrative centers around the experiences of Emre, a young prosecutor newly assigned to a small town. Among the significant events depicted in the film are issues related to water sources, the sudden emergence of sinkholes, and escalating political tensions as elections draw near. The primary objective of the film is to conduct an in-depth exploration of the concept of the uncanny. Within the film, the characters surrounding Prosecutor Emre are strategically positioned to contribute to the intensification of the uncanny feeling. In particular, characters such as lawyer Şahin and journalist Murat, serving as contrasting figures, are employed to accentuate the uncanny aspects of the narrative. These characters play pivotal roles in deepening the sense of uncanniness within the storyline, providing the audience with an elevated experience of this sensation. Furthermore, the study delves into how rural life is portrayed in the film and its influence on the uncanny elements. It also explores various themes, including the uncanniness induced by external settings, the contribution of nature and individuals to the uncanny, the manner in which events themselves generate a sense of uncanniness, and how the feeling of uncanniness is cultivated through narrative ambiguity. The study examines how the movie Burning Days (2022) carries a depth in terms of the concept of the uncanny and how it processes this concept. Through the concept of the uncanny, the film offers the audience the chance to read the subtext of the events in the town.

Kaynakça

  • Alper, E. (Yapımcı), Teoman, S. (Yapımcı), Köstepen, E. (Yapımcı) & Alper, E. (Yönetmen). (2012). Tepenin Ardı [Sinema Filmi]. Türkiye: Bulut Film.
  • Alper, S. (Yapımcı), Akpınar, N. (Yapımcı), Makar, B. (Yapımcı) & Alper, Ö. (Yönetmen). (2012). Karanlık Gece [Sinema Filmi]. Türkiye: Nar Film.
  • Aygün, P. (2022). Rene Girard’ın “Kurban” Kavramının Yol Göstericiliğinde Emin Alper’in “Kız Kardeşler” Filmi İçin Bir Okuma. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi; 4 (1), 11-21.
  • Bilik, M. Z. (2022). Kum Adam: Tekinsiz ve Kaygı. Tülin Gençöz (Ed.), Freud’dan Lacan’a Vaka İncelemeleri ve Psikanalitik Değerlendirmeler Cilt 2 içinde (ss. 111-158). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ceran M. (2022). Şairane Gerçekçi İzlere Deleuzeyen Bir Sorgulama: Kız Kardeşler.Türkiye Film Araştırmaları Dergisi; 2(2), 60-71.
  • Çataylı, K. (Yapımcı), Öperli, N. (Yapımcı) & Alper, E. (Yönetmen). (2022). Kurak Günler [Sinema Filmi]. Türkiye: Ay Yapım.
  • Freud, S. (1999). Sanat ve Edebiyat. (Çev: E. Kapkın & A. Tekşen Kapkın). İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Freud, S. (2019). Tekinsizlik Üzerine. (Çev: Hakan Şahin). İstanbul: Laputa Kitap.
  • Freud, S. (2020). Totem ve Tabu. (Çev. Zehra Aksu Yılmazer). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Jentsch, E. (2019). Tekinsizliğin Psikolojisi Üzerine. (Çev: Hakan Şahin). İstanbul: Laputa Kitap.
  • Köstepen, E. (Yapımcı), Öperli, N. (Yapımcı) & Alper, E. (Yönetmen). (2015). Abluka [Sinema Filmi]. Türkiye: Liman Film.
  • Öperli, N. (Yapımcı) & Alper, E. (Yönetmen). (2019). Kız Kardeşler [Sinema Filmi]. Türkiye: Lion Film.
  • Püsküllüoğlu, A. (1995). Türkçe Sözlük. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Sancar, M. K. (2023). Abluka (2015): Postmodern Türkiye Distopyası. ARTS, 10, 9-31.
  • Satır, M. E. (2023). Yeni Türk Sinemasında Taşra Nostaljisi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi; 61, 1-19.
  • Sevinç, Z. (2014). 2000 Sonrası Yeni Türk Sineması Üzerine Yapısal bir İnceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi; 40, 97-118.
  • Şenol, A. (2016, 5 Mayıs). Sanat Uzun, İlham Sonsuz, Tekinsiz: 1. Bölüm, [Radio broadcast]. http://acikradyo.com.tr/sanat-uzun-ilham-sonsuz/tekinsiz-1-bolum.
  • Thurschwell, P. (2000). Sigmund Freud Routledge Critical Thinkers. Routledge.
  • Uçar, T. O. (2019). Türkiye’de Bağımsız Sinema Üzerine Bir İnceleme: Emin Alper, Pelin Esmer ve Tolga Karaçelik. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ümer, E. (2017). Tekinsizin Estetiği ve Sanat Yapıtı. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 10(19), 96-126.
  • Uğur, U. (2017). Yeni Türk Sinemasında Üçleme Filmlerde Varoluşsal İzlekler. Akdeniz Sanat Dergisi; 10(20), 65-81.
  • Yıldız, M. (2020). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Türkçe Terimler Sözlüğü. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sinema (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Büşra Eraslan 0000-0003-4837-8128

Ömer Eraslan 0000-0002-9863-7776

Erken Görünüm Tarihi 1 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 27 Ekim 2023
Kabul Tarihi 12 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Eraslan, B., & Eraslan, Ö. (2024). Tekinsiz Hatıralar: Kurak Günler (Emin Alper, 2022) Filminde Tekinsizlik Kavramının İzsürümü. SineFilozofi(17), 138-153. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1382186