Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Artık Toplayıcılar ve Ben Filminde Seyircisinin Yaşam Gücünü Arttıran Bir Görüntü Toplayıcısı Olarak Agnès Varda

Yıl 2019, , 226 - 248, 29.12.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.633092

Öz

Agnès Varda’nın Les Glaneurs et la glaneuse (A(r)tık Toplayıcılar ve Ben, 2000)
belgesel filminin ayırt edici niteliklerinden biri, filmin seyri esnasında ve
sonrasında (sinema salonundan ayrıldıktan sonra ve ilerleyen zamanlarda filmi
hatırladıkça) seyircisinin ya
şam
gücünü artırmasıdır. Bu metinde, söz konusu belgesel filmin seyircisinde ya
şam gücünü artıran kaynaklardan ortaya konabilen
üçü tartı
şılacaktır. Bunlar,
sırasıyla, Varda’nın bu belgesel filminde kendini “
görüntü toplayıcı kadın
sinemacı” olarak konumlaması; ya
şamı
boyunca geli
ştirdiği ve cinécriture (sineyazı) olarak
adlandırdı
ğı sinema yapma biçiminin
kurucu nitelikleri; ve son olarak, filminin
özneleri ve seyricisiyle
kurdu
ğu özgün
ili
şkilerdir.



 



Varda yol filmi olarak
tasarladı
ğı bu belgeselinde karşılaşmalara
ve diyalo
ğa açık kalır. Her bir
sosyal aktörle ya
şadığı karşılaşmada kendini gözden geçirir; karşılaşğı sosyal aktörün anlatılarını, kendi bedeni,
şünceleri, duyguları üzerinden akıtır.
Birlikte üretti
ği sanatçılarla yola çıkar;
kar
şılaşmalar
içinde diyalo
ğa girdiği sosyal aktörlerin filmini yapılandırması
için onlara yer açar; seyircisinin filminin içine girebilmesi için aralıklar
bırakır; özdü
şünümsellik içinde kendini
a
şındırarak filmini kurgular. Varda
duygularına dair ifadelerini ve bedeninin imgelerini bu filme dahil ederek ya
şamın akışına,
zamanın yıpratıcı etkisine, ölümün geli
şine
dair dü
şüncelerini gözden geçirir.

Kaynakça

  • Astruc, A. (1948). The Birth of a New Avant-Garde: La caméra-stylo.
  • Aytaç, S. (Mart 2018). Söz ve İmge. Altyazı, 181, 46.
  • Aytür, Ü. (2017). Önsöz. William Faulkner içinde, Çılgın Palmiyeler (ss. 5-16). İstanbul : Yapı Kredi Yayınları.
  • Bazin, A. (1957). La politique des auteurs. Orjinali şu dergide basılı: Cahiers du Cinema, no. 70. <http://www.newwavefilm.com/about/la-politique-des-auteurs-bazin.shtml>
  • Bénézet, D. (2014). The Cinema of Agnès Varda: Rsistance and eclecticism. London & New York: Wallflower Press.
  • Beugnet, M. (2006). Screening the Old: Femininity as old age in contemporary French Cinema. Studies in Literary Imagination, 39(2) Fall, 1-20.
  • Calatayud, A. (2002). Les glaneurs et la glaneuse: Agnès Varda's Self-Portrait. Dalhousie French Studies, 61 Winter, 113-123.
  • Chrostowska, S. D. (2007). Vis-à-vis the glaneuse. Angelaki, 12:2, 119-133. https://doi.org/10.1080/09697250701755092
  • Conway, K. (2015). Agnès Varda. Urbana, Chicago, and Springfield: University of Illinois Press.
  • Cruickshank, R. (2007). The Work of Art in the Age of Global Consumption: Agnès Varda’s Les Dadak, Z. (Mart 2018). Kısaların Uzun Tarihi. Altyazı, 181, 44.
  • Flusser, V. (2002). Essays. V. Flusser içinde, Writings (ss. 192-196). Minneapolis/London: University of Minneota Press
  • Gökçe, Ö. (Mart 2018). Hayat Duygusu. Altyazı, 181, 49.
  • Göl, B. (Mart 2018). Rüzgârda Dalgalanan Hayatlar. Altyazı, 181, 41.
  • Guest, H. (July/August 2009). Emotion Picture: Agnès Varda’s Self-Reflexive ‘The Beaches of Agnès’and The Cinema of Generosity. Film Comment, 44–49.
  • Huizinga, J. (2010). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. İstanbul: Ayrıntı.
  • İlhan, M. (2016). Transforming Trash as an Artistic Act (Basılmamış yüksek lisans tezi). İ.D. Bilkent Üniversitesi, Ankara.
  • Ildır, A. (Mart 2018). Biri Yolda, Diğeri Değil. Altyazı, 181, 47.
  • Jackson, E. (2010). The eyes of Agnes Varda: Portraiture, cinecriture and the filmic ethnographic eye. Feminist Review, No. 96, 122-126.
  • Kline, J. T. (Ed.). (2014). Agnès Varda: Interviews. Jackson: University Press of Mississippi.
  • McFadden, C. (2014). Gendered Frames, Embodied Cameras: Varda, Akerman, Cabrera, Calle and Maïwenn. Madison, Teaneck: Fairleigh Dickinson University Press.
  • Meyer, A. (2009). Gleaning the Passion of Agnès Varda. İçinde J. T. Kline (Ed.). (2014). Agnès Varda: Interviews (198-202). Jackson: University Press of Mississippi.
  • Murray, N. (2009). Interview: Agnès Varda. A.V. Club. <https://film.avclub.com/agnes-varda-1798216943>
  • Onaran, G. (Mart 2018). Sanatçı Varda. Altyazı, 181, 53.
  • Özsoy, A., (2018). Kadın Gözüyle Mutluluğun Portresi: Agnès Varda’dan Mutluluk. İçinde S. R. Öztürk ve Hasan Akbulut (Ed.), Perdeyi Aralamak: Filmlerde Anlatı ve Eleştiri (369-385). İstanbul: Ayrıntı.
  • Sarris, A. (2009). Notes on the Auteur Theory in 1962. İçinde L. Braudy & M. Cohen (Ed.), Film Theory and Criticism: Introductory Readings (451-454). New York, Oxford: Oxford University Press.
  • Sönmez, N. (Mart 2018). Agnés Varda: Bir Sinema Maceraperesti. Altyazı, 181, 38-40.
  • Trilling, D. (29 Mart 2019 güncelleme). At home (and away) with Agnès Varda. <https://www.bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/interviews/home-away-agn-s-varda>
  • Tyrer, B. (2009). Digression and return: Aesthetics and politics in Agnès Varda’s Les Glaneurs et la glaneuse (2000). Studies in French Cinema, 9(2), 161-176.
  • Varda, A. (2000a). Les glaneurs et la glaneuse [Sinema Filmi]. Fransa: Ciné Tamaris.
  • Varda, A. (2000b). The Gleaners and I Press Kit. New York: Zeitgeist Films. <https://zeitgeistfilms.com/media/films/44/presskit.pdf>
  • Varda, A. (2002). Les glâneurs et la glâneuse, deux ans après [Sinema Filmi]. Fransa: Ciné Tamaris.
  • Wollen, P. (2004). Sinemada Göstergeler ve Anlam. İstanbul: Metis.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ersan Ocak 0000-0003-2514-3596

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Ocak, E. (2019). Artık Toplayıcılar ve Ben Filminde Seyircisinin Yaşam Gücünü Arttıran Bir Görüntü Toplayıcısı Olarak Agnès Varda. SineFilozofi, 4(8), 226-248. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.633092