Agnès Varda’nın Les Glaneurs et la glaneuse (A(r)tık Toplayıcılar ve Ben, 2000)
belgesel filminin ayırt edici niteliklerinden biri, filmin seyri esnasında ve
sonrasında (sinema salonundan ayrıldıktan sonra ve ilerleyen zamanlarda filmi
hatırladıkça) seyircisinin yaşam
gücünü artırmasıdır. Bu metinde, söz konusu belgesel filmin seyircisinde yaşam gücünü artıran kaynaklardan ortaya konabilen
üçü tartışılacaktır. Bunlar,
sırasıyla, Varda’nın bu belgesel filminde kendini “görüntü toplayıcı kadın
sinemacı” olarak konumlaması; yaşamı
boyunca geliştirdiği ve cinécriture (sineyazı) olarak
adlandırdığı sinema yapma biçiminin
kurucu nitelikleri; ve son olarak, filminin özneleri ve seyricisiyle
kurduğu özgün
ilişkilerdir.
Varda yol filmi olarak
tasarladığı bu belgeselinde karşılaşmalara
ve diyaloğa açık kalır. Her bir
sosyal aktörle yaşadığı karşılaşmada kendini gözden geçirir; karşılaştığı sosyal aktörün anlatılarını, kendi bedeni,
düşünceleri, duyguları üzerinden akıtır.
Birlikte ürettiği sanatçılarla yola çıkar;
karşılaşmalar
içinde diyaloğa girdiği sosyal aktörlerin filmini yapılandırması
için onlara yer açar; seyircisinin filminin içine girebilmesi için aralıklar
bırakır; özdüşünümsellik içinde kendini
aşındırarak filmini kurgular. Varda
duygularına dair ifadelerini ve bedeninin imgelerini bu filme dahil ederek yaşamın akışına,
zamanın yıpratıcı etkisine, ölümün gelişine
dair düşüncelerini gözden geçirir.
Agnès Varda artık toplayıcılık yaşam gücü sineyazı (cinécriture) belgesel
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |