The social structure includes areas that reproduce it with its components, as well as areas of opposition and resistance. The cinema, which is seen as a form of strong expression and art of creating meaning, can be used both as a top policy and a sub-policy field in the context of rebuilding current power / power relations, as well as opposing or resisting the forms of domination normalized by society with these relations. A great deal of cinematographic approaches, from the positioning of the camera, to the perspective of the character or the object it takes to the center, to the color and light filters preferred from shooting techniques, from editing modes to composition created in the frame, are produced by the director, it produces the forms of character formation, therefore the director’s attitude towards life can be characterized by the scripts. In the context of this study, the analysis of Lars von Trier’s films, his opposition to the social structure, and the dance sequences of Dancer in The Dark musical film’s have been tried to be analyzed.
Social Structure The Perpetrator of an Individual Lars Von Trier Cinema Musical Film Dance Sequences
Toplumsal yapı, onu bileşenleriyle yeniden
üreten alanların yanında, ona muhalif, direnç alanlarını da kapsamaktadır. Güçlü
bir ifade biçimi ve anlam yaratma sanatı olarak görülen sinema ise, mevcut
güç/iktidar ilişkilerini yeniden üretmesinin yanı sıra, bu ilişkilerle toplum
genelinde normalleştirilen tahakküm biçimlerine muhalefet etmesi ya da direniş
göstermesi bağlamında, hem üst politika hem de alt politika alanı olarak
kullanılabilmektedir. Kameranın konumlandırılışından, merkezine aldığı karakter
ya da objeye hangi perspektiften baktığına, çekim tekniklerinden tercih edilen
renk ve ışık filtrelerine, kurgu biçimlerinden çerçevede oluşturulan
komposizyona kadar pek çok sinematografik yaklaşım, yönetmenin ortaya koyduğu
anlamı, karakterlerin oluş biçimlerini
üretmekte, dolayısıyla yönetmenin hayata karşı duruşunu betimler nitelik
kazanabilmektedir. Bu çalışma çerçevesinde Lars von Trier’in filmleriyle ortaya
koyduğu failliği, toplumsal yapı karşısındaki muhalif tutumu, Dancer in The
Dark müzikal filminin dans sekansları üzerinden analiz edilmeye çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6 |