Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Özel Sayı (1) Mayıs 2019, 200 - 220, 10.05.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.493740

Öz

Kaynakça

  • Adanır, Oğuz, (1986). İşitsel ve Görsel Anlam Üretimi, İzmir: DEÜ Yayınları.
  • Adanır, Oğuz, (2003). Sinemada Anlam ve Anlatım, İstanbul: Alfa.
  • Antmen, Ahu, (2009). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel.
  • Antmen, Ahu, (2014). Sanat/Cinsiyet, Çev. Esin Soğancılar, Ahu Antmen, İstanbul: İletişim.
  • Aristoteles, (1987). Poetika, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi.
  • Arnheim, Rudolf, (2002). Sanat Olarak Sinema, Çev. Rabi Ünal, Ankara: Öteki.
  • Bergan, Ronald, (2011). The Film Book, Singapore: Dorling Kindersley.
  • Bilgin, Nuri, (1994). Kimlik Sorunu, İzmir: Ege.
  • Brown, Blain, (2008). Sinematografi, Çev. Selçuk Taylaner, İstanbul: Hil.
  • Cevizci, Ahmet, (2002). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma.
  • Conard, Mark T. (2006). “Nietzsche and the Meaning and Definition of Noir”, The Philosophy of Film Noir, Mark T. Conard (Ed.). United States of America, The University Press of Kentucky.
  • Duncan, Paul, (2006). Film Noir Films of the Trust and Betrayel, Harpenden: Pocket Essentials.
  • Frolov, Cem, (1991). Felsefe Sözlüğü, Çev. Aziz Çalışlar, İstanbul: Cem.
  • Göregenli, Melek, (2012). “Temel Kavramlar: Önyargı, Kalıp Yargı ve Ayrımcılık”, Ayrımcılık Der. Kenan Çayır, Müge Ayan Ceyhan, İstanbul: Bilgi.
  • Hall, Stuart, (2017). Temsil, Çev. İdil Dündar, İstanbul: Pinhan.
  • Hançerlioğlu, Orhan, (1982). Felsefe Ansiklopedisi 4. Cilt, İstanbul: Remzi.
  • Hayward, Susan, (2000). Cinema Studies The Key Concepts, London: Routledge.
  • Jameson, Fredric, (2011). Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Çev. Nuri Plümer, Abdülkadir Gölcü, Ankara: Nirengi.
  • Langdon, Helen, (2012). “Emmaus’ta Yemek”, Başyapıt Budur, Haz. Christopher Dell. Çev. Münevver Kınalı, İstanbul: Yky.
  • Lyons, Arthur, (2000). Death on the Cheap, United States of America: Da Capo.
  • Marshall, Gordon, (2005). Sosyoloji Sözlüğü, Çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü, Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Mosoley, Alexander, (2010). A’dan Z’ye Felsefe, Çev. Ali Süha, İstanbul: Ntv.
  • Newall, Diana, (2014). Empresyonistler, Çev. Elif Dastarlı, İstanbul: İş Bankası.
  • Noelle-Neumann, Elisabeth, (1998). Kamuoyu, Çev. Murat Özkök, Ankara: Dost.
  • Peters, Francis E., (2004). Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü, Çev. Hakkı Hünler, İstanbul: Paradigma.
  • Ranciere, Jacques, (2008). Görüntülerin Yazgısı, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, İstanbul: Versus.
  • Ryan, Michael; Kellner, Douglas, (2010). Politik Kamera, Çev. Elif Özsayar, İstanbul: Ayrıntı.
  • Schatz, T. (1997). Hollywood: The Triumph of the Studio System, The Oxford History of World Cinema. Geoffrey Nowell-Smith (Ed.). London: Oxford University.
  • Schweinitz, Jörg, (2011). Film and Stereotype, New York: Columbia University.
  • Sherman, Cindy, (2003). Untitled Film Stills, Italy: The Museum of Modern Art.
  • Şen, Sebahattin, (2009). Kültürel Temsiller Oryantalizm ve Sinema: Türk Sinemasında Kürt/Doğu Temsilleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Wayne, Mike, (2011). Politik Film, Çev. Ertan Yılmaz, İstanbul: Yordam.

Sinematografik Temsil Bağlaminda Cindy Sherman’in Untitled Film Stills Serisi

Yıl 2019, Özel Sayı (1) Mayıs 2019, 200 - 220, 10.05.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.493740

Öz















Temsil, görsel sanatlarda farklı biçim ve içeriklerde
kar
şılık
bulmaktadır. Örne
ğin fotoğraf
sanatında ı
şık, gölge, kostüm, makyaj vb. unsurlar temsili oluşturan özelliklerdendir.
Sinema sanatında ise; bu özelliklere ek olarak devinim ve montaj temsilin ba
şta gelen
biçimsel özellikleridir.




   İçerik
açısından ele alındı
ğında temsil, sanat eserinin ifade
etti
ği konuya
ve ba
ğlama göre şekillenmekte,
ba
şka bir
deyi
şle temsili
hale gelen içerik, imgesel olanı da ortaya çıkarmaya ba
şlamaktadır.
Örne
ğin, genel
olarak dü
şük bütçelerle korku,
bilimkurgu, western, gangster gibi çe
şitli türlerde çekilen B tipi filmlerdeki kadın
karakterleri, sinematografik temsilin hem biçim hem de içerik özelliklerini ta
şımaktadır.
Buna göre, bir kısmı 1950’lilerin sonlarına ait bu filmlerdeki kadınların
benzer görünümleri ve karakterleri, stereotiple
şmiş bir
temsilin parçaları haline gelmi
şlerdir.




   Bu çalışmada,
Cindy Sherman’ın B tipi filmlerdeki kadın karakterlerden yola çıkarak gerçekle
ştirdiği “Untitled
Film Stills” serisindeki otoportrelerinden olu
şan fotoğraflarında,
foto
ğrafik
temsil unsurlarının, özellikle içerik ba
ğlamında sinematografik
temsile dönü
şğü ve böylelikle de seyircinin sinematografik
şünmeye sevk
edildi
ği fikri,
fenomenolojik yöntem kullanılarak açıklanmaya çalı
şılacaktır.








Kaynakça

  • Adanır, Oğuz, (1986). İşitsel ve Görsel Anlam Üretimi, İzmir: DEÜ Yayınları.
  • Adanır, Oğuz, (2003). Sinemada Anlam ve Anlatım, İstanbul: Alfa.
  • Antmen, Ahu, (2009). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel.
  • Antmen, Ahu, (2014). Sanat/Cinsiyet, Çev. Esin Soğancılar, Ahu Antmen, İstanbul: İletişim.
  • Aristoteles, (1987). Poetika, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi.
  • Arnheim, Rudolf, (2002). Sanat Olarak Sinema, Çev. Rabi Ünal, Ankara: Öteki.
  • Bergan, Ronald, (2011). The Film Book, Singapore: Dorling Kindersley.
  • Bilgin, Nuri, (1994). Kimlik Sorunu, İzmir: Ege.
  • Brown, Blain, (2008). Sinematografi, Çev. Selçuk Taylaner, İstanbul: Hil.
  • Cevizci, Ahmet, (2002). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma.
  • Conard, Mark T. (2006). “Nietzsche and the Meaning and Definition of Noir”, The Philosophy of Film Noir, Mark T. Conard (Ed.). United States of America, The University Press of Kentucky.
  • Duncan, Paul, (2006). Film Noir Films of the Trust and Betrayel, Harpenden: Pocket Essentials.
  • Frolov, Cem, (1991). Felsefe Sözlüğü, Çev. Aziz Çalışlar, İstanbul: Cem.
  • Göregenli, Melek, (2012). “Temel Kavramlar: Önyargı, Kalıp Yargı ve Ayrımcılık”, Ayrımcılık Der. Kenan Çayır, Müge Ayan Ceyhan, İstanbul: Bilgi.
  • Hall, Stuart, (2017). Temsil, Çev. İdil Dündar, İstanbul: Pinhan.
  • Hançerlioğlu, Orhan, (1982). Felsefe Ansiklopedisi 4. Cilt, İstanbul: Remzi.
  • Hayward, Susan, (2000). Cinema Studies The Key Concepts, London: Routledge.
  • Jameson, Fredric, (2011). Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Çev. Nuri Plümer, Abdülkadir Gölcü, Ankara: Nirengi.
  • Langdon, Helen, (2012). “Emmaus’ta Yemek”, Başyapıt Budur, Haz. Christopher Dell. Çev. Münevver Kınalı, İstanbul: Yky.
  • Lyons, Arthur, (2000). Death on the Cheap, United States of America: Da Capo.
  • Marshall, Gordon, (2005). Sosyoloji Sözlüğü, Çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü, Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Mosoley, Alexander, (2010). A’dan Z’ye Felsefe, Çev. Ali Süha, İstanbul: Ntv.
  • Newall, Diana, (2014). Empresyonistler, Çev. Elif Dastarlı, İstanbul: İş Bankası.
  • Noelle-Neumann, Elisabeth, (1998). Kamuoyu, Çev. Murat Özkök, Ankara: Dost.
  • Peters, Francis E., (2004). Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü, Çev. Hakkı Hünler, İstanbul: Paradigma.
  • Ranciere, Jacques, (2008). Görüntülerin Yazgısı, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, İstanbul: Versus.
  • Ryan, Michael; Kellner, Douglas, (2010). Politik Kamera, Çev. Elif Özsayar, İstanbul: Ayrıntı.
  • Schatz, T. (1997). Hollywood: The Triumph of the Studio System, The Oxford History of World Cinema. Geoffrey Nowell-Smith (Ed.). London: Oxford University.
  • Schweinitz, Jörg, (2011). Film and Stereotype, New York: Columbia University.
  • Sherman, Cindy, (2003). Untitled Film Stills, Italy: The Museum of Modern Art.
  • Şen, Sebahattin, (2009). Kültürel Temsiller Oryantalizm ve Sinema: Türk Sinemasında Kürt/Doğu Temsilleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Wayne, Mike, (2011). Politik Film, Çev. Ertan Yılmaz, İstanbul: Yordam.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Fatih Yelmen 0000-0003-1143-7403

Yayımlanma Tarihi 10 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Özel Sayı (1) Mayıs 2019

Kaynak Göster

APA Yelmen, M. F. (2019). Sinematografik Temsil Bağlaminda Cindy Sherman’in Untitled Film Stills Serisi. SineFilozofi200-220. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.493740