Sessiz dönem Avrupa
sinemasında, edebiyattaki düzyazı ve şiir türleri arasındaki ayrıma benzer bir
ayrım olduğu fikri ilk kez gündeme gelmiş, “şiirsel film” kavramı ortaya
atılmış; çok sayıda film çekilse de kavram üzerine tanım birliği
kurulamamıştır. Bu makalede ‘’Yeşilçam sinemasında şiirsel üslubun izlerine
rastlamak mümkün mü?‘’ sorusundan yola çıkılarak, geçmişten günümüze sinema ve
şiir etkileşimini konu alan çalışmalar sıralanmış, önemli yönetmen ve
kuramcıların şiirsel film üzerine son derece öznel olan görüşlerinden yararlanılarak
kavramsal çerçeve oluşturulmaya çalışılmıştır. Sinema yazarlarının ve
akademisyenlerin şiirsel üsluplarına değindikleri Yeşilçam filmleri
örneklendirilmiş; 1960’ların ilk yarısında arka arkaya çekilen bu filmlerin
bazı ortak özellikleri olduğu görülmüş; Yeşilçam’da şiirsel film üslubu kurma
çabası önündeki engeller tartışılmıştır. Sevmek
Seni (Cengiz Tuncer, 1965) filmi analiz edilmiş; şiirsel film üzerine çalışmalarla büyük
ölçüde örtüştüğü ve erken tarihli nadir bir “şiirsel Yeşilçam filmi” örneği
olduğu ileri sürülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Özel Sayı (1) Mayıs 2019 |