Edebiyat çoğu zaman bilhassa konu
bakımından sinemayı desteklese de, zaman zaman edebiyat ve sinema ilişkisi iç
içe geçmekte ve yaşanan kültürel değişimin de etkisi ile sinemayı, edebiyatın
neredeyse hatırlatıcısı konumuna getirmektedir. Öyle ki, günümüz edebiyattan
uyarlama filmleri, çoğu izleyicinin edebî eser olarak bilmediği veya bildiği,
fakat zaman yaratıp okumadığı eserlerden oluşmaktadır. Bu uyarlama filmlerin
etkisi edebî eserin önüne geçtiğinde, izleyici filmin kitabı ile
karşılaştığında kitabı filmden dolayı bir merak ile satın almaktadır.
Bakıldığında edebî eserin bilinirlik düzeyi filmin yanında sönümlenirken,
eskinin okuma pratikleri de yerini yeni okuma pratiklerine bırakmaktadır.
Sinema ve edebiyat ilişkisi bağlamında
değerlendirildiğinde, bu çalışmada sinema seyircisinin okuma pratikleri ele
alınacak, sinema seyircileri ile yapılacak görüşmeler için yarı yapılandırılmış
derinlemesine mülakat tekniği ile alımlamaları incelenecektir. İzleyici,
sinemada izlediği filmin edebiyat eseri olduğunun farkında mı? Farkında ise, bu
eseri daha önce okumuş mu? Okuduğu eseri bir de sinemada görmek için mi gelmiş,
yoksa eseri çok duymuş, fakat okumak yerine sinemada izlemeyi mi tercih etmiş?
Bu sorular ışığında izleyicilerde edebiyat ve sinema ayırdı olup olmadığı,
farkındalık seviyeleri, bilinç düzeyleri hakkında bilgi edinilebilir. Aynı zamanda
görüşmecilerden alınan cevaplar günümüz sinemasının gölgesinde seyreden edebiyat
açısından değerlendirildiğinde, izler kitlenin okuma pratiklerini ortaya koymak
açısından önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Özel Sayı (1) Mayıs 2019 |