Bu makale, sinemada
kullanılan Mesih/Kurtarıcı temalarının Kayıp Cennet düşüncesiyle yakın bağları
bulunduğunu Elysium filmi üzerinden
incelemeyi amaçlamaktadır. Film kaosun, sömürü ve sınıfsal ayrılıkların
belirgin olduğu postapokaliptik bir dünya portresi çizmektedir. Dünyada güç
şartlar altında yaşam mücadelesi veren insanlara karşılık Elysium’da bir refah
toplumu yaşamaktadır. Mekanikleşen ve
ağır bir bürokrasi altında ezilen insanların amacı Elysium’un tüm nimetlerinden
yararlanmaktır. Gelmesi beklenen kurtarıcı da bunu gerçekleştirecek ve tüm
insanlığı Elysium’a ya da başka bir söyleyişle Cennet’in Krallığı’na
taşıyacaktır. Kaosun egemen olduğu durumlar kozmogoninin tekrarı için
gereklidir ve kötü gidişi tersine çevirecek bir kurtarıcının gelmesi için de
uygun ortamı sağlar. Kurtarıcı/Mesih ve Kayıp Cennet arketipleri kadim
toplumlardan günümüze kadar uzanan yaygın inançlardır. Bu arketipler mitsel
olarak var olurlar ve mitler arkaik toplumlarda insani eylemlerin önemli bir
parçası olmakla kalmaz, modern toplumun görece seküler dünyasına da bir şekilde
sızarlar. Elysium filminde kahramanın
ortaya çıkış aşamaları, yaptığı mücadele, çektiği acılar ve insanları kurtarmak
için kendisini kurban etmesi geleneksel kurtarıcı motiflerinin tekrarından
ibarettir. Yapacağı görev sonunda öleceğini bilmesine karşın yine de bunu
gerçekleştirmesi, aslında ölümsüzlüğe ulaştığına işaret eder. Söz konusu filmde
tematik anlamın yanında, film içinde geçen Altın Çağ ve Binyılcılık
anlayışlarına da değinilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 7 |