Kendini tanımlama biçimi olarak görülen
öteki, tarihsel bağlamda bakıldığında farklı olanı anlatma biçimi olarak
kullanılmaktadır. Öteki olana bakış, stereotip, damgalama, ön yargı,
ötekileştirme ve dışlama şeklinde gerçekleşmektedir. İnsanlık tarihinden bu
yana pek çok ötekileştirme türü ortaya çıkmış, bireyler kendilerini tanımlamak
için “öteki/ötekiler” belirlemişlerdir. Çalışmada etnosentrik ötekileştirmeye
maruz kalan Çingeneler ele alınmıştır. Göçebe bir topluluk olarak yaşayan
Çingeneler, gittikleri her ülkede ötekileştirilmiş, pek çok dışlayıcı tanımlama
ile karşı karşıya kalmışlardır. Bu çalışmanın amacı Çingenelerin yaşamış olduğu
ötekileştirme problemlerine tarihsel bir izlek çerçevesinde incelemek ve bir
sanat dalı olan sinemanın, Çingeneler gibi dışlanmış kişilere daha fazla
eğilmesi gerektiğini vurgulamaktır. Çalışmanın amacına yönelik ise
yönetmenliğini Tony Gatlif’in yapmış olduğu Korkoro
(Özgürlük, Tony Gatlif, 2010) filmi
ele alınmıştır. Yönetmen, filmde gerçek bir Çingene ailesinin yaşamış olduğu
travmatik olayları anlatmaktadır. Korkoro
filmi çalışma ile doğrudan örtüştüğü için seçilmiştir. Film çözümlemesi
yapılırken ise yöntem olarak Derrida’nın dekonstrüktif yöntemi seçilmiştir.
Yöntem uygulanırken New Mexico Literacy Project’in belirlemiş olduğu 5 soru
üzerinden film analiz edilmiştir. Batılı filmlerin hepsi tek tek incelenmese de
genel bağlamda bakıldığında Çingene kökenli olmayan yönetmenlerin Çingenelerin
ötekileştirilme sorununa çok fazla eğilmedikleri açık bir şekilde
görülmektedir. Bu nedenle gerek literatür çalışmasında gerekse film
incelemesinde Batılı yönetmenlerin Çingenelerin ötekileştirilmesi konusunda
daha fazla film yapılması gerektiği sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 8 |