The concept of GI, which contributes to the development of tourism products, product diversification, and product protection, is a factor that increases interest in destinations. The inclusion of GI products in the range of destinations is an element that attracts the attention of local and foreign visitors who have the potential to choose the destinations. The GI, which is particularly important in the context of gastronomic tourism, one of the alternative forms of tourism, is an application that increases the awareness and recognition of local prod-ucts. The research aimed to identify and evaluate geographically labeled food and beverage products in the province and districts of Trabzon. To this end, a literature review was conducted and a document analysis tech-nique was used. As a result of the research, it was found that by May 2024, there were 8 food products with GI registration in Trabzon province (7 origin indications, 1 origin name) and 3 food products (migration indications) in the application process. It has been decided that registration and application procedures will be carried out by district municipalities and non-governmental organizations operating in provinces and districts. The study ex-plains the characteristics of the GI-registered products of Trabzon province and its districts and the products in the application process. On the other hand, the possible contribution of geographical food and beverage products to tourism activities in the destination was mentioned and the process of transforming these products into tourism products was evaluated specifically for the province of Trabzon.
Turistik ürünlerin geliştirilmesi, ürün çeşitlendirmesi ve ürünlerin korunmasına yardımcı olan coğrafi işaret kavramı, destinasyonlara olan ilgiyi artıran bir etkendir. Destinasyon yelpazesinde coğrafi işaret tescilli ürünlerin yer alması, destinasyonları tercih etme potansiyeli olan yerli ve yabancı ziyaretçilerin ilgisini çeken bir unsurdur. Özellikle alternatif turizm türleri arasında yer alan gastronomi turizmi kapsamında önem arz eden coğrafi işaret, yöresel ürünlerin bilinirliğini ve tanınırlığını artıran bir uygulamadır. Araştırma kapsamında Trabzon il ve ilçelerindeki coğrafi işaretli yiyecek içecek ürünlerinin tespit edilmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda literatür taraması yapılarak doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma neticesinde, 2024 yılı Mayıs ayı itibarıyla Trabzon ilinde coğrafi işaret tescilli 8 yiyecek ürünü olduğu (7 mahreç işareti, 1 menşe adı), başvuru sürecinde ise 3 yiyecek ürünü (mahreç işareti) olduğu tespit edilmiştir. Tescil ve başvuru işlemleri ilçe belediyeleri ile il ve ilçelerde faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşları tarafından yapıldığı belirlenmiştir. Çalışma kapsamında Trabzon ili ve ilçelerinin sahip olduğu coğrafi işaret tescilli ve başvuru sürecindeki ürünlerin özellikleri açıklanmıştır. Diğer yandan, coğrafi işaretli yiyecek içecek ürünlerinin destinasyondaki turizm faaliyetlerine muhtemel katkıları üzerine değinilmiş, bu ürünlerin turistik ürüne dönüşebilme süreci Trabzon ili özelinden değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm Pazarlaması |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Sinop Üniversitesi Turizm Fakültesi tarafından çıkartılan Sinop-e: Turizm Araştırmaları Dergisi Aralık sayısı için makale kabulünü kapatmıştır. Gelen yayınlar 2025 yılı sayıları için işlem görecektir. Makale süreçleri sadece DergiPark sistemi üzerinden işletilecek olup https://dergipark.org.tr/tr/journal/4368/submission/step/manuscript/new link adresi üzerinden makale gönderimi sağlanacaktır.