Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK HALK EZGİLERİNİN GİTARA DÜZENLENMESİNDE BİR YÖNTEM: DÖRTLÜ ARMONİ SİSTEMİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 71 - 90, 31.12.2017
https://doi.org/10.30561/sinopusd.328200

Öz

Türk
müziğinin çok seslendirilmesinde bir yöntem olarak önemli bir yere sahip olduğu
düşünülen dörtlü armoni sistemi piyano, yaylı çalgılar orkestrası gibi
çoksesliliğe elverişli çalgılara yönelik geniş bir uygulama alanı bulmuştur.
Yapılan çalışmalar incelendiğinde ise dörtlü armoni sisteminin gitara
uygulanabilirliği üzerine hemen hemen hiçbir çalışma yoktur. Bu çalışmanın
amacı da, türkü ya da türkü kaynaklı eserlerin gitara düzenlenmesinde dörtlü
armoni sisteminin kullanılabilirliğini ortaya koymak olarak belirlenmiştir. Bu
amaçla, dörtlü armoni sistemi kullanılarak çok seslendirilmiş piyano yapıtları
incelenmiş, armonik analizi yapılmış ve gitara uyarlanmıştır. Elde edilen akor
ve akor bağlanışları arpejler şeklinde zenginleştirilmiş ve örnek türkülerin
çok seslendirilmesinde kullanılmıştır. Bu türden ve benzeri çalışmaların
artarak devam etmesi ile daha nitelikli çalışmalara ulaşılacağı, dörtlü armoni
sisteminden yararlanılarak yapılmış düzenlemeler ya da özgün besteler ile gitar
dağarında Türk müziği eserlerinin önemli bir yer edineceği

düşünülmektedir.
Dörtlü armoni
sisteminin geliştirilmesinde, yaygınlaştırılmasında önemli bir etkisi olacağı
söylenebilir. Çalışma sonucunda, dörtlü armoni sisteminin çoksesliliğe
elverişli çalgılara yönelik uygulama alanı bulduğu gibi
çoksesliliğe
en elverişli çalgılardan birisi olan gitar için de geniş bir uygulama alanı
bulabileceği görülmüştür.

Kaynakça

  • Bozkurt, H. 1990. Türk Müziğinde Armoni. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi, S. Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Gedikli, N. 1988. Geleneksel Müzik Türlerinde Çokseslilik Çalışmaları. Birinci Müzik Kongresi Bildirileri-sorular, cevaplar. Kültür ve Turizm Bakanlığı yayınları, Ankara.
  • İlerici, K. 1970. Bestecilik Bakımından Türk Müziği ve Armonisi. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Levent, N. 1996. Çağdaş Türk Müziğinde Dörtlü Armoni (2. Basım). İzmir: Levent Müzikevi.
  • Tutu, M. ve Tutu, S. 1999. Dörtlü Armoni ve Türk Müziği’ne Uygulanışı. Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • Yalçın, G. (2004). “Halk Müziğine Dayalı Gitar Öğretimi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yalçın, G. (2012). Dörtlü Armoni Sistemi Uygulamalarını İçeren Armoni Kitaplarının Karşılaştırmalı Analizi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, cilt:2, sayı: 5.
  • Yalçın, G. 2003. Halk Müziğinden Gitara. Mavi Ofset, Kayseri.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. 2008. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Teknikleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gökhan Yalçın

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 13 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yalçın, G. (2017). TÜRK HALK EZGİLERİNİN GİTARA DÜZENLENMESİNDE BİR YÖNTEM: DÖRTLÜ ARMONİ SİSTEMİ. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 71-90. https://doi.org/10.30561/sinopusd.328200

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.