Dârdan İndirme Erkânı, Can Aşı Erkânı veya Rızalık-Helallik Erkânı olarak da bilinmektedir. Alevî ve Bektaşîlerde günümüze kadar süregelen bu erkân ölen kişiler adına yapılan bir erkândır. Alevî-Bektaşî geleneğinde sadece hayatta olan talip ve dervişler dâra çekilmez, ayrıca Hakk’a yürüyen muhip, talip, derviş, dede, baba veya dedebaba için de dâr çekilir. Hiçbir Alevî-Bektaşî, ölümünden sonra kusurlarının ortaya çıkmasını istemez. Bu yüzden ölenler için yapılan dâr erkânı bireysel ve toplumsal sorumluluğu artıran bir güce sahiptir. Bu erkân ölünün ruhunun azaptan kurtulması, yüceltilmesi, ölen şahsı tezkiye etmek için yapılır. Bu cemde merhumun ruhu hayırla yâd edilir, hakkı olanların hakkını varislerden istemesi talep edilir. Ölen şahsın borcu varsa ödenir, hakkı olanlarla ölenin yakını arasında helalleşme yapılır. Erkândan sonra kurban kesilir, yapılan yemekler misafirlere ikram edilir. Adıyaman yöresinde dârdan indirme erkânları hâlâ yapılmakta ve kurbanlar kesilmektedir. Bu erkânlar ölen şahsın kimsesi yoksa hayırsever bir kişi tarafından düzenlenir ve dârdan indirme kurbanı kestirilir. Biz de bu çalışmamamızda geçmişten günümüze Adıyaman Alevîleri arasında yapılagelen bu özgün erkânı inceleyeceğiz. Çalışmamızda klasik Alevî-Bektaşî kaynaklarına, Alevîlik-Bektaşîlik hakkında yazılmış kitaplara ve yöredeki Alevî dedelerine ve taliplere müracaat edilecektir.
teşekkürler yayın hayatınızda başarılar dilerim.
It is also known as the Download Ritual From The Dârdan, the Ritual of Can Aşı or the Ritual of Consent-Halal. In the Alevis and Bektashis, this ritual is made on behalf of those who died. In the Alevi-Bektashi tradition, not only suitors and dervishes who are alive are devote to dâr, but also for the priest, suitor, dervish, grandfather, father or grandfather who walk to God. No Alevi-Bektashi wants his defects to appear after his death. For this reason, the this ritual for the people who died has the power to increase individual and social responsibility. This ritual is done in order to get rid of the soul of the dead from the torment, to glorify, to appraise the dead. In this ritual, the spirit of the dead is blessed, and those who are entitled are asked to ask for their right from the heirs. If the dead person has a debt, it is paid, and halalization is made between those who are entitled and the relative of the dead. After early, the victim is cut and the meals are served to the guests. In the Adıyaman region, Download Ritual From TheDârdanis still carried out and the victims are cut. These ritual are organized by a charitable person if the dead person has no one, and the victim of download from dâr is cut. In this study, we will examine the this original ritual that has been done between the AdıyamanAlevis from past to present. In our study, we will apply to classical Alevi-Bektashi sources, books about Alevi-Bektashi and Alevi grandfathers and suitors in the region.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1 |