One of the late 17th century early 18th century scholars and intellectuals, Abdulgani en-Nablusi (d. 1143/1731), is a prolific personality who has produced works in almost all disciplines of Islamic sciences. Having written over three hundred works, a ratio of nearly forty percent of these works is in the field of Sufism. es-Siratu's-Sawi Sharhu Dibajati'l-Mathnawi is one of the works written by Nablusi in this field. It is a commentary on the Arabic introductions of the three volumes of Mawlana Celaleddin-i Rumi’s famous work Mathnawi. Directly written by Mawlana these three Arabic introductions are in Mathnawi’s 1st, 3rd and 4th volumes. The introductions of the left over 3 volumes (2nd , 5th and 6th volumes) are written in the Persian language. We will mention the manuscripts we have identified and discuss why he commented on this work and analyse the comments he made in the commentary. Nablusi's synthesis of Mawlana and Sheikh Akbar and the commentary he wrote from the point of view of this synthesis, in a sense is an introduction to the philosophy and wisdom expressed by Mawlana in his Mathnawi. In this article, by analysing this work of Nablusi we will also be analysing his view of the Mathnawi, as a follower of the Akbarî Tradition.
17. yüzyıl sonu 18. Yüzyıl başlarında yaşayan âlim ve âriflerinden olan Abdülgani en-Nâblusî (ö. 1143/1731) İslâm ilimlerinin muhtelif disiplinlerinde eserler vermiş velûd bir şahsiyettir. Üç yüzün üzerinde eser telif eden Nâblusî’nin en fazla eser verdiği saha yüzde kırka yakın bir oranla tasavvuf alanıdır. Nâblusî’nin bu alanda kaleme aldığı eserlerinden biri de Mevlânâ Celaleddin-i Rûmî’nin meşhur eseri Mesnevî’nin üç cildinin başına yazdığı Arapça dîbâcesine yazdığı es-Sırâtu’s-Sevî Şerhu Dîbâcâti’l-Mesnevî isimli şerhidir. Bizzat Hz. Mevlânâ tarafından kaleme alınan bu Arapça dîbâceler Mesnevî’nin 1, 3 ve 4. ciltlerin dîbâceleridir. Mesnevî’nin geri kalan üç cildin (2, 5 ve 6. ciltler) dîbâceleri ise Farsça’dır. Nâblusî’nin Hz. Mevlânâ ile Şeyh-i Ekber sentezi ve bu sentez zâviyesinden kaleme aldığı şerhi, bir anlamda Hz. Mevlânâ’nın Mesnevî’de ifade ettiği felsefe ve hikmeti tanıtan giriş mâhiyetindedir. Biz bu makalemizde söz konusu eseri analiz etmekle Ekberî Geleneği müntesibi olan Nâblusî’nin Mesnevî’ye bakışını analiz etmiş olacağız. Tespit ettiğimiz yazma nüshalarını zikredip, bu eseri şerh etme amacını ve şerhte yaptığı yorumları tahlil edeceğiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2021 |
Gönderilme Tarihi | 19 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2 |