Günümüzde devletler yapay zeka araştırma ve geliştirme çalışmalarına ve yatırımlarına büyük
önem vermektedirler. Küresel alandaki rekabetten yararlanarak dünya üzerinde hakimiyet
kurmak isteyen ülkeler bu alanda yenilikleri ilk uygulayan devlet olarak üstünlük gücünü ele
geçirmek amacındadırlar.
Yapay zeka alanındaki küresel rekabette önemli bir yere sahip olan Çin 2017 yılında Ulusal
Yapay Zeka Stratejisi’ni kamuoyuna sunması ile yapay zekaya yönelik yapılan mevcut
yatırımlara resmilik kazandıran, Devlet Konseyi’nin Yapay Zeka Geliştirme Ulusal Stratejisi
belgesini yayınladı. Küresel çapta yapay zeka hakimiyeti açısından oldukça büyük öneme sahip
olan bu belge diğer devletleri de ulusal yapay zeka stratejisi oluşturma yönünde teşvik etti. Aynı
zamanda Çin’in ülke genelinde bu alanda hızlı yaşanan bilimsel araştırma ve geliştirmeler ile
eğitimin yapay zeka alanındaki yenilikler bakımından önemini vurgulayan bir nitelik de
taşımaktadır. Ayrıca bu süreç, Çin’de eğitimde yapay zeka teknolojileri deney ve çalışmalarının
yoğunluk kazanması, yatırım ölçeklerinin oldukça büyük oluşu, eğitimde üst seviye yapay zeka
teknolojilerini geliştirmesi dünyadaki eğitimsel yapay zeka gelişimindeki güç dengelerinin
yönünü değiştirmeye başladı. Şimdilerde olduğu gibi, eğitimsel yapay zekadaki gelişmelerle
küresel yönden gelecekte de ne denli değiştirip dönüştüreceğinin de işaretlerini vermektedir.
Dünya genelinde oldukça büyük etki yapan bu belge, pek çok ülke tarafından yapay zekanın
stratejik kullanımını amaçlayan “Ulusal Yapay Zeka Stratejileri”nin hazırlanmasına neden
olmuştur. Bu makalede, Çin hükümeti tarafından yayınlanan yapay zeka gelişimi için eğitim
kurumlarının ulusal ve bölgesel strateji alanlarında etkin olarak yer alan Ulusal Yapay Zeka
Stratejisi eğitimsel açıdan ele alınmaktadır. Hükümet politikalarına göre yapay zeka eğitimin
gelişimini bir analiz yoluyla tasvir ederken, PISA sınavı sonuçları ile de bağlantı kurularak
açıklanmaya çalışılmaktadır. Ayrıca Çin’deki Uluslararası Yapay Zeka Geliştirme Stratejisini
eğitimsel alanda hızla uygulamalarının ve gelişmelerine yönelik yaptırımların neler olduğu onu
bu yönde diğer ülkelerden ayıran özellikleri ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Ayrıca Çin’deki
bu gelişimin sadece yapay zeka teknolojilerinin tasarımı değil eğitim sisteminin değişim ve
dönüşümünde etkili olan nedenler ve çözümlere ilişkin yaklaşımlara yer verilmektedir.
Çin başta olmak üzere, diğer birçok ülke ulusal yapay zeka stratejisi belgelerini yayınlayarak
yapay zeka alanında gelişmeyi kalkınma amaçları arasında yerleştirmişlerdir. Türkiye’de
küresel çapta yaşanan yapay zekadaki hızlı gelişimin dışında olmamak için yapay zeka
teknolojisine yönelik 2021 yılında Ulusal Yapay Zeka Strateji’ni yayınlayarak, eğitimsel yapay
zeka teknolojisini daha fazla gelişmek zorunda kalmaktadır. Bu çalışma, Ulusal Yapay Zeka
Stratejileri kapsamında eğitimde yapay zekanın gelişimi üzerine genel bir çerçeve belirleyerek
yapay zeka teknolojisinin genel olarak küresel düzeyde ve Çin ile Türkiye ulusal yapay zeka
stratejilerinin eğitim yönünden güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirmektedir. Ayrıca Çin’in
ulusal yapay zeka stratejisi ve eylem planında yapay zekanın eğitimsel yönünü analiz ederek
Türkiye’nin eğitimsel yönden yapay zekayı merkezi alan bir ekosistem oluşturması ve
gelişimini sağlayabilmesinde izleyeceği stratejiye yönelik öneriler sunmayı amaçlamaktadır
Yapay Zeka (YZ) Türkiye Çin Eğitim Ulusal Yapay Zeka Stratejisi Eylem Planı PISA.
Today, states attach great importance to artificial intelligence research and development studies
and investments. Countries that want to dominate the world by taking advantage of global
competition aim to gain superiority by being the first state to implement innovations in this
field.
China, which has an essential place in the worldwide competition in artificial intelligence,
presented its National Artificial Intelligence Strategy to the public in 2017 and published the
State Council's National Artificial Intelligence Development Strategy document, which
formalised the current investments in artificial intelligence. This document, which is of great
importance for global artificial intelligence dominance, encouraged other states to create a
national artificial intelligence strategy. At the same time, it also emphasises the importance of
China's rapid scientific research and development in this field and the importance of education
in innovations in artificial intelligence. In addition, this process, the intensification of
experiments and studies on artificial intelligence technologies in education in China, the large
investment scales, and the development of high-level artificial intelligence technologies in
education began to change the direction of the balance of power in the development of
educational artificial intelligence in the world. As it is now, it also shows how much the
developments in academic artificial intelligence will change and transform globally. This
document, which has had a significant impact worldwide, has led to the preparation of "National
Artificial Intelligence Strategies" aimed at the strategic use of artificial intelligence by many
countries. In this article, the National Artificial Intelligence Strategy, which is actively involved
in educational institutions' national and regional strategy areas for developing artificial
intelligence published by the Chinese government, is discussed from an academic perspective.
While depicting the development of artificial intelligence education according to government
policies through analysis, it is also tried to be explained by connecting with the PISA exam
results. Moreover, it tries to reveal the rapid implementation of the International Artificial
Intelligence Development Strategy in China in the educational field and the sanctions for its
development, which distinguishes it from other countries. In addition, approaches regarding the
reasons and solutions that are effective in the change and transformation of the education
system, not only in the design of artificial intelligence technologies, of this development in
China are included.
Many other countries, especially China, have published national artificial intelligence strategy
documents and placed development in artificial intelligence among their development goals.
To be included in the rapid development of artificial intelligence experienced globally, Turkey
has to further develop educational artificial intelligence technology after publishing the
National Artificial Intelligence Strategy for artificial intelligence technology in 2021. This
study determines a general framework for developing artificial intelligence in education within
the scope of National Artificial Intelligence Strategies and evaluates the strengths and
weaknesses of artificial intelligence technology at the global level and of China and Turkey's
national artificial intelligence strategies in terms of education. In addition, by analysing the
educational aspect of artificial intelligence in China's national artificial intelligence strategy and
action plan, it aims to offer suggestions for the strategy that Turkey will follow in creating and
developing an ecosystem centred on artificial intelligence in terms of education.
Artificial Intelligence (AI) Turkey China Education National Artificial Intelligence Strategy Action Plan PISA
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 20 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2 |