A RESEARCH TO DETERMINE THE RELATIONSHIP BETWEEN THE PURCHASE BEHAVIORS OF CONSUMERS AND THE ADVERTISING AND PROMOTION EXPENDITURES
Yıl 2024,
Cilt: 4 Sayı: 2, 66 - 77, 28.10.2024
Musa Çakır
Öz
Teknolojinin hızla gelişmesi ve üretim çeşitliliğinin artmasıyla birlikte işletmelerin zorlu piyasa koşullarını ve en üst seviyeye çıkan rekabeti kendi lehlerine çevirebilmeleri için sadece yeni ürün veya fikirler bulmaları yeterli değildir. İşletmelerin özellikle sektörde söz sahibi olabilmeleri ve rakiplerine karşı stratejik üstünlük sağlayabilmeleri için tüm faaliyet planlarının merkezinde tüketici olmak zorundadır. Çünkü tüketici işletmenin ayakta ve hayatta kalabilmesinin itici gücü konumundadır. Disiplinler arası bir araştırma alanı olan tüketici davranışlarında satın alma kararlarında neyin etkili olduğu ve hangi etkenlerin bu dürtüleri tetiklediği analiz edilmiş ve bununla ilgili birçok değişkenin rolü ve öneminden söz edilmiştir. Söz konusu bu etkenlerin başında ise reklam ve tutundurma faaliyetleri gelmektedir. Tüm bunlar doğrultusunda bu çalışmanın temel amacı, tüketicilerin satın alma davranışları ile reklam ve tutundurma harcamaları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Dolayısıyla da bu araştırmada nicel bir araştırma yöntemi benimsenmiş olup veri toplama tekniği olarak da anket çalışması uygulanmıştır.
Kaynakça
- Argenti, P.A. (2006). How Technology Has Influenced the Field of Corporate Communication. Journal of Business and Technical Communication, 20 (3), 357-370.
- Çıtak, L. (2015). Pazarlama Yatırımlarının Finansal Performans Üzerindeki Etkisi ve Borsa İstanbul Kobi Sanayi Endeksi Firmalarının Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0(45), 49-68. DOI: 10.18070/euiibfd.25074.
- Çiftçi, S., Doğanay, M. & Gülşen, A.Z. (2010). Pazarlama Giderlerinin İşletme Karlılıkları Üzerindeki Etkisi. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 47 (544), 95-102.
- Geyikçi, U.B. & Mucan, B. (2016). Reklam harcamalarının finansal duruma olan etkisinin panel veri analizi yöntemiyle ölçümü. Sosyal Bilimler Dergisi, 0 (50), 68-85.
- Graham, R.C. & Frankenberger, K.D. (2000). The Contribution of Changes in Advertising Expenditures to Earnings and Market Values. Journal of Business Research, 0 (50), 149-155.
- Gür, F.A. & Bayraktar, A. (2011). Reklamın Finansal Geri Dönüşü ve Bir Örnek Olay. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 9 (35), 127-141.
- Hirschey, M. (1982). Advertising and the Profitability of Leading and Following Firms Managerial and Decision Economics. 3 (2), 79-84.
- Hirschey, M. & Spencer, S.R. (1992). Size Effects in the Market Valuation of Fundamental Factors. Financial Analysts Journal, 48 (2), 91-95.
- Karaosmanoğlu, K. & Durmuş, O.D. (2006). Reklamlar aracılığı ile değişen genç ebeveyn kimlikleri. Pazarlama Dünyası Dergisi, 6 (2006), 61-64.
- Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Kaya, F. (2018). Reklam ve Pazarlama Stratejileri: Bir Reklamda Olması Gerekenler. Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (5), 99-111. DOI: 10.32579/mecmua.410766.
- Mucuk, İ. (2001). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitapevi.
- Pugh, R.C. & Hu, Y. (1991). Use and Interpretation of Canonical Correlation Analysis in Journal of Educational Research Articles: 1978-1989, Journal of Educational Research, 84 (3), 147-152.
- Qureshi, I.M. (2007). Advertising value of UK firms advertising expenditures. Global Journal of International Business Research, 1 (1), 12-23.
- Topuz, V.Y. & Akşit, N. (2011). İşletmelerin pazarlama giderlerinin hisse senetleri getirileri üzerindeki etkisi: IMKB gıda sektörü örneği. Anadolu International Conference in Economics II, June 15-17, 2011, Eskişehir.
https://www.nufusu.com/ilce/merkez_siirt-nufusu, (Erişim Tarihi: 16 Mayıs 2023).
TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA DAVRANIŞLARI İLE REKLAM VE TUTUNDURMA HARCAMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2024,
Cilt: 4 Sayı: 2, 66 - 77, 28.10.2024
Musa Çakır
Öz
Teknolojinin hızla gelişmesi ve üretim çeşitliliğinin artmasıyla birlikte işletmelerin zorlu piyasa koşullarını ve en üst seviyeye çıkan rekabeti kendi lehlerine çevirebilmeleri için sadece yeni ürün veya fikirler bulmaları yeterli değildir. İşletmelerin özellikle sektörde söz sahibi olabilmeleri ve rakiplerine karşı stratejik üstünlük sağlayabilmeleri için tüm faaliyet planlarının merkezinde tüketici olmak zorundadır. Çünkü tüketici işletmenin ayakta ve hayatta kalabilmesinin itici gücü konumundadır. Disiplinler arası bir araştırma alanı olan tüketici davranışlarında satın alma kararlarında neyin etkili olduğu ve hangi etkenlerin bu dürtüleri tetiklediği analiz edilmiş ve bununla ilgili birçok değişkenin rolü ve öneminden söz edilmiştir. Söz konusu bu etkenlerin başında ise reklam ve tutundurma faaliyetleri gelmektedir. Tüm bunlar doğrultusunda bu çalışmanın temel amacı, tüketicilerin satın alma davranışları ile reklam ve tutundurma harcamaları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Dolayısıyla da bu araştırmada nicel bir araştırma yöntemi benimsenmiş olup veri toplama tekniği olarak da anket çalışması uygulanmıştır.
Kaynakça
- Argenti, P.A. (2006). How Technology Has Influenced the Field of Corporate Communication. Journal of Business and Technical Communication, 20 (3), 357-370.
- Çıtak, L. (2015). Pazarlama Yatırımlarının Finansal Performans Üzerindeki Etkisi ve Borsa İstanbul Kobi Sanayi Endeksi Firmalarının Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0(45), 49-68. DOI: 10.18070/euiibfd.25074.
- Çiftçi, S., Doğanay, M. & Gülşen, A.Z. (2010). Pazarlama Giderlerinin İşletme Karlılıkları Üzerindeki Etkisi. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 47 (544), 95-102.
- Geyikçi, U.B. & Mucan, B. (2016). Reklam harcamalarının finansal duruma olan etkisinin panel veri analizi yöntemiyle ölçümü. Sosyal Bilimler Dergisi, 0 (50), 68-85.
- Graham, R.C. & Frankenberger, K.D. (2000). The Contribution of Changes in Advertising Expenditures to Earnings and Market Values. Journal of Business Research, 0 (50), 149-155.
- Gür, F.A. & Bayraktar, A. (2011). Reklamın Finansal Geri Dönüşü ve Bir Örnek Olay. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 9 (35), 127-141.
- Hirschey, M. (1982). Advertising and the Profitability of Leading and Following Firms Managerial and Decision Economics. 3 (2), 79-84.
- Hirschey, M. & Spencer, S.R. (1992). Size Effects in the Market Valuation of Fundamental Factors. Financial Analysts Journal, 48 (2), 91-95.
- Karaosmanoğlu, K. & Durmuş, O.D. (2006). Reklamlar aracılığı ile değişen genç ebeveyn kimlikleri. Pazarlama Dünyası Dergisi, 6 (2006), 61-64.
- Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Kaya, F. (2018). Reklam ve Pazarlama Stratejileri: Bir Reklamda Olması Gerekenler. Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (5), 99-111. DOI: 10.32579/mecmua.410766.
- Mucuk, İ. (2001). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitapevi.
- Pugh, R.C. & Hu, Y. (1991). Use and Interpretation of Canonical Correlation Analysis in Journal of Educational Research Articles: 1978-1989, Journal of Educational Research, 84 (3), 147-152.
- Qureshi, I.M. (2007). Advertising value of UK firms advertising expenditures. Global Journal of International Business Research, 1 (1), 12-23.
- Topuz, V.Y. & Akşit, N. (2011). İşletmelerin pazarlama giderlerinin hisse senetleri getirileri üzerindeki etkisi: IMKB gıda sektörü örneği. Anadolu International Conference in Economics II, June 15-17, 2011, Eskişehir.
https://www.nufusu.com/ilce/merkez_siirt-nufusu, (Erişim Tarihi: 16 Mayıs 2023).