Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 63 - 68, 31.12.2022

Öz

This study was carried out with the aim of determining the perceptions developed by high school students towards the physics course. The universe of the study is the students who take physics lessons at the 1st grade of high school in private and public schools in the central district of a medium-development Anatolian city. As a sample, a questionnaire was applied to a total of 548 students. Although this group has differences; They also have common denominators such as having the same formal educational background, being subject to the same central qualifying exams, and having been taking physics lessons for 6 weeks at the high school level. 7 attitude sentences with positive or negative meanings were determined for the viewpoint of the physics lesson, and with these sentences, a five-point Likert type scale was formed, starting from "Strongly Disagree" to "Strongly Agree". The data obtained from the application were analyzed using the SPSS program and the reliability coefficient in terms of internal consistency of the applied scale was calculated as α=0.79. The findings obtained by the evaluation of the data and the suggestions for their solution is presented in the discussion and conclusion part.

Kaynakça

  • [1]. Çepni S., Ayas A., Johnson D., Turgut M. F. (1997). Fizik Öğretimi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, YÖK / Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • [2]. Handhika J., Cari C., Soeparmi A., Sunarno W. (2016). AIP Conf. Proc. 1708, 070005 dx.doi: 10.1063/1.4941178
  • [3]. Thornton R., Skoloff D. (1990). Learning motion concepts using real tıme microcomputer-base laboratory tools. American Journal of Physics, 58 (9), 857-867.
  • [4]. Van Heuvelen, A. (1991). Learning to think a physicist: A review of research-based instructional strategies. American Journal of Physics, 59(10), 891-897.
  • [5]. Hestenes, D., Wells, M., Swackhamer, G. (1992). “Force concept inventory.” The Physics Teacher, 30 (3), 141-153.
  • [6]. Poon, C. H. (1993). “A Multicultural study of student misconceptions of force in mechanics.” Reports on the use of the Force Concept Inventory.
  • [7]. McDermott, L. (1997). “Students’ conceptions and problem solving in mechanic”, in: A.Tiberghien, E. Jossem & J. Barojas (Eds) Connecting Research in Physics Education with Teacher Education.
  • [8]. Tatlı A., Eryılmaz A. (2001). The effect of traditional lecturing on METU students’ misconceptions in mechanics course. Education and Science, 26(122), 72-77 (in Turkish).
  • [9]. McDermott C. L., Redish E. F. (1999) Resource Letter on Physics Education Research, American Association of Physics Teacher.
  • [10]. Akdeniz A. R., Karamustafaoğlu O., Keser Ö. F. (2000). Fizik Eğitim ve Öğretiminde Güncel Araştırma Alanları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • [11]. Ayvacı H. Ş., Bebek G. (2018). Fizik Öğretimi Sürecinde Yaşanan Sorunların Değerlendirilmesine Yönelik Bir Çalışma, Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:26 Sayı:1.
  • [12]. Arslan M. (2000). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • [13]. Aycan, Ş., Yumuşak, A. (2003). Lise fizik müfredatındaki konuların anlaşılma düzeyleri üzerine bir araştırma, Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • [14]. Çelen F. K., Çelik A., Seferoğlu S. S. (2011). Türk eğitim sistemi ve PISA sonuçları. XIII. Akademik Bilişim Konferansı, 2-4.
  • [15]. Kurnaz M. A., Yiğit N. (2010). Fizik tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenilirliği, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 4(1), 29-49.
  • [16]. Sarı M. (2013). Fizik konularının öğretiminde deneysel çalışmanın öğrenci başarısına etkisi ve öğretmenlerin karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 18.
  • [17]. Ünal S., Coştu B., Karataş F. Ö. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanındaki çalışmalar genel bir bakış, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 183-202.
Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 63 - 68, 31.12.2022

Öz

Kaynakça

  • [1]. Çepni S., Ayas A., Johnson D., Turgut M. F. (1997). Fizik Öğretimi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, YÖK / Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • [2]. Handhika J., Cari C., Soeparmi A., Sunarno W. (2016). AIP Conf. Proc. 1708, 070005 dx.doi: 10.1063/1.4941178
  • [3]. Thornton R., Skoloff D. (1990). Learning motion concepts using real tıme microcomputer-base laboratory tools. American Journal of Physics, 58 (9), 857-867.
  • [4]. Van Heuvelen, A. (1991). Learning to think a physicist: A review of research-based instructional strategies. American Journal of Physics, 59(10), 891-897.
  • [5]. Hestenes, D., Wells, M., Swackhamer, G. (1992). “Force concept inventory.” The Physics Teacher, 30 (3), 141-153.
  • [6]. Poon, C. H. (1993). “A Multicultural study of student misconceptions of force in mechanics.” Reports on the use of the Force Concept Inventory.
  • [7]. McDermott, L. (1997). “Students’ conceptions and problem solving in mechanic”, in: A.Tiberghien, E. Jossem & J. Barojas (Eds) Connecting Research in Physics Education with Teacher Education.
  • [8]. Tatlı A., Eryılmaz A. (2001). The effect of traditional lecturing on METU students’ misconceptions in mechanics course. Education and Science, 26(122), 72-77 (in Turkish).
  • [9]. McDermott C. L., Redish E. F. (1999) Resource Letter on Physics Education Research, American Association of Physics Teacher.
  • [10]. Akdeniz A. R., Karamustafaoğlu O., Keser Ö. F. (2000). Fizik Eğitim ve Öğretiminde Güncel Araştırma Alanları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • [11]. Ayvacı H. Ş., Bebek G. (2018). Fizik Öğretimi Sürecinde Yaşanan Sorunların Değerlendirilmesine Yönelik Bir Çalışma, Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:26 Sayı:1.
  • [12]. Arslan M. (2000). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • [13]. Aycan, Ş., Yumuşak, A. (2003). Lise fizik müfredatındaki konuların anlaşılma düzeyleri üzerine bir araştırma, Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • [14]. Çelen F. K., Çelik A., Seferoğlu S. S. (2011). Türk eğitim sistemi ve PISA sonuçları. XIII. Akademik Bilişim Konferansı, 2-4.
  • [15]. Kurnaz M. A., Yiğit N. (2010). Fizik tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenilirliği, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 4(1), 29-49.
  • [16]. Sarı M. (2013). Fizik konularının öğretiminde deneysel çalışmanın öğrenci başarısına etkisi ve öğretmenlerin karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 18.
  • [17]. Ünal S., Coştu B., Karataş F. Ö. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanındaki çalışmalar genel bir bakış, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 183-202.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Original Research Articles
Yazarlar

Bekir Oruncak 0000-0001-9823-5665

Zehra Nur Özer 0000-0002-5887-4486

Mehmet Özkan 0000-0001-8346-1459

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Kabul Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Oruncak, B., Özer, Z. N., & Özkan, M. (2022). STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL. Scientific Journal of Mehmet Akif Ersoy University, 5(2), 63-68.