Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR FORM İKİLEMİ: BRAHMS, OPUS 83, IV

Yıl 2016, Sayı: 2, 1 - 28, 01.02.2016

Öz

Brahms’ın Opus 83 piyano konçertosunun, üzerinde belki de en çok tartışılan, hatta teorisyenleri ikileme düşüren özelliği, dördüncü ve son bölümü olan Allegretto grazioso’nun biçimsel yapısıdır: “Sonat-rondo mu, yoksa sonat-allegro mu?”
Böylesi bir tablo, bu çalışmanın çıkış noktasını teşkil etmiş ve Allegretto grazioso’nun formunu net biçimde ortaya koyan bir analiz gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır.
Beş ana boyuttan oluşan ve bölmeden cümleye dek farklı düzeylerde form öğelerinin saptandığı analiz sonucunda, aşağıdaki temel sonuçlara ulaşılmıştır:
 Bölüm, bir sonat-rondodur.
 Yukarıda anılan ikilemin nedenini, biri Gelişme’nin, diğeri de Coda’nın önüne gizlenmiş olan iki a periyodu oluşturmaktadır.
 “Sonat-allegronun, Brahms’ın kullandığı tüm form kalıpları içinde birincil önceliğe sahip olduğu” gerçeğinden hareketle, bestecinin, Allegretto grazioso için de çıkış noktası olarak sonat-allegroyu tasarladığı; daha sonra ise, söz konusu gizleme eylemi yardımıyla, formu ustalıklı bir biçimde sonat-rondoya dönüştürdüğü düşünülebilir.

A DILEMMA ON FORMAL STRUCTURE: BRAHMS, OPUS 83, IV

Yıl 2016, Sayı: 2, 1 - 28, 01.02.2016

Öz

Possibly the most disputed feature which even keeps theorists in a dilemma, on Brahms’s second piano concerto, opus 83, is the
formal structure of the last movement, Allegretto grazioso: “Sonata-rondo or sonata-allegro?”
Such a frame forms the launchpad of this study and an analysis suggesting the formal structure of Allegretto grazioso precisely
is aimed.
As a result of the analysis consisting of five main dimensions and detecting every single unit from phrase to section on each layer
thoroughly, the following main results have been carried out:
 The movement is a sonata-rondo.
 The seed of the dillemma mentioned above is the two “a” periods hidden before the Development and the Coda.
 Starting from the fact that “sonata-allegro has the greatest priority in Brahms’s formal schemes”, it can be thought that the
composer might have designed a sonata-allegro for the movement at first, but then have changed the form into a sonata-rondo
proficiently with the hiding practice mentioned before. 

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Giray Koçaslan Bu kişi benim

Türev Berki

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koçaslan, G., & Berki, T. (2016). BİR FORM İKİLEMİ: BRAHMS, OPUS 83, IV. Sahne Ve Müzik(2), 1-28.
AMA Koçaslan G, Berki T. BİR FORM İKİLEMİ: BRAHMS, OPUS 83, IV. Sahne ve Müzik. Şubat 2016;(2):1-28.
Chicago Koçaslan, Giray, ve Türev Berki. “BİR FORM İKİLEMİ: BRAHMS, OPUS 83, IV”. Sahne Ve Müzik, sy. 2 (Şubat 2016): 1-28.
EndNote Koçaslan G, Berki T (01 Şubat 2016) BİR FORM İKİLEMİ: BRAHMS, OPUS 83, IV. Sahne ve Müzik 2 1–28.
IEEE G. Koçaslan ve T. Berki, “BİR FORM İKİLEMİ: BRAHMS, OPUS 83, IV”, Sahne ve Müzik, sy. 2, ss. 1–28, Şubat 2016.
ISNAD Koçaslan, Giray - Berki, Türev. “BİR FORM İKİLEMİ: BRAHMS, OPUS 83, IV”. Sahne ve Müzik 2 (Şubat 2016), 1-28.
JAMA Koçaslan G, Berki T. BİR FORM İKİLEMİ: BRAHMS, OPUS 83, IV. Sahne ve Müzik. 2016;:1–28.
MLA Koçaslan, Giray ve Türev Berki. “BİR FORM İKİLEMİ: BRAHMS, OPUS 83, IV”. Sahne Ve Müzik, sy. 2, 2016, ss. 1-28.
Vancouver Koçaslan G, Berki T. BİR FORM İKİLEMİ: BRAHMS, OPUS 83, IV. Sahne ve Müzik. 2016(2):1-28.