XIX. yüzyıl sonlarına doğru Avrupa’da sanatsal anlamda çöküşe geçen klasik bale XX. yüzyıl başlarında Sergei
Diaghilev Rus Bale Topluluğu’nun Avrupa ve Amerika’da neo-klasik tarzda verdiği eserler sayesinde yeniden
canlanmıştır. Topluluğun 1913’te Paris’te sahnelemesi için İgor Federoviç Stravinski’nin müziği üzerine Vaslav
Nijinski’nin koreografisini yaptığı Bahar Ayini isimli eser, ilk sergilendiği günden itibaren sanat dünyasında büyük
tartışmalara yol açmıştır. Klasik bale eserlerine alışkın Avrupa seyircisinin karşısına çarpıcı, yeni ve farklı bir eser
olarak çıkan Le Sacre du Printemps (Bahar Ayini), bestecisi ve koreografı tarafından Rus Pagan geleneklerinden
esinlenerek yaratılmıştır. Bu eserle ilgili kimilerince ortaya atılan devrim niteliğindeki yorumlar,
abartılı yorumlardan çok yaratıcılarının eser için niteledikleri özgünlük ifadesi, eserin ve topluluğun bale tarihi
zgün eserin yaratım süreci incelenmiş, popüler ve içerisindeki önemi vurgulanmaya
bizzat eserin yaratıcıları tarafından kabul görmemiştir. Çalışmada ö
çalışılmıştır.
HARVEY, D. (2012). Paris, Modernitenin Başkenti, İstanbul: Yaylacık Matbaası.
HOBSBAWN, E. (2014). Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991 Aşırılıklar Çağı, İstanbul: Everest Yayınları.
KAYA, Betül (2012). Rusya’da Paganizm, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Batı Dilleri ve Edebiyatları Rus Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı.
KOEGLER, Horst (1977). The Concise Oxford Dictionary Of Ballet, London: Oxford University Press.
LYNTON, N. (1980). Modern Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. MILLE, A.D. (1963). The Book of the Dance, London: Paul Hamlyn Ltd. 315. Sayı Temmuz/2017 Erişim: 18 Nisan 2016

ÇEVİK, Melahat. (2013). Tarihsel Gelişim Süreci İçinde Ballets Russes’in Sahne
Tasarımına Yansıması, Doktora Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar
Enstitüsü Sahne Sanatları Anasanat Dalı