DRAMATURJİDEN SAHNEYE JEAN GENET’NİN ‘’HİZMETÇİLER’’ OYUNUNDA İKTİDAR VE ARZUNUN YANSIMALARI
Yıl 2017,
Sayı: 5, 67 - 81, 11.07.2017
Sercan Özinan
Öz
Bu makalede Jean Genet’nin ‘Hizmetçiler’ oyununda karakterlerin birbiriyle ve diğer kişilerle kurduğu ilişkinin
Foucault’nun iktidar ve Spinoza’nın arzu kavramlarına yönelik dramaturji okumasını ve sahneleme esnasında role
yaklaşım ile uygulamayı incelemeyi kapsamaktadır. Giriş bölümünde ‘Hizmetçiler’ metninin özetine; birinci bölümde
Spinoza’nın arzu ve etik üzerine söyledikleri ve metindeki karşılıklarına; ikinci bölümde Foucault’nun iktidar üzerine
tespitleri ve metindeki karşılıklarına; son bölümde ise sahnelemede bu iki bakış açısının rol ve sahne üzerindeki estetik
araçlarda nasıl var olabileceği tartışılacaktır.
Kaynakça
- Foucault, M. (2003) İktidarın Gözü (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları Foucault, M. (2004) Felsefe Sahnesi (I.
- Ergüden, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları Foucault, M. (2005) Özne ve İktidar (I. Ergüden, O. Akınhay Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- Foucault, M. (2007) Cinselliğin Tarihi (H. Uğur Tanrıöver, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- Genet, J. (1990) Hizmetçiler (S. Birsel, Çev.) İstanbul: Nisan Yayınları
- Genet, J. (2000) Hizmetçiler-Balkon-Paravanlar Nasıl Oynanmalı? (E. Korkut, Çev.). İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları
- Lordon, F. (2014) Kapitalizm, Arzu ve Kölelik (A. Terzi, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları Spinoza, B. (2011) Ethica (Ç.
- Dürüşken, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınları
- Spinoza, B. (2016) Teolojik-Politik İnceleme (C. B. Akal, R. Ergün, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi