Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BÉLA BARTÓK – THE NIGHT'S MUSIC REFLECTION OF PASTORAL THEME IN PIANO MUSIC

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 16, 533 - 548, 26.01.2023

Öz

‘Night music’ is a musical style, associated with Hungarian composer, pianist, and ethnomusicologist Béla Bartók concerning his mature oeuvre, mostly in slow movements of piano, chamber music and orchestral works. This style, derived from the title “The Night's Music”, given to the fourth piece of his piano suite "Out (of) Doors" by Bartók from 1926, generally reflects the sounds of nature and the musical depictions of idyllic life contained in this dark and mysterious period. Although similar in purpose to the romantic conception of “Nocturn” in the 19th century, it clearly contains a modernist-impressionist approach, characterized by eerie dissonances in its layers.
In this study, the style of ‘night music’, emerged from Bartók's passion and admiration for nature, is explained and examined, how pastoral themes are reflected through his innovative musical understanding in the piece “Music of the Night”. By determining the thematic motifs in the work and explaining their symbolic nature depictions, it is aimed to dive into the intellectual depth of the music and to create an inspirational resource for the pianists.

Kaynakça

  • Bartók, B. (1926). Im Freien (Szabadban /Out Doors / En Plein Air). Wien: Universal Edition, Nr. 8892 8893.
  • Bartók, B. (1971). Letters. János Demény (Ed.). London: Faber & Faber. ISBN 10: 0571096387, ISBN 13: 9780571096381.
  • Bartók, B. (1981). The Hungarian Folk Song. New York: State University of New York Press. ISBN-10: 0873954106, ISBN-13: 9780873954105.
  • Bartók Jnr., B. (2021). Chronicles of Béla Bartók ’s Life (M. Rubin, Çev.). Budapest: Magyarságkutató Intézet. ISBN 978-615-6117-26-7.
  • Chung, G.E. (2017). Principle of Expansion and Contraction in Bartók 's "Out of Doors": From Nature and Folk Sources to Modernistic Abstraction. International Journal of Musicology, New Series, Vol. 3, s.137-168.
  • Hughes, P. (2001). Béla Bartók. Dictionary of Unitarian and Universalist Biography. Erişim: 24.11.2022, https://uudb.org/articles/belabartok.html.
  • Bartók, P. (2002). My Father. Homosassa, Florida: Bartók Records. ISBN 10: 0964196123, ISBN 13: 9780964196124.
  • Sadie, S. (Ed.) (1998). The Norton/Grove Concise Encyclopedia of Music. New York, London: W.W. Norton & Company. ISBN: 0-393-02620-5.
  • Schneider, D. (2006) Bartók, Hungary, and the Renewal of Tradition: Case Studies in the Intersection of Modernity and Nationality. Berkeley and Los Angeles: University of California Prss. ISBN-13: 978-0-520-24503-7, ISBN-10: 0-520-24503-2.
  • Somfai, L. (1984). Analytical Notes on Bartók's Piano Year of 1926. Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae, T. 26, Fasc. 1/4, s. 5-58.
  • Somfai, L. (1996). Béla Bartók: Composition, Concepts, and Autograph Sources. (Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press, 1996. ISBN 0-520-08485-3.
  • Ujfalussy, J. (1972). Béla Bartók (R. Pataki, Çev.). Boston: Crescendo Publishing Company. ISBN: 87597-077-X.

BARTÓK’UN GECENİN MÜZİĞİ ADLI ESERİNDE PASTORAL TEMALARIN PİYANODA NASIL YANSITILDIĞINA DAİR BİR İNCELEME

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 16, 533 - 548, 26.01.2023

Öz

‘Gece müziği’, Macar besteci, piyanist ve etnomüzikolog Béla Bartók’un olgunluk döneminde piyano, oda müziği ve orkestra kompozisyonlarının çoğunlukla yavaş tempodaki bölümleriyle ilişkilendirilen bir müzik stilidir. Adını, bestecinin 1926 yılında bestelediği “Açık Havada” [Out (of) Doors] adlı piyano süitinin dördüncü parçasına verdiği “Gecenin Müziği” (The Night’s Music) başlığından alan bu stil, genel itibarıyla bu karanlık ve gizemli zaman diliminin içerdiği doğa seslerini ve pastoral hayatın müzikal tasvirlerini yansıtmaktadır. 19.yüzyılın romantik Noktürn anlayışı ile amaç bakımından benzeş görünmekle birlikte, altyapı katmanlarında yer alan ürkütücü uyumsuzlar ile karakterize edilen bu stilin modernist-izlenimci bir yaklaşım içerdiği açıktır.
Bu çalışmada, Bartók’un doğaya olan tutkusu ve hayranlığından doğan ‘gece müziği’ stili açıklanmış ve “Gecenin Müziği” başlıklı eser özelinde pastoral temaların yenilikçi müzik anlayışıyla ne şekilde ve ne ölçüde yansıtıldığı mercek altına alınmıştır. Eserdeki tematik motiflerin belirlendiği ve ifade ettikleri sembolik doğa tasvirlerinin açıklandığı bu çalışmanın amacı, genel çözümleme yapılarak müziğin düşünsel derinliğine inmek ve eseri çalışmak isteyenlere fikir verecek bir kaynak oluşturmaktır.

Kaynakça

  • Bartók, B. (1926). Im Freien (Szabadban /Out Doors / En Plein Air). Wien: Universal Edition, Nr. 8892 8893.
  • Bartók, B. (1971). Letters. János Demény (Ed.). London: Faber & Faber. ISBN 10: 0571096387, ISBN 13: 9780571096381.
  • Bartók, B. (1981). The Hungarian Folk Song. New York: State University of New York Press. ISBN-10: 0873954106, ISBN-13: 9780873954105.
  • Bartók Jnr., B. (2021). Chronicles of Béla Bartók ’s Life (M. Rubin, Çev.). Budapest: Magyarságkutató Intézet. ISBN 978-615-6117-26-7.
  • Chung, G.E. (2017). Principle of Expansion and Contraction in Bartók 's "Out of Doors": From Nature and Folk Sources to Modernistic Abstraction. International Journal of Musicology, New Series, Vol. 3, s.137-168.
  • Hughes, P. (2001). Béla Bartók. Dictionary of Unitarian and Universalist Biography. Erişim: 24.11.2022, https://uudb.org/articles/belabartok.html.
  • Bartók, P. (2002). My Father. Homosassa, Florida: Bartók Records. ISBN 10: 0964196123, ISBN 13: 9780964196124.
  • Sadie, S. (Ed.) (1998). The Norton/Grove Concise Encyclopedia of Music. New York, London: W.W. Norton & Company. ISBN: 0-393-02620-5.
  • Schneider, D. (2006) Bartók, Hungary, and the Renewal of Tradition: Case Studies in the Intersection of Modernity and Nationality. Berkeley and Los Angeles: University of California Prss. ISBN-13: 978-0-520-24503-7, ISBN-10: 0-520-24503-2.
  • Somfai, L. (1984). Analytical Notes on Bartók's Piano Year of 1926. Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae, T. 26, Fasc. 1/4, s. 5-58.
  • Somfai, L. (1996). Béla Bartók: Composition, Concepts, and Autograph Sources. (Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press, 1996. ISBN 0-520-08485-3.
  • Ujfalussy, J. (1972). Béla Bartók (R. Pataki, Çev.). Boston: Crescendo Publishing Company. ISBN: 87597-077-X.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bora Ateşyakan 0000-0003-2759-1093

Yayımlanma Tarihi 26 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Ateşyakan, B. (2023). BARTÓK’UN GECENİN MÜZİĞİ ADLI ESERİNDE PASTORAL TEMALARIN PİYANODA NASIL YANSITILDIĞINA DAİR BİR İNCELEME. Sahne Ve Müzik, 9(16), 533-548.
AMA Ateşyakan B. BARTÓK’UN GECENİN MÜZİĞİ ADLI ESERİNDE PASTORAL TEMALARIN PİYANODA NASIL YANSITILDIĞINA DAİR BİR İNCELEME. Sahne ve Müzik. Ocak 2023;9(16):533-548.
Chicago Ateşyakan, Bora. “BARTÓK’UN GECENİN MÜZİĞİ ADLI ESERİNDE PASTORAL TEMALARIN PİYANODA NASIL YANSITILDIĞINA DAİR BİR İNCELEME”. Sahne Ve Müzik 9, sy. 16 (Ocak 2023): 533-48.
EndNote Ateşyakan B (01 Ocak 2023) BARTÓK’UN GECENİN MÜZİĞİ ADLI ESERİNDE PASTORAL TEMALARIN PİYANODA NASIL YANSITILDIĞINA DAİR BİR İNCELEME. Sahne ve Müzik 9 16 533–548.
IEEE B. Ateşyakan, “BARTÓK’UN GECENİN MÜZİĞİ ADLI ESERİNDE PASTORAL TEMALARIN PİYANODA NASIL YANSITILDIĞINA DAİR BİR İNCELEME”, Sahne ve Müzik, c. 9, sy. 16, ss. 533–548, 2023.
ISNAD Ateşyakan, Bora. “BARTÓK’UN GECENİN MÜZİĞİ ADLI ESERİNDE PASTORAL TEMALARIN PİYANODA NASIL YANSITILDIĞINA DAİR BİR İNCELEME”. Sahne ve Müzik 9/16 (Ocak 2023), 533-548.
JAMA Ateşyakan B. BARTÓK’UN GECENİN MÜZİĞİ ADLI ESERİNDE PASTORAL TEMALARIN PİYANODA NASIL YANSITILDIĞINA DAİR BİR İNCELEME. Sahne ve Müzik. 2023;9:533–548.
MLA Ateşyakan, Bora. “BARTÓK’UN GECENİN MÜZİĞİ ADLI ESERİNDE PASTORAL TEMALARIN PİYANODA NASIL YANSITILDIĞINA DAİR BİR İNCELEME”. Sahne Ve Müzik, c. 9, sy. 16, 2023, ss. 533-48.
Vancouver Ateşyakan B. BARTÓK’UN GECENİN MÜZİĞİ ADLI ESERİNDE PASTORAL TEMALARIN PİYANODA NASIL YANSITILDIĞINA DAİR BİR İNCELEME. Sahne ve Müzik. 2023;9(16):533-48.