‘Night music’ is a musical style, associated with Hungarian composer, pianist, and ethnomusicologist Béla Bartók concerning his mature oeuvre, mostly in slow movements of piano, chamber music and orchestral works. This style, derived from the title “The Night's Music”, given to the fourth piece of his piano suite "Out (of) Doors" by Bartók from 1926, generally reflects the sounds of nature and the musical depictions of idyllic life contained in this dark and mysterious period. Although similar in purpose to the romantic conception of “Nocturn” in the 19th century, it clearly contains a modernist-impressionist approach, characterized by eerie dissonances in its layers.
In this study, the style of ‘night music’, emerged from Bartók's passion and admiration for nature, is explained and examined, how pastoral themes are reflected through his innovative musical understanding in the piece “Music of the Night”. By determining the thematic motifs in the work and explaining their symbolic nature depictions, it is aimed to dive into the intellectual depth of the music and to create an inspirational resource for the pianists.
‘Gece müziği’, Macar besteci, piyanist ve etnomüzikolog Béla Bartók’un olgunluk döneminde piyano, oda müziği ve orkestra kompozisyonlarının çoğunlukla yavaş tempodaki bölümleriyle ilişkilendirilen bir müzik stilidir. Adını, bestecinin 1926 yılında bestelediği “Açık Havada” [Out (of) Doors] adlı piyano süitinin dördüncü parçasına verdiği “Gecenin Müziği” (The Night’s Music) başlığından alan bu stil, genel itibarıyla bu karanlık ve gizemli zaman diliminin içerdiği doğa seslerini ve pastoral hayatın müzikal tasvirlerini yansıtmaktadır. 19.yüzyılın romantik Noktürn anlayışı ile amaç bakımından benzeş görünmekle birlikte, altyapı katmanlarında yer alan ürkütücü uyumsuzlar ile karakterize edilen bu stilin modernist-izlenimci bir yaklaşım içerdiği açıktır.
Bu çalışmada, Bartók’un doğaya olan tutkusu ve hayranlığından doğan ‘gece müziği’ stili açıklanmış ve “Gecenin Müziği” başlıklı eser özelinde pastoral temaların yenilikçi müzik anlayışıyla ne şekilde ve ne ölçüde yansıtıldığı mercek altına alınmıştır. Eserdeki tematik motiflerin belirlendiği ve ifade ettikleri sembolik doğa tasvirlerinin açıklandığı bu çalışmanın amacı, genel çözümleme yapılarak müziğin düşünsel derinliğine inmek ve eseri çalışmak isteyenlere fikir verecek bir kaynak oluşturmaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 16 |