Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Mixed Study of Technology Dependence From The Perspective Of First-Year Medical Students

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 3, 1 - 8, 30.12.2024

Öz

ABSTRACT
Objective: Significant technological advances in recent years have led to increased use of technological devices, which can foster repetitive behaviors and dependence on technology. Technology dependence warrants thorough examination due to its physical, social, and psychological effects. This study aims to present students’ perspectives on technology dependence, including its definition, causes, adverse effects, and recommendations for prevention and treatment.
Materials and Methods: This mixed-method study employs a descriptive sequential design. The quantitative phase involved 203 out of 268 first-year medical students from Süleyman Demirel University. The quantitative component assessed students’ reliance on technology and identified groups for qualitative research. In the qualitative component, 15 participants were divided into four focus groups. Semi-structured interviews were conducted using a phenomenological design, investigating addiction perceptions, examples, causes, negative effects, and suggestions. Data were thematically evaluated using MAXQDA 2020.
Results: The study identified various perceptions of addiction, including feelings of being trapped, being unable to quit, experiencing deficiencies, or being overly focused on specific activities. Examples of addiction included cigarettes, alcohol, caffeine, sugar/salt, narcotics, technology, interpersonal relationships, and gambling. Factors contributing to technology dependence were individual, social, environmental, and familial.
Conclusion: Dependence on technology has psychological, physical, and social consequences. Participants proposed personal, familial, and community-based solutions. The study proposed methods for preventing, treating, and rehabilitating technology dependence.

Kaynakça

  • Pickard H. Addiction and the self. Noûs. 2021;55(4):737-61.
  • Uzbay İT. Madde bağımlılığının tarihçesi, tanımı, genel bilgiler ve bağımlılık yapan maddeler. Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi. 2009;5:5-15.
  • Dicle AN. Television-online viewing addiction. Journal of Cognitive-Behavioral Psychotherapy and Research. 2021;10(1):66.
  • Griffiths MD. Behavioural addiction and substance addiction should be defined by their similarities not their dissimilarities. Addiction. 2017;112(10):1718-20.
  • Benbir G, Poyraz CA, Apaydın H. Diagnostic approach to behavioral or “non-substance” addictions. Nobel Medicus. 2014;10(1):5-11.
  • Creswell JW, Clark VL, Gutmann ML, Hanson WE. Advanced mixed. In: Handbook of mixed methods in social & behavioral research. 2003:209-40.
  • Aydın F. Teknoloji bağımlılığının sınıf ortamında yarattığı sorunlara ilişkin öğrenci görüşleri [thesis]. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2017.
  • Griffiths M. Behavioural addiction: an issue for everybody? Employee Councelling Today. 1996;8(3):19-25.
  • Muppalla SK, Vuppalapati S, Reddy Pulliahgaru A, Sreenivasulu H. Effects of excessive screen time on child development: an updated review and strategies for management. Cureus. 2023 Jun 18;15(6).
  • Söylemez NH. An investigation of processes of children’s digital technologies usage from the perspective of digital age parents. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2023;50:63-77.
  • Geidne S, Quennerstedt M, Eriksson C. The youth sports club as a health-promoting setting: an integrative review of research. Scand J Public Health. 2013 May;41(3):269-83. Epub 2013 Jan 24.
  • Chadha Y, Patil R, Toshniwal S, Sinha N. Internet addiction management: a comprehensive review of clinical interventions and modalities. Cureus. 2024 Mar 4;16(3).

Birinci Sınıf Tip Öğrencilerinin Perspektifinden Teknoloji Bağımlılığı Üzerine Karma Bir Çalışma

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 3, 1 - 8, 30.12.2024

Öz

Amaç: Son yıllarda teknolojide önemli gelişmeler yaşanmakta ve teknolojik cihazların kullanımı artış göstermektedir. Bu durum, bireylerin davranışlarının tekrarına ve teknoloji bağımlılığının oluşmasına sebep olabilmektedir. Teknoloji bağımlılığı fiziksel, sosyal ve psikolojik etkileri sebebiyle derinlemesine incelenme gerektirmektedir. Bu tez çalışmasında öğrencilerin teknoloji bağımlılık durumlarını, öğrencilerin gözünden teknoloji bağımlılığının tanımını, bağımlılığa yönelten nedenleri, bağımlılığın olumsuz etkilerini, bağımlılığı önleme ve tedavi önerilerini ortaya koymayı amaçladık.
Materyal ve Metot: Çalışma; karma araştırma yöntemi olarak açımlayıcı sıralı desenle dizayn edilmiştir. Nicel kısımda örneklem Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi dönem 1 öğrencileridir (203/268). Nicel kısımda öğrencilerin bağımlılık düzeyleri teknoloji bağımlılığı ölçeğine göre ortaya koyuldu ve nitel araştırmaya katılacak gruplar oluşturuldu. 4 odak gruptan 15 kişi nitel çalışmaya dahil edildi. Nitel kısımda fenomenolojik desen kullanılarak veriler derinlemesine görüşmeler yoluyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edildi.
Araştırma soruları; bağımlılık algısını, bağımlılığa verilen örnekleri, teknoloji bağımlılığının nedenlerini, teknoloji bağımlılığının olumsuz etkilerini ve önerileri değerlendirmeye yönelikti. Verilerin analizinde ise MAXQDA 2020 kullanılarak veriler tematik kodlama yoluyla çözümlendi.
Bulgular: Araştırma sonucunda bağımlılık olgusunun; ayrı kalamama, takılı kalma, vazgeçememe, eksikliğini hissetme, kötü bir şey, sigara, bir şeyi yapmayı bırakamama, dizi, bir şeye daha fazla yönelme şeklinde tanımlandığı; bağımlılığa ilişkin verilen örneklerin ise sigara, alkol, kafein, şeker/tuz, uyuşturucu, teknoloji, insan, kumar bağımlılığı şeklinde olduğu belirlendi. Teknoloji bağımlılığına yol açan faktörlerin bireysel, sosyal, çevresel ve ailevi sebepler altında şekillendiği tespit edildi.
Sonuç: Teknoloji bağımlılığının olumsuz etkileri ise psikolojik, fiziksel ve sosyal etkiler başlıkları altında incelendi. Katılımcılar tarafından geliştirilen çözüm önerileri ise bireysel, ailesel ve kamusal öneriler temalarıyla sunuldu. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak; teknoloji bağımlılığını önleyici, tedavi edici ve rehabilite edici birtakım öneriler ortaya koyuldu.

Kaynakça

  • Pickard H. Addiction and the self. Noûs. 2021;55(4):737-61.
  • Uzbay İT. Madde bağımlılığının tarihçesi, tanımı, genel bilgiler ve bağımlılık yapan maddeler. Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi. 2009;5:5-15.
  • Dicle AN. Television-online viewing addiction. Journal of Cognitive-Behavioral Psychotherapy and Research. 2021;10(1):66.
  • Griffiths MD. Behavioural addiction and substance addiction should be defined by their similarities not their dissimilarities. Addiction. 2017;112(10):1718-20.
  • Benbir G, Poyraz CA, Apaydın H. Diagnostic approach to behavioral or “non-substance” addictions. Nobel Medicus. 2014;10(1):5-11.
  • Creswell JW, Clark VL, Gutmann ML, Hanson WE. Advanced mixed. In: Handbook of mixed methods in social & behavioral research. 2003:209-40.
  • Aydın F. Teknoloji bağımlılığının sınıf ortamında yarattığı sorunlara ilişkin öğrenci görüşleri [thesis]. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2017.
  • Griffiths M. Behavioural addiction: an issue for everybody? Employee Councelling Today. 1996;8(3):19-25.
  • Muppalla SK, Vuppalapati S, Reddy Pulliahgaru A, Sreenivasulu H. Effects of excessive screen time on child development: an updated review and strategies for management. Cureus. 2023 Jun 18;15(6).
  • Söylemez NH. An investigation of processes of children’s digital technologies usage from the perspective of digital age parents. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2023;50:63-77.
  • Geidne S, Quennerstedt M, Eriksson C. The youth sports club as a health-promoting setting: an integrative review of research. Scand J Public Health. 2013 May;41(3):269-83. Epub 2013 Jan 24.
  • Chadha Y, Patil R, Toshniwal S, Sinha N. Internet addiction management: a comprehensive review of clinical interventions and modalities. Cureus. 2024 Mar 4;16(3).
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Aile Hekimliği, Tıp Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Canan Doğan Bu kişi benim 0000-0002-1988-6628

Funda Yıldırım Baş 0000-0001-6852-3180

Gökçe İşcan 0000-0003-0848-5201

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 4 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Doğan C, Yıldırım Baş F, İşcan G. A Mixed Study of Technology Dependence From The Perspective Of First-Year Medical Students. SMJ. 2024;2(3):1-8.