Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 141 - 149, 27.11.2018
https://doi.org/10.38004/sobad.480851

Öz

Araştırmanın amacı, ortaokul
öğrencilerinin farklı değişkenler açısından beden eğitimi dersine yönelik
tutumlarının incelenmesidir. Araştırma örneklemini, Osmaniye ilinde taşra ve
merkez dahil olmak üzere 2016-2017 eğitim-öğretim yılı içerisinde 9 devlet orta
okulunda öğrenim görmekte olan 1837 (erkek 890 kız 947) ortaokul öğrencisi
oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Güllü ve Güçlü (2009)
yılında geliştirilen “Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek,
24 maddesi olumlu ve 11 maddesi olumlu olmak üzere toplam 35 maddeden
oluşmaktadır. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı .94 olarak
bulunmuştur. Bu araştırma da ise, Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı .80
olarak tespit edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde, aritmetik ortalama,
standart sapma, t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Ortaokul öğrencilerinin
beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının cinsiyet, yaş, lisanslı spor yapma
ve düzenli spor yapma değişkenlerine göre gruplar arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir fark gösterdiği tespit edilmiştir (p<0.05). Araştırma sonucunda,
erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre, 11 yaş grubundaki öğrencilerin diğer
yaş gruplarındaki öğrencilere göre, lisanslı spor yapan öğrencilerin yapmayan
öğrencilere göre ve düzenli spor yapan öğrencilerin yapmayan öğrencilere göre
beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. 

Kaynakça

  • Akandere, M., Özyalvaç, N. T., ve Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 24.
  • Alparslan, S. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sergilediği Öğretim Davranışlarına İlişkin Algıları ve Öğrencilerin Bu Derse Karşı Geliştirdikleri Tutumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aybek, A., İmamoğlu, O., ve Taşmektepligil, M. Y. (2011). Öğrencilerin beden eğitimi dersi ve ders dışı etkinliklerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(2), 51-60.
  • Butcher, A. C. (1983). Foundations of Physical Education and Sport. London, The C.V. Mosby Company.
  • Chatterjee, S., Nandy, S., & Adhikari, S. (2012). Impact of sports perfectionism on development of attitude towards physical education of the school-going adolescents. Journal of Humanities, 2(3), 46-51.
  • Çelik, Z., ve Pulur, A. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 115-121.
  • Darst, P. W., & Pangrazi, R. P. (2009). Dynamics physical education for secondary school students (6th Ed.). San Francisco: Pearson Education.
  • Demirel, Ö., ve Kaya, Z. (2007). Eğitim İle İlgili Temel Kavramlar. Ankara: Pegem.
  • Diaz, G. A. (2015). Attitudes of Latino students toward high school physical education. Unpublisahed doctoral dissertation, Columbia University, New York.
  • Doğan, N. (2011). Niğde İlinde Bulunan Farklı Statüdeki Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Beden Eğitimi Dersine Karşı Tutumları ve Fiziksel Uygunluk Düzeylerinin Araştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü̈. Niğde.
  • Ekici, S., Bayrakdar, A., ve Hacıcaferoğlu, B. (2011). Lise öğrencilerinin beden eğitimi dersi tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 829- 839.
  • Fidan, N., ve Erden, M. (1998). Eğitime Giriş. İstanbul: Alkım.
  • Ghofrani, M., & Golsanamlou, M. (2012). Students’ perception of physical education courses and its relationship with their participation in sport activities. European Journal of Experimental Biology, 2(3), 760-768.
  • Gosset, M. E. (2015). Comparison of attitude toward physical education of upper elementary school in skill themes and multi-activity classes. Unpublished doctoral dissertation, Columbia University, New York.
  • Güllü, M. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının araştırılması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gürbüz, A. (2011). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi (Muğla İl Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü̈.
  • Gürbüz, A., & Özkan, H. (2012). Determining the attudie of secondary school students toward physical education of sport lesson (Muğla sample). Pamukkale Journal of Sport Science, 3(2), 78-89.
  • Harmandar, H. (2004). Beden Eğitimi ve Spor ‘da Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın.
  • Hassandra, M., Goudas., M. & Chroni, S. (2003). Examining factors associated with intrinsic motivation in physical education: A Qualitative approach. Psychology of Sport And Exercise, 4(3), 211-223.
  • Kamtsios, S. (2010). Gender differences in elementary school children in perceived athletic competence, body attractiveness, Attitudes towards exercise and participation in physical activity. International Quarterly of Science, 2, 10-18.
  • Kuru, E. (2000). Beden Eğitimi ve Sporda Program Geliştirme. Ankara: Gazi.
  • Lazarevic, D., Orlic, A., Lazarevic, B., & Janic, S. R. (2015). Attitudes of early adolescent age students towards physical education. Physical Culture, 69(2), 88-98.
  • Mosston, M., ve Asworth, S. (2004). Beden Eğitimi Öğretimi. (Çev. E. Tüzemen). Ankara: Bağırgan.
  • Özyalvaç, N. T. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumları İle Akademik Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi (Konya Anadolu Lisesi Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Pehlivan, Z., Dönmez, B., ve Yaşat, H. (2005). Sınıf Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Görüşleri. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(3), 51-62.
  • Peker, M., ve Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik ve fen dersine yönelik tutumları ve başarı arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (14), 157- 166.
  • Siegel, D. (2013). Middle school students’ attitudes toward physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 78(9), 9.Silverman S., & Scrabis, K. A. (2004) A Review of research on instructional theory in physical education. International Journal of Physical Education, 41, (1): 4-12.
  • Şen, A. İ., ve Koca, S. A. (2005) Orta öğretim öğrencilerinin matematik ve fen dersine yönelik tutumları ve nedenleri. Eğitim Araştırmaları. 18: 236–252. Şenduran, F., ve Amman, M. T. (2006). Sporcu olan ve sporcu olmayan ortaöğretim öğrencilerinin problem çözme yaklaşımları. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 3-5 Kasım, Atatürk Kültür Merkezi, Muğla.
  • Wersch, A. V., Trew, K., & Turner, I. (1992). Post-primary school pupils interests in physical education, age and gender differences. British Journal of Educational Psychology, 62, 56–72.
Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 141 - 149, 27.11.2018
https://doi.org/10.38004/sobad.480851

Öz

Kaynakça

  • Akandere, M., Özyalvaç, N. T., ve Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 24.
  • Alparslan, S. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sergilediği Öğretim Davranışlarına İlişkin Algıları ve Öğrencilerin Bu Derse Karşı Geliştirdikleri Tutumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aybek, A., İmamoğlu, O., ve Taşmektepligil, M. Y. (2011). Öğrencilerin beden eğitimi dersi ve ders dışı etkinliklerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(2), 51-60.
  • Butcher, A. C. (1983). Foundations of Physical Education and Sport. London, The C.V. Mosby Company.
  • Chatterjee, S., Nandy, S., & Adhikari, S. (2012). Impact of sports perfectionism on development of attitude towards physical education of the school-going adolescents. Journal of Humanities, 2(3), 46-51.
  • Çelik, Z., ve Pulur, A. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 115-121.
  • Darst, P. W., & Pangrazi, R. P. (2009). Dynamics physical education for secondary school students (6th Ed.). San Francisco: Pearson Education.
  • Demirel, Ö., ve Kaya, Z. (2007). Eğitim İle İlgili Temel Kavramlar. Ankara: Pegem.
  • Diaz, G. A. (2015). Attitudes of Latino students toward high school physical education. Unpublisahed doctoral dissertation, Columbia University, New York.
  • Doğan, N. (2011). Niğde İlinde Bulunan Farklı Statüdeki Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Beden Eğitimi Dersine Karşı Tutumları ve Fiziksel Uygunluk Düzeylerinin Araştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü̈. Niğde.
  • Ekici, S., Bayrakdar, A., ve Hacıcaferoğlu, B. (2011). Lise öğrencilerinin beden eğitimi dersi tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 829- 839.
  • Fidan, N., ve Erden, M. (1998). Eğitime Giriş. İstanbul: Alkım.
  • Ghofrani, M., & Golsanamlou, M. (2012). Students’ perception of physical education courses and its relationship with their participation in sport activities. European Journal of Experimental Biology, 2(3), 760-768.
  • Gosset, M. E. (2015). Comparison of attitude toward physical education of upper elementary school in skill themes and multi-activity classes. Unpublished doctoral dissertation, Columbia University, New York.
  • Güllü, M. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının araştırılması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gürbüz, A. (2011). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi (Muğla İl Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü̈.
  • Gürbüz, A., & Özkan, H. (2012). Determining the attudie of secondary school students toward physical education of sport lesson (Muğla sample). Pamukkale Journal of Sport Science, 3(2), 78-89.
  • Harmandar, H. (2004). Beden Eğitimi ve Spor ‘da Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın.
  • Hassandra, M., Goudas., M. & Chroni, S. (2003). Examining factors associated with intrinsic motivation in physical education: A Qualitative approach. Psychology of Sport And Exercise, 4(3), 211-223.
  • Kamtsios, S. (2010). Gender differences in elementary school children in perceived athletic competence, body attractiveness, Attitudes towards exercise and participation in physical activity. International Quarterly of Science, 2, 10-18.
  • Kuru, E. (2000). Beden Eğitimi ve Sporda Program Geliştirme. Ankara: Gazi.
  • Lazarevic, D., Orlic, A., Lazarevic, B., & Janic, S. R. (2015). Attitudes of early adolescent age students towards physical education. Physical Culture, 69(2), 88-98.
  • Mosston, M., ve Asworth, S. (2004). Beden Eğitimi Öğretimi. (Çev. E. Tüzemen). Ankara: Bağırgan.
  • Özyalvaç, N. T. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumları İle Akademik Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi (Konya Anadolu Lisesi Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Pehlivan, Z., Dönmez, B., ve Yaşat, H. (2005). Sınıf Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Görüşleri. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(3), 51-62.
  • Peker, M., ve Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik ve fen dersine yönelik tutumları ve başarı arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (14), 157- 166.
  • Siegel, D. (2013). Middle school students’ attitudes toward physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 78(9), 9.Silverman S., & Scrabis, K. A. (2004) A Review of research on instructional theory in physical education. International Journal of Physical Education, 41, (1): 4-12.
  • Şen, A. İ., ve Koca, S. A. (2005) Orta öğretim öğrencilerinin matematik ve fen dersine yönelik tutumları ve nedenleri. Eğitim Araştırmaları. 18: 236–252. Şenduran, F., ve Amman, M. T. (2006). Sporcu olan ve sporcu olmayan ortaöğretim öğrencilerinin problem çözme yaklaşımları. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 3-5 Kasım, Atatürk Kültür Merkezi, Muğla.
  • Wersch, A. V., Trew, K., & Turner, I. (1992). Post-primary school pupils interests in physical education, age and gender differences. British Journal of Educational Psychology, 62, 56–72.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Cengiz 0000-0002-4946-6173

Mehmet Ali Kılıç Bu kişi benim 0000-0002-0479-7032

Yusuf Soylu 0000-0003-0609-0601

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2018
Kabul Tarihi 21 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Cengiz, Ö., Kılıç, M. A., & Soylu, Y. (2018). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 1(2), 141-149. https://doi.org/10.38004/sobad.480851

The Journal of Social Sciences Academy
     Sosyal Bilimler Akademi Dergisi
(SOBAD)