Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SÖZCÜK VE YAZIM TERCİHLERİNDE İSTEMSİZ BİR KARMAŞA: İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİNİN İNGİLİZ VE AMERİKAN İNGİLİZCESİ TERCİHLERİ

Yıl 2017, , 45 - 62, 02.01.2017
https://doi.org/10.1501/sbeder_0000000135

Öz

Türkiye’de İngilizce öğretmeni olmak isteyen kişilerin lisans öğrenimlerini, dil ile ilgili bir
bölümde tamamlamış olmaları gerekmektedir. Birbirinden oldukça farklı niteliklerdeki bu bölümlerde
özel çalışma alanlarına odaklanıldığından, mezunların dil yeterlikleri ve dile yönelik tutumları da
farklılık gösterebilmektedir. Bu noktadaki belirsizlik, ilgili bölüm mezunlarının İngilizcenin en yaygın
iki değişkesi olan İngiliz İngilizcesi (İİ) ve Amerikan İngilizcesi (Aİ)’ndeki yeterlik durumlarını ve
tutumlarını araştırmayı da önemli kılmaktadır. Bu çalışmada, İngilizce öğretmenlerinin sözcük ve
yazım tercihleri ile İİ ve Aİ’yi benimsemeye yönelik tutumlarının ortaya konması hedeflenmiştir. Veri
toplama aracı dört bölümden oluşmaktadır: Türkçeden İngilizceye sözcük çevirisi, tümce çevirisi, bir
paragrafın tektipleştirilmesi ve tutum sormacası. Çalışmanın sonuçları sözcük tercihlerinde karmaşık
eğilimlere işaret ediyor olsa da, İİ’nin yazım tercihlerinde daha baskın olduğu anlaşılmıştır. Tutum
araştırmasında elde edilen sonuçlar, katılımcıların kendilerini genel anlamda İİ kullanıcısı olarak
tanımladıklarını ortaya koymaktadır; ancak sözcük tercihleri iki değişke arasında dengeli bir görünüm
olduğunu göstermektedir ki bu da kimi katılımcıların ifade ettikleri tercihleriyle sözcük kullanım
görünümleri arasında bulunan bir uyumsuzluğa işaret etmektedir. Dilbilgisi kuralları açısından İİ daha
fazla tercih edilmiştir; bununla birlikte, katılımcılar tarafından sunulan örneklerin yeterli sayıda
olmadığı da gözlenmiştir. Ayrıca katılımcıların İİ’yi daha saygın bir değişke olarak görmeleri ve İİ’de
mükemmel olmak istemeleri öne çıkan sonuçlar arasındadır. Katılımcılar her iki değişkenin de
öğretilmesi gerektiği görüşündedir

Kaynakça

  • Algeo, J. (2006). British or American English? New York: Cambridge University Press
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Erken İngilizce Dilleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sıla Ay

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Ay, S. (2017). SÖZCÜK VE YAZIM TERCİHLERİNDE İSTEMSİZ BİR KARMAŞA: İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİNİN İNGİLİZ VE AMERİKAN İNGİLİZCESİ TERCİHLERİ. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 45-62. https://doi.org/10.1501/sbeder_0000000135