Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

XUNZI'NIN DÜŞÜNCE SİSTEMİNDE YASANIN KARAKTERİ VE RİTÜELLER İLE İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2022, , 34 - 45, 02.07.2022
https://doi.org/10.33537/sobild.2022.13.2.4

Öz

Xunzi, Çin'in Zhou Hanedanlığı (MÖ 1111/ 1027- 249) döneminin
Savaşan Devletler (战国) olarak adlandırılan döneminde (MÖ 480/
403- 222) yaşamıştır. Düşünür, Konfüçyanizm (Ru Ekolü)
temsilcilerinden biri olarak görülmektedir. Yaşadığı dönemde,
Çin'deki pek çok düşünür gibi Xunzi da toplumda ve devlette düzen
kurmak amacıyla bir düşünce sistemi geliştirmiştir. Bu düşünce
sistemi ritüeller (, Lǐ) ve yasanın (, Fǎ) birlikte işlediği bir yönetim
sistemidir. Düşünür bu şekilde daha önce ileri sürülen görüşlerden
farklı olarak iki ayrı yönetim sistemini bir araya getirmiştir.
Xunzi'nın ritüellerin yanı sıra yasaya da önem vermiş olması, onun
farklı bir ekole dahil edilmesi gerektiği görüşünü ortaya çıkarmıştır.
Bunun sebebi Xunzi'nın ritüeller düşüncesinin Ru Ekolünün
doktrini, yasa düşüncesinin ise Fa Ekolünün (legalizm) doktrini
olarak ele alınması ve ritüeller ile yasa arasındaki hiyerarşinin
f a r k l ı a r a ş t ı r m a c ı l a r t a r a f ı n d a n f a r k l ı ş e k i l l e r d e
değerlendirilmesidir. Ancak bu yaklaşımlar Xunzi düşüncesini tam
olarak yansıtmamaktadır. Bu nedenle bu çalışmada, Xunzi
düşüncesinde yasanın karakteri incelenmiş, bunun ritüeller ile
ilişkisi değerlendirilerek Xunzi'nın siyaset düşüncesine farklı bir
bakış açısı sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Çin Felsefesi, Xunzi,
Ritüeller ve Yasa

Kaynakça

  • Cai, Z. (2009). Xunzi ‘longli zhifa’ de fushi meixue sixiang. Handan Xueyuan Xuebao, 19, 20-25.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çin Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burçin Bedel

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Bedel, B. (2022). XUNZI’NIN DÜŞÜNCE SİSTEMİNDE YASANIN KARAKTERİ VE RİTÜELLER İLE İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 34-45. https://doi.org/10.33537/sobild.2022.13.2.4