The period of National Struggle has an indispensable place in Turkish political history. In this period, one of the developments that led to the establishment of the Republic and the realization of the reforms of the newly established state was the Lausanne Peace Treaty. Based on these explanations, the aim of the study is to determine the existence of the Lausanne Peace Treaty, the presentation of its content and its changes in the curricula of primary and secondary education courses from the Republican period to the present day. Therefore, the research is noteworthy in terms of understanding how the Lausanne Peace Treaty is handled in curricula, which is an important part of the Turkish education system. Within the scope of the research, information about the main articles and the signing process of the Lausanne Peace Treaty, which is the symbol of Turkey's struggle for independence, is given. Then, it focuses on how this historical document was incorporated into Turkey's education system, how it was taught to students and its development in curriculum programs. Therefore, the research has a historical research characteristic in accordance with the structure of qualitative research. The main data sources of the research cover the history, social studies, life science, Turkish Revolution History and Kemalism curricula from the Republic to the present. As a result of the analysis, it was determined that the existence of the Treaty of Lausanne in the curricula from the Republic to the present day was expressed under the titles of "National Revolution and War of Independence; Lausanne Conference and the Turkish miracle; War of Independence and Lausanne Conference from Lausanne to the proclamation of the Republic; İsmet İnönü and the peace of Lausanne; Clearing the country from enemies and the peace of Lausanne". In the first years of the Republic, it is seen that the Treaty of Lausanne was more frequently included in the curricula in the form of the Lausanne Conference, peace, importance and treaty. In addition, it can be said that the Treaty of Lausanne has preserved its importance and identity in the history subjects of primary and secondary education curricula as it approaches the present day.
History of the Republic of Turkey National Struggle Treaty of Lausanne Primary and secondary education curriculum programs
Türk siyasi tarihinde, Milli Mücadele döneminin vazgeçilmez bir yeri vardır. Bu dönemde Cumhuriyetin kurulmasında ve yeni kurulan devletin reformlarını gerçekleştirmesine öncülük eden gelişmelerden biri Lozan Barış Antlaşmasıdır. Bu açıklamalardan hareketle çalışmanın amacı, Cumhuriyet döneminden itibaren günümüze kadar gelen ilköğretim ve ortaöğretim dersleri müfredat programlarında Lozan Barış Antlaşması varlığını, içeriğinin sunuluşu ve değişimini belirlemektir. Dolayısıyla araştırma, Türk eğitim sisteminin önemli bir parçası olan müfredat programlarında Lozan Barış Antlaşmasının nasıl ele alındığını anlamak açısından dikkate değerdir. Araştırma kapsamında, Türkiye'nin bağımsızlık mücadelesinin sembolü olan Lozan Barış Antlaşması'nın ana maddeleri ve imzalanma süreci hakkında bilgiler verilmiştir. Ardından, Türkiye'nin eğitim sistemine bu tarihî belgenin nasıl dâhil edildiği, öğrencilere nasıl öğretildiği ve müfredat programları içerisindeki gelişimi üzerine odaklanılmıştır. Bu yüzden araştırma, nitel araştırmanın yapısına uygun olarak tarihsel bir araştırma özelliğine sahiptir. Araştırmanın temel veri kaynakları, Cumhuriyetten günümüze kadar gelen tarih, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programlarını kapsamaktadır. Yapılan analizler sonucunda Cumhuriyetten günümüze müfredat programlarında Lozan Antlaşmasının varlığı; “Milli İntibah Devri ve İstiklal Harbi; Lozan Konferansı ve Türk mucizesi; İstiklal Harbi ve Lozan’dan Cumhuriyetin ilanına kadar Lozan Konferansı; İsmet İnönü ve Lozan barışı; Yurdun düşmanlardan temizlenmesi ve Lozan barışı” konulu başlıklarla ifade edildiği belirlenmiştir. Lozan Antlaşması, Cumhuriyetin ilk yıllarında, öğretim programlarında bizzat Lozan Konferansı, barışı, önemi ve antlaşması şeklinde daha çok yer edindiği görülmektedir. Ayrıca günümüze yaklaştıkça ilköğretim ve ortaöğretim müfredat programlarının tarih konularında Lozan Antlaşmasının, önemini ve benliğini koruduğu söylenebilir.
Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Milli Mücadele Lozan Antlaşması ilköğretim ve ortaöğretim müfredat programları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 2 |