İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KOJÈVECİ EVRENSEL VE HOMOJEN DEVLETİN HUKUKSAL GELİŞİMİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 1, 73 - 90, 31.01.2025

Öz

Bir Hukuk Fenomenolojisi Taslağı, Kojève’in evrensel ve homojen devlet fikrinin en detaylı sunumunu içerir. Kojève için evrensel ve homojen devlet, mutlak adaletin hukuk olarak gerçekleştiği bir sınır durumunu ifade etmektedir. Göreli adalet idealleri ve bu ideallere tekabül eden hukuklar, köle-efendi diyalektiğinden ve böylece tanınma arzusundan kaynaklanan politik çatışma ve ihtilafla nitelenebilirdirler. Her ne kadar, adalet idealleri ve adalet ideallerinin uygulanması olarak hukuk politik olarak tezahür etmiş olursa olsun, hukuk özgül ve özerk bir süreçle kendi diyalektik gelişmesini ortaya koyar. Mutlak adalet ideali, hukukun özerk ve özgül süreçlerinin politik olanın alanını belirleme yeteneğine ulaşmasıyla hukuksallaşabilecektir. Köle-efendi kategorilerinin aşılmasıyla politika nötralize edilmediği takdirde mutlak adalet ideali gerçekleşemeyecektir. Mutlak adalet ideali, evrensel tanınmayı başaran ve yurttaşlıkla efendi-köle diyalektiğini aşan evrensel ve homojen devletin ortaya çıkışıyla kurulacaktır. Paradigmatik adalet fikirleri olan kölenin adalet fikri (eşdeğerlik olarak adalet) ve efendinin adalet fikrinin (eşitlik olarak adalet), hakkaniyet olarak adalet fikrinde gerçekleşen sentezi, politik olanın savaş ve mücadele mantığını bastıracaktır. Kojève, Hegel gibi devletin evrensel tanınmayı gerçekleştirme potansiyeli olduğunu kabul eder, bununla birlikte Kojève için hukukun politikayı bastırmasını ima eden evrensel tanınma ulus ötesi politik birimlerin dolayımıyla mümkün olacaktır. Kojève için II. Dünya savaşı sonunda çağın politik hedefi evrensel ve homojen devlete erişilmesine yönelik ulus ötesi politik birimler yaratmak olacaktır.

Kaynakça

  • Agamben, G. (2000). Means without End: Notes on Politics. University of Minnesota Press. Minneapolis.
  • Blomme, H. (2023). World State versus Federation of States. Did Kant intentionally offer a free choice to future scholars?. Studia Kantiana. 18(3)/257.
  • Brandom, R, B. (2007). The structure of desire and recognition: Self-consciousness and self-constitution. Philosophy and Social Criticism 33 (1):127-150.
  • Frost, B, P.(1999). A Critical Introduction to Alexandre Kojève’s “Esquisse d’Une Phénoménologie du Droit.” The Review of Metaphysics”, 52(3), 595–640.
  • Hegel, G.W. F. (2001). Philosophy of Right, Çev. S.W, Dyde, Batoche Books, Kitchener; 2001.
  • Howse, R. (2004) Kojève's Latin Empire From the “End of History” to the “epoch of Empires” https://www.hoover.org/research/Kojèves-latin-empire. 11.11.2023 tarihinde erişildi.
  • Howse, R. (2006). Europe and the New World Order: Lessons from Alexandre Kojève's Engagement with Schmitt's ‘Nomos der Erde’. Leiden Journal of International Law, 19, pp 93-103
  • Howse, R & Frost, B, P.(2007) Introductory Essay, The Plausibility of the Universal and Homogenous State, Alexandre Kojève, Outline Of A Phenomenology Of Right içinde, 1–27 (Bryan-Paul Frost ed, Bryan-Paul Frost & Robert Howse çev., 2007)
  • Howse, R & Teitel, R. (2013) Does Humanity Law Require (or Imply) A Progressive Theory of History? (And Other Questions for Martti Koskenniemi). Temple Journal of International Law, 27,2013.
  • Kant, I.(2006). Toward Perpetual Peace. Toward Perpetual Peace and Other Writings on Politics, Peace, and History içinde (Colclasure, D. L., Waldron, J., Doyle, M. W., & Wood, A. W., P. Kleingeld, Ed.). Yale University Press.
  • Kletzer, C. (2006). Alexandre Kojève’s Hegelianism and the Formation of Europe. Cambridge Yearbook of European Legal Studies, 8, 133–151. Kojève, A (1955) Letter to Carl Schmitt, 2 Mayıs ve 16 Mayıs. De Vries E (2001) Alexandre Kojève–Carl Schmitt Correspondence and Alexandre Kojève, “Colonialism from a European Perspective,” içinde. Interpretation 29(1): 91–130, 94–95.
  • Kojève, A. (1980) Introduction to the Reading of Hegel. Ed. Allan Bloom. Çev. James.H. Nichols. Cornell University Press. Ithaca &London. Kojève, A. (2000). Outline of a Phenomenology of Right. Çev. Bryan-Paul Frost and Robert Howse. Rowman & Littlefield Publishers. Kojève, A, & Schmitt, C. (2001). Alexandre Kojève-Carl Schmitt Correspondence. Çev. Erik de Vries. Interpretation: A Journal of Political Philosophy 29 (1): 91-115.
  • Kojève, A. (2001). Colonialism from a European Perspective. Çev. Erik de Vries. Interpretation: A Journal of Political Philosophy 29 (1): 115-130.
  • Kojève, A. (2004). “Outline of a Doctrine of French Policy (August 27, 1945),” çev. Erik de Vries, Policy Review (August 2004)
  • Kojève, A. (2007). Otorite Kavramı. Çev. Murat Erşen. Bağlam Yayınları. İstanbul.
  • Love, J. (2018). The Black Circle: A Life of Alexandre Kojève. Columbia University Press.
  • Minkkinen, P. (1999). Thinking without Desire: A first Philosophy of Law. Oxford: Hart Publishing.
  • Murphy, G.(2011). Alexandre Kojève: Cosmopolitanism at the End of History. Cosmopolitanism in the Age of Globalization Citizens without States içinde. Trepanier, L., & Habib, K. M. (Eds.). University Press of Kentucky.
  • Pirotte, D. (2005). Théorie du désir anthropogène. Alexandre Kojève: Un système anthropologique içinde Paris cedex 14: Presses Universitaires de France.
  • Prozorov, S. (2014). Agamben and Politics: A Critical Introduction. Edinburgh University Press.
  • Pullano, T. (2017). Kojève et l'europe comme empire du droit. Philosophie, 135, 54-77.
  • Rech, W. &Grzybowski, J.(2017) Between regional community and global society: Europe in the shadow of Schmitt and Kojève. Journal of International Political Theory , 2017, 13 (2), pp.143-161.
  • Rosen, S. (1974). An Introduction to the Science of Wisdom. Yale University Press.
  • Rosen, S. (1997) Kojève's Paris: A Memoir, Parallax, 3:1, 1-12,
  • Schmitt,C.(1993) Appropriation/Distribution/Production: Toward a Proper Formulation of Basic Questions of any Social and Economic Order. Telos: Critical Theory of the Contemporary 1993 (95):52-64.
  • Schmitt, C. (1955) Letter to Alexandre Kojève, 7 Haziran. De Vries E (2001) Alexandre Kojève–Carl Schmitt Correspondence and Alexandre Kojève, “Colonialism from a European Perspective,” içinde. Interpretation 29(1): 91–130, 94–95.
  • Schmitt, C. (2012). Siyasal Kavramı. Çeviren: Ece Göztepe. Metis.
  • Von Bernstorff, J. (2010). The Public International Law Theory of Hans Kelsen: Believing in Universal Law Cambridge. Cambridge University Press.
  • Von Bernstorff, J. (2016). Hans Kelsen and the Return of Universalism, Orford, A. & Hoffmann, F. (Der.), The Oxford Handbook of the Theory of International Law. Oxford Handbooks.
  • Weslati, H. (2014). Kojève's letter to Stalin. Radical Philosophy. 184. 7-18.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Anayasa ve Siyasal Kurumlar, Siyasal Teori ve Siyaset Felsefesi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bulut Altun 0009-0005-8578-7301

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2024
Kabul Tarihi 16 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altun, B. (2025). KOJÈVECİ EVRENSEL VE HOMOJEN DEVLETİN HUKUKSAL GELİŞİMİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 73-90.