Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Trade-Union Trust Perception in the Lodging Sector: A Research on Sector Stakeholders

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 2, 399 - 420, 25.08.2021
https://doi.org/10.24010/soid.886339

Öz

This study is reviewed from the point of confidence and insecurity dimensions of Turkey's unorganized hospitality sector unionization trends. Research data were obtained both quantitatively and qualitatively. Quantitative data were collected from 805 hotel employees working in Istanbul and Antalya. Qualitative data were collected by conducting in-depth interviews with professional hotel managers and union managers. The research results revealed that hotel employees have a lack of trust towards unions and trade unionists. According to the union executives, the low level of union organization in this line of work was mostly due to the sector capitalists' attitudes. Besides, as per the sector and professional hotel managers' employers, it has been discovered that if the existing union structure changes, they may lean towards union organizing.

Kaynakça

  • AİLE, ÇALIŞMA ve SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI, (2019). ailevecalisma.gov.tr /calisma-hayati-istatistikleri/sendikal-istatistikler/isci-sendikalari-istatistikleri, E.T. 16 Şubat 2019.
  • ALTAN, Z., KAĞNICIOĞLU, D., ŞIŞMAN, Y. VE SUNGUR, Z.,(2006). İşçi Profili Araştırması:Eskişehir Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2).
  • ASLAN, A. AND WOOD, R. (1993). Trade Unions in The Hotel and Catering Industry: The Views of Hotel Manager. Employe Relations, 15(2), 61-70.
  • ASLAN, S. VE AKIN, G. (2016). Avrupa Birliği'nin Turizm Politikası Çerçevesinde Yapısal Fonların Değerlendirilmesi. Akademik Bakış Dergisi(55), 158-172.
  • AY, D. A. (2014). Ulusal Kültür, Örgür Kültürü, Örgütsel Politika Algısı ve Sendika Üyesi Olma Eğilimi İlişkisi, Balıkesir Üniversitesi SBE, Turizm İşletmeciliği ABD, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Balıkesir.
  • AYKAÇ, A. (2009). Yeni İşler, Yeni İşçiler Turizm Sektöründe Emek (1 b.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • AYMANKUY, Ş. (2005). Turizm Sektöründe Sendikalaşma Ve Hizmet Kalitesi İlişkisi.Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi SBE.
  • BAUMGARTNER, H. VE HOMBURG, C., (1996). Applications of structural equation modeling in marketing and consumer research: A reviev. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.
  • BENTLER, P. M.&. BONETT, D.G.,(1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 588-606.
  • BREAU OF LABOR STATİSTİCS (2019). https://www.bls.gov/news.release/union2.nr0.htm. E.T. 27 Ocak 2019.
  • BROWNE, M. W.AND CUDECK, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen and J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models. Newbury Park, CA: Sage., 136-162.
  • BUYRUK, L. (2014). Turizm İşletmelerinde Kariyer Engelleri. N. Ş. Şule A. Tükeltürk içinde, Turizm İşletmelerinde Çalışan İlişkileri Yönetimi (s. 387-403). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • CHOPPING, B. (1977). Unionisation in London Hotels and Restaurants. England: Hertford College, University of Oxford.
  • ÇAVUŞ, Ö.H. VE KURAR, İ. (2015). Turizm Sektöründe Çalışanların Hukuki Haklarına İlişkin Farkındalıkları: Konaklama ve Yiyecek İçecek İşletmeleri Çalışanları Üzerine Bir Araştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi C:17, S.2, ss.147-174.
  • EUROFOUND, (2019). Industrial Relations Representativeness of the European social partner organisations: Hotels, restaurants and cafe (HORECA) sector, Research Report, https://www.eurofound.europa.eu/tr:https://www.eurofound.europa.eu/publications/report/2018/representativeness-of-the-european-social-partner-organisations-hotels-restaurants-and-cafe-horeca, E.T. 16 Şubat 2019.
  • GIANNIS ELIAS, KERKOFS, P.,VARGAS, O. (2012). Employment and Industrial Relations in the Hotels and Restaurants sector. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. htt ps://www.eurofound.europa.eu/publications/report/2012/employment-and-industrial-relations-in-the-hotels-and-restaurants-sector-2 E.T. 20 Nisan 2018. HAVEN-TANG, C. VE JONES, E. (2008). “Labour Market and Skills Needs of the Tourism and Related Sectors in Wales.” International Journal of Tourism Research, 10: 353-363.
  • İÇÖZ, O. (1991). Turizm Sektörünün Gelişmesinde İnsan Unsurunun Önemi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(6), 15-18.
  • JAFARI, J. VE SOLA, F. E. (1996). Human Resources Development and Quality Tourism: A Multi-Conference Report, Annals of Tourism Research, C: 23, No: 1, ss. 228- 231.
  • KAYA, İ. (2012). Türk Turizm Sektöründe İstihdamın Temel Özelliklerinin ve Sorunlarının Ücretli Çalışanlar Açısından Coğrafi Bölgelere Göre Analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(28), 241-257.
  • KAYIKÇI, K. (2013). Türkiye'de Kamu ve Eğitim Alanında Sendikalaşma ve Öğretmen ile Okul Yöneticilerinin Sendikalardan Beklentileri. Amme İdaresi Dergisi, 99-126. KIZILOĞLU, T. VE MACIT, M. (2002). Turizm Yöneticilerinde Kendini Geliştirme, Turizm Eğitimi Konferans-Workshop, 11-13 Aralık, Ankara.
  • KLINE, R. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: Guilford Press.
  • KOCABAŞ, F.(2004). Endüstri İlişkilerinde Dönüşüm, http://dergipark.gov.tr/ dpusbe/issue/ 4752/65281, E.T. 12 Eylül 2018.
  • LUCAS, R. (2009). Is Low Unionisation In The British Hospitality Industry Due To Industry Characteristics. International Journal of Hospitality Management, 28, 42-52.
  • MAC FARLANE, A. (1982). Trade Unionismand the Employer in hotels and Restaurants. International Journal of Hospitality Management, 1(1), 35-43.
  • MAHIROĞULLARI, A. (2012). XXI. Yüzyıla Girerken Sendikacılık: Günümüzdeki Değişim, Dönüşüm ve Gelecek İçin Arayışlar. Hak-İş Uluslararası emek ve Toplum
  • MIGUEL, P. S. (2018). www.eurofound.europa.eu, E.T. Şubat 13, 2019.
  • ÖZTÜRK, M. O. (2018). Turizm Sektöründe İşçi ve İşveren İlişkileri Sorunların Sosyal Diyalog ile Ele Alınması Çalıştayı. Çalıştay Sonuç Raporu, İstanbul.
  • PISO, A. (1999). Hotel and catering workers: class and unionisation. Employe Relations, 21(2), 176-178.
  • PISO, A. (2003). Unionisation In The Dublin Hotel Industry. International Journal of Tourism Research, 5, 211-224.
  • SAPANCALI, F. (2007). Avrupa Birliği'ne Üye Ülkelerde Sendikal Örgütlenme, Sorunlar ve Yeni Stratejiler, https://www.ceis.org.tr/dergiDocs/makale127.pdf, E.T. 18 Şubat 2018.
  • SCHERMELLEH, E.K., MOSSBRUGGER, H. VE HANS, M., (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of signifiance and Descriptive goodness-of-Fit Measures. Methods of Psyicologiacal Research Online, 8(2), 23-74.
  • STATS, (2019). www.stats.oecd.org, https://stats.oecd.org/. E.T. 11 Şubat 2019.
  • ŞAHIN, N. (2018). Ülke Karşılaştırmaları Işığında Türkiye'de Sendika-Siyaset İlişkisinin Değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(1), 115-143.
  • TEKIN, Ö. A. (2014). Sendikacılık ve Türkiye Turizm Sektörü. (125-152, Dü.) Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi(20)., 1(1), 9-33.
  • TEKIN, Ö. A. VE TÜFEKÇI, Ö.K. (2015). ''Turizm Öğrencilerinin Sendika Algısı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma''. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 171-200.
  • TÜZÜNKAN, D. (2015). ''Düzgün İş'in Hedefleri Açısından Türk Turizm Sektörünün Genel Özellikleri''. Selçuk üniversitesi İİBF Sosyal Ve akademik Araştırmalar Dergisi.(29), 241-251.
  • UÇKAN, B. VE KAĞNICIOĞLU, D. (2009). ''İşçilerin Sendikalara İlişkin Algı Ve Tutumları: Eskişehir Örneği. Çalışma Ve Toplum Dergisi(3), 35-56.
  • URHAN, B. VESELAMOĞLU, A. (2008). İşçilerin sendikalara Yönelik Tutum ve Davranışları: Kacaeli Örneği. Çalışma ve toplum Dergisi, 171-197.
  • UYSAL, Ş. VE KÖSE, S. (2014). Kamu Görevlilerinin Sendika Faaliyetlerine Bakışı Üzerine Manisa İlinde Bir Araştırma. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 99-124
  • YILDIRGAN, R. (1996). Konaklama İşletmelerinde Verimlilik Kapsamında İş Doyumu-Personel Devri İlintisi ve Sendikalar. Dokuz Eylül Üniversitesi SBE Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • YILDIRIM, A.VE ŞIMŞEK, H.,(2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • YORGUN, S. (2013). Türkiye'de Turizm Sektöründe Esnek İstihdam uygulamaları ve Toplu İş Sözleşmelerinde Yer alan düzenlemeler. Turizim ve Araştırma Dergisi, 53-72
  • YORGUN, S. K. (2008). Konaklama İşletmelerinde Çalışan Sendika Üyelerinin İş ve YaşamDoyumunu Belirlemeye Yönelik Bir alan Araştırması. İstanbul: T

Otelcilik Sektöründe Sendikal Güven Algısı: Sektör Paydaşları Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 2, 399 - 420, 25.08.2021
https://doi.org/10.24010/soid.886339

Öz

Bu çalışma Türkiye otelcilik sektöründeki sendikalaşma eğilimini sendikalara olan güven ve güvensizlik boyutları açısından ele almaktadır. Yaşanan sorunların temelinde sektörün kendine özgü koşulları, istihdamın yapısı, işverenlerin örgütlenmeye yaklaşımları, turizm çalışanlarının sendikalı olup/olmaması etken faktörler olarak gösterilmektedir. Konunun sektörün paydaşları olan çalışanlar, profesyonel otel yöneticileri ile sendika yöneticileri açısından değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma verileri hem nicel hem de nitel olarak elde edilmiştir. İstanbul ve Antalya’da çalışan 805 otel çalışanından anket ile nicel veriler toplanmıştır. Profesyonel otel yöneticileri ve sendika yöneticileri ile derinlemesine mülakatlar yapılarak nitel veriler elde edilmiştir. Araştırma sonuçları otel çalışanlarının sendika ve sendikacılara yönelik güven eksikliklerinin olduğunu ortaya koymuştur. Sendika yöneticileri bu iş kolundaki düşük sendikal örgütlenmenin daha çok sektör sermayedarlarının tutumlarından kaynaklandığını ileri sürmüşlerdir. Sektör işverenleri ve profesyonel otel yöneticilerine göre ise mevcut sendikal yapının değişmesi durumunda sendikal örgütlenmeye sıcak bakabilecekleri görüşü tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • AİLE, ÇALIŞMA ve SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI, (2019). ailevecalisma.gov.tr /calisma-hayati-istatistikleri/sendikal-istatistikler/isci-sendikalari-istatistikleri, E.T. 16 Şubat 2019.
  • ALTAN, Z., KAĞNICIOĞLU, D., ŞIŞMAN, Y. VE SUNGUR, Z.,(2006). İşçi Profili Araştırması:Eskişehir Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2).
  • ASLAN, A. AND WOOD, R. (1993). Trade Unions in The Hotel and Catering Industry: The Views of Hotel Manager. Employe Relations, 15(2), 61-70.
  • ASLAN, S. VE AKIN, G. (2016). Avrupa Birliği'nin Turizm Politikası Çerçevesinde Yapısal Fonların Değerlendirilmesi. Akademik Bakış Dergisi(55), 158-172.
  • AY, D. A. (2014). Ulusal Kültür, Örgür Kültürü, Örgütsel Politika Algısı ve Sendika Üyesi Olma Eğilimi İlişkisi, Balıkesir Üniversitesi SBE, Turizm İşletmeciliği ABD, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Balıkesir.
  • AYKAÇ, A. (2009). Yeni İşler, Yeni İşçiler Turizm Sektöründe Emek (1 b.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • AYMANKUY, Ş. (2005). Turizm Sektöründe Sendikalaşma Ve Hizmet Kalitesi İlişkisi.Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi SBE.
  • BAUMGARTNER, H. VE HOMBURG, C., (1996). Applications of structural equation modeling in marketing and consumer research: A reviev. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.
  • BENTLER, P. M.&. BONETT, D.G.,(1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 588-606.
  • BREAU OF LABOR STATİSTİCS (2019). https://www.bls.gov/news.release/union2.nr0.htm. E.T. 27 Ocak 2019.
  • BROWNE, M. W.AND CUDECK, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen and J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models. Newbury Park, CA: Sage., 136-162.
  • BUYRUK, L. (2014). Turizm İşletmelerinde Kariyer Engelleri. N. Ş. Şule A. Tükeltürk içinde, Turizm İşletmelerinde Çalışan İlişkileri Yönetimi (s. 387-403). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • CHOPPING, B. (1977). Unionisation in London Hotels and Restaurants. England: Hertford College, University of Oxford.
  • ÇAVUŞ, Ö.H. VE KURAR, İ. (2015). Turizm Sektöründe Çalışanların Hukuki Haklarına İlişkin Farkındalıkları: Konaklama ve Yiyecek İçecek İşletmeleri Çalışanları Üzerine Bir Araştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi C:17, S.2, ss.147-174.
  • EUROFOUND, (2019). Industrial Relations Representativeness of the European social partner organisations: Hotels, restaurants and cafe (HORECA) sector, Research Report, https://www.eurofound.europa.eu/tr:https://www.eurofound.europa.eu/publications/report/2018/representativeness-of-the-european-social-partner-organisations-hotels-restaurants-and-cafe-horeca, E.T. 16 Şubat 2019.
  • GIANNIS ELIAS, KERKOFS, P.,VARGAS, O. (2012). Employment and Industrial Relations in the Hotels and Restaurants sector. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. htt ps://www.eurofound.europa.eu/publications/report/2012/employment-and-industrial-relations-in-the-hotels-and-restaurants-sector-2 E.T. 20 Nisan 2018. HAVEN-TANG, C. VE JONES, E. (2008). “Labour Market and Skills Needs of the Tourism and Related Sectors in Wales.” International Journal of Tourism Research, 10: 353-363.
  • İÇÖZ, O. (1991). Turizm Sektörünün Gelişmesinde İnsan Unsurunun Önemi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(6), 15-18.
  • JAFARI, J. VE SOLA, F. E. (1996). Human Resources Development and Quality Tourism: A Multi-Conference Report, Annals of Tourism Research, C: 23, No: 1, ss. 228- 231.
  • KAYA, İ. (2012). Türk Turizm Sektöründe İstihdamın Temel Özelliklerinin ve Sorunlarının Ücretli Çalışanlar Açısından Coğrafi Bölgelere Göre Analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(28), 241-257.
  • KAYIKÇI, K. (2013). Türkiye'de Kamu ve Eğitim Alanında Sendikalaşma ve Öğretmen ile Okul Yöneticilerinin Sendikalardan Beklentileri. Amme İdaresi Dergisi, 99-126. KIZILOĞLU, T. VE MACIT, M. (2002). Turizm Yöneticilerinde Kendini Geliştirme, Turizm Eğitimi Konferans-Workshop, 11-13 Aralık, Ankara.
  • KLINE, R. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: Guilford Press.
  • KOCABAŞ, F.(2004). Endüstri İlişkilerinde Dönüşüm, http://dergipark.gov.tr/ dpusbe/issue/ 4752/65281, E.T. 12 Eylül 2018.
  • LUCAS, R. (2009). Is Low Unionisation In The British Hospitality Industry Due To Industry Characteristics. International Journal of Hospitality Management, 28, 42-52.
  • MAC FARLANE, A. (1982). Trade Unionismand the Employer in hotels and Restaurants. International Journal of Hospitality Management, 1(1), 35-43.
  • MAHIROĞULLARI, A. (2012). XXI. Yüzyıla Girerken Sendikacılık: Günümüzdeki Değişim, Dönüşüm ve Gelecek İçin Arayışlar. Hak-İş Uluslararası emek ve Toplum
  • MIGUEL, P. S. (2018). www.eurofound.europa.eu, E.T. Şubat 13, 2019.
  • ÖZTÜRK, M. O. (2018). Turizm Sektöründe İşçi ve İşveren İlişkileri Sorunların Sosyal Diyalog ile Ele Alınması Çalıştayı. Çalıştay Sonuç Raporu, İstanbul.
  • PISO, A. (1999). Hotel and catering workers: class and unionisation. Employe Relations, 21(2), 176-178.
  • PISO, A. (2003). Unionisation In The Dublin Hotel Industry. International Journal of Tourism Research, 5, 211-224.
  • SAPANCALI, F. (2007). Avrupa Birliği'ne Üye Ülkelerde Sendikal Örgütlenme, Sorunlar ve Yeni Stratejiler, https://www.ceis.org.tr/dergiDocs/makale127.pdf, E.T. 18 Şubat 2018.
  • SCHERMELLEH, E.K., MOSSBRUGGER, H. VE HANS, M., (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of signifiance and Descriptive goodness-of-Fit Measures. Methods of Psyicologiacal Research Online, 8(2), 23-74.
  • STATS, (2019). www.stats.oecd.org, https://stats.oecd.org/. E.T. 11 Şubat 2019.
  • ŞAHIN, N. (2018). Ülke Karşılaştırmaları Işığında Türkiye'de Sendika-Siyaset İlişkisinin Değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(1), 115-143.
  • TEKIN, Ö. A. (2014). Sendikacılık ve Türkiye Turizm Sektörü. (125-152, Dü.) Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi(20)., 1(1), 9-33.
  • TEKIN, Ö. A. VE TÜFEKÇI, Ö.K. (2015). ''Turizm Öğrencilerinin Sendika Algısı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma''. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 171-200.
  • TÜZÜNKAN, D. (2015). ''Düzgün İş'in Hedefleri Açısından Türk Turizm Sektörünün Genel Özellikleri''. Selçuk üniversitesi İİBF Sosyal Ve akademik Araştırmalar Dergisi.(29), 241-251.
  • UÇKAN, B. VE KAĞNICIOĞLU, D. (2009). ''İşçilerin Sendikalara İlişkin Algı Ve Tutumları: Eskişehir Örneği. Çalışma Ve Toplum Dergisi(3), 35-56.
  • URHAN, B. VESELAMOĞLU, A. (2008). İşçilerin sendikalara Yönelik Tutum ve Davranışları: Kacaeli Örneği. Çalışma ve toplum Dergisi, 171-197.
  • UYSAL, Ş. VE KÖSE, S. (2014). Kamu Görevlilerinin Sendika Faaliyetlerine Bakışı Üzerine Manisa İlinde Bir Araştırma. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 99-124
  • YILDIRGAN, R. (1996). Konaklama İşletmelerinde Verimlilik Kapsamında İş Doyumu-Personel Devri İlintisi ve Sendikalar. Dokuz Eylül Üniversitesi SBE Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • YILDIRIM, A.VE ŞIMŞEK, H.,(2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • YORGUN, S. (2013). Türkiye'de Turizm Sektöründe Esnek İstihdam uygulamaları ve Toplu İş Sözleşmelerinde Yer alan düzenlemeler. Turizim ve Araştırma Dergisi, 53-72
  • YORGUN, S. K. (2008). Konaklama İşletmelerinde Çalışan Sendika Üyelerinin İş ve YaşamDoyumunu Belirlemeye Yönelik Bir alan Araştırması. İstanbul: T
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Recep Yıldırgan 0000-0002-9887-3883

Orhan Batman 0000-0001-7186-7064

Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırgan, R., & Batman, O. (2021). Otelcilik Sektöründe Sendikal Güven Algısı: Sektör Paydaşları Üzerine Bir Araştırma. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 18(2), 399-420. https://doi.org/10.24010/soid.886339

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.