Bu çalışmada Türkiye’de ULAKBİM kapsamındaki akademik dergilerde yayımlanan turizm ve yapay zekâ konulu makalelerin bibliyometrik analizini yaparak, turizm alanında yapay zekâ uygulamaları üzerine mevcut literatürü değerlendirmek ve bu alandaki gelişim ve eğilimleri ortaya koymak amaçlanmaktadır. Çalışmada turizmde yapay zekâ uygulamalarıyla ilgili mevcut akademik birikime katkı sağlamayı ve gelecek araştırmalara yön verecek bir çerçeve sunmayı hedeflenmektedir. Araştırma 05-09 Haziran 2024 tarihleri arasında Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezinin (ULAKBİM) veri tabanından elde edilen 97 makale üzerinde yürütülmüştür. Analiz sürecinde makalelerin yayınlandığı yıl, dergi adı, araştırma yöntemi, kullanılan dil, veri toplama araçları, kullanılan analiz programları ve işlenen konular gibi temalar değerlendirilmiştir. Çalışmada nicel verilerin analizi için SPSS istatistik programı, kelime bulutlarının ve diğer görsel verilerin oluşturulması için MAXQDA veri analiz programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda analiz edilen makalelerin çoğunun yapay zekâ teknolojilerinin turizm sektöründe nasıl kullanıldığını, dijitalleşmenin turizm endüstrisine etkilerini ve akıllı turizm uygulamalarını konu edindiği görülmüştür. Yapay zekâ teknolojilerinin turizm sektöründe müşteri deneyimini iyileştirmek süreçleri otomatikleştirmek ve veri analitiği yoluyla daha kişiselleştirilmiş hizmetler sunmak amacıyla kullanıldığı tespit edilmiştir. Dijitalleşmenin turizm endüstrisine katkıları rezervasyon sistemlerinden dijital pazarlama stratejilerine kadar geniş bir yelpazeyi kapsamaktadır. Ayrıca yapay zekânın turizm sektöründe uygulanması sayesinde şehirlerin ve destinasyonların daha verimli yönetildiği ve turist deneyimlerinin geliştirilmesine katkıda bulunulduğu anlaşılmaktadır.
In this study it is aimed to evaluate the existing literature on artificial intelligence applications in the field of tourism and to reveal the development and trends in this field by conducting a bibliometric analysis of articles on tourism and artificial intelligence published in academic journals within the scope of ULAKBIM in Turkey. The study aims to contribute to the existing academic knowledge on artificial intelligence applications in tourism and to provide a framework that will guide future research. The research was conducted on 97 articles obtained from the database of the National Academic Network and Information Centre (ULAKBIM) between 05-09 June 2024. In the analysis process, themes such as the year of publication, journal name, research method, language used, data collection tools, analysis programs used and topics covered were evaluated. SPSS statistical software was used for the analysis of quantitative data and MAXQDA data analysis software was used for the creation of word clouds and other visual data. As a result of the research, it was seen that most of the articles analysed were about how artificial intelligence technologies are used in the tourism sector, the effects of digitalisation on the tourism industry and smart tourism applications. It was found that artificial intelligence technologies are used in the tourism sector to improve customer experience, automate processes and provide more personalised services through data analytics. The contributions of digitalisation to the tourism industry cover a wide range from reservation systems to digital marketing strategies. It is also understood that the application of artificial intelligence in the tourism sector helps cities and destinations to be managed more efficiently and contributes to the improvement of tourist experiences
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 3 |