The leaders of the Turkish Revolution had been thinking education was the largest pillar for the new regime to overcome the major socio- political changes. Their thoughts were fed from three sources. The first one was rationality that constituted the intellectual background of the Turkish Revolution. The second is the lack of some social change factors especially industrialization necessary for modernization. The third was the fact that the Kemalists were a part of the human resources created by the Ottoman educational reforms. These three factors, attributed education to a larger role than it might actually play in political and social change
Education Turkish revolution Political change Enlightment Modernization
Türk Devrimi’nin önderleri, yeni rejimin üstesinden gelmesi gereken büyük çaplı sosyo-politik değişmeler için gereken en büyük dayanağın eğitim olduğunu düşünmekteydiler. Bu düşünceleri üç kaynaktan beslenmekteydi. Birincisi Türk Devrimi’nin düşünsel arka planını oluşturan akılcılıktı. İkincisi modernleşme için gereken endüstrileşme başta olmak üzere toplumsal değişme faktörlerinin eksikliğiydi. Üçüncüsü, Kemalistlerin Osmanlı eğitim reformlarının yarattığı insan kaynağının bir parçası olmalarıydı. Bu üç faktör, siyasal ve toplumsal değişmede eğitime gerçekte oynayabileceğinden daha büyük bir rolün atfedilmesine neden olmuştu
Diğer ID | JA69NB97FA |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 1ozel |
Sosyoloji Dergisi, Journal of Sociology, SD, JOS