XVIII. yüzyıl, Osmanlı İmparatorluğu’nun Batı karşısında toprak kaybetmeye başladığı bir dönemdir. Toprak kaybı, cihad politikasını benimsemiş bir devlet için gelir kaybı anlamını da taşımaktaydı. Söz konusu kayıplarla birlikte eş zamanlı olarak, devletin Batı’dan geri kaldığı görüşü bazı aydınlar tarafından dile getirilmeye başlanmıştır. Bu doğrultuda devletin devamını sağlamak amacıyla çeşitli kurumların Batı tarzında düzenlenmesi gerektiği fikri ön plana çıkmıştır. Bu düzenlemeler ilk olarak askeri alanda görülmüş ve bu alanda kapsamlı değişikliklere gidilmiştir. Tanzimat dönemine gelindiğinde ise düzenlemelerin sadece askeri alanda olmasının yetersizliği anlaşılmıştır. Bu dönemde yenileşme hareketlerinin toplumun bütün kurumlarına yayılması fikri benimsenmiştir. Tanzimat döneminde eğitim kurumu da yenileşme hareketlerinin görüldüğü kurumlardan birisidir. Bu dönemde eğitimin sistematik hale getirilmesi, eğitim aracılığıyla toplumda ortak bilinç oluşturma isteği, örgün eğitimin derecelendirilmesi gibi yenileşme hareketleri gerçekleşmiştir. Bu bağlamda çalışmada, siyasi ve sosyal alandaki yenilik hareketlerinin eğitim kurumuna yansımaları ve bu yenilik hareketlerinin toplumsal değişme üzerindeki rolü ele alınmıştır. Tanzimat döneminde yaşanan gelişmeleri anlamanın, bu dönemden sonra gelen düzenleme ve değişimlere yol gösterici olması bakımından önemli olduğu düşünülmektedir.
XVIII. The 19th century is a period when the Ottoman Empire began to lose territory against the West. The loss of territory also meant a loss of income for a state that adopted the jihad policy. Simultaneously with the said losses, the view that the state was left behind from the West began to be expressed by some intellectuals. In this direction, the idea that various institutions should be organized in a Western style in order to ensure the continuation of the state came to the fore. These regulations were first seen in the military field and extensive changes were made in this field. When it came to the Tanzimat period, it was understood that the regulations were only in the military field. In this period, the idea of spreading the innovation movements to all institutions of the society was adopted. Educational institution is one of the institutions where innovation movements are seen. In this period, innovation movements such as the systematization of education, the desire to create a common consciousness in the society through education, and the grading of formal education took place. In this context, the reflections of the innovation movements in the political and social field on the educational institution and the role of these innovation movements on social change are discussed. Understanding the developments in the Tanzimat period is important in that it guides the regulations and changes that followed this period.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Kasım 2021 |
Gönderilme Tarihi | 8 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 41-42 |
Sosyoloji Dergisi, Journal of Sociology, SD, JOS