The Covid-19 epidemic has spread rapidly since the day it first appeared and has turned into a global phenomenon and led universities to reorganize their existing systems. Logistics lessons’ applications could not implement in customs, airports, and seaports due to social distancing and isolation in itself which leads to negative impacts on logistics education quality. This study is aimed at analyzing the logistics education quality impact on logistics students' satisfaction and attitude during Covid-19 in state and foundation universities. A survey was conducted with 310 logistics students studying at five universities in Turkey during the Covid-19 outbreak. As a result of the research, the rapidly evolving global pandemic has affected the way logistics of education quality, students’ attitudes, and satisfaction during this crisis. In the Covid-19 outbreak, it was determined that students were not satisfied with the logistics education quality sub-factors "academical personal of logistics, education programs of logistics, measurement, and evaluation". The logistics education quality subfactors "teaching methods, internationalization, access, and approachableness of services had a positive effect on student attitude. In addition, it is envisaged that this study will develop an understanding of interdisciplinary cooperation and offer new solutions.
Logistics education quality Student's satisfaction Student's attitude Covid-19 Logistics, Lojistik.
Covid-19 salgını ilk ortaya çıktığı günden itibaren hızla yayılarak küresel bir boyuta ulaşmış ve üniversitelerin mevcut sistemlerini yeniden düzenlemeye yöneltmiştir. Sosyal mesafe ve izolasyon nedeniyle lojistik ders uygulamalarının gümrüklerde, havaalanlarında, limanlarda uygulanmaması lojistik eğitim kalitesini olumsuz yönde etkilemektedir. Bu çalışmada, Covid-19 sürecinde devlet ve vakıf üniversitelerinde lojistik eğitim kalitesinin lojistik öğrencilerinin memnuniyeti ve tutumunu üzerindeki etkisini ölçmeyi amaçlamaktadır. Covid- 19 salgını sürecinde Türkiye'de beş üniversitede öğrenim gören 310 lojistik öğrencisiyle anket çalışması yapılmıştır. Araştırma sonucunda, hızla gelişen küresel pandemi lojistik eğitim kalitesini, öğrencilerin tutumlarını ve memnuniyetlerini etkilemiştir. Covid-19 salgınında öğrencilerin lojistik eğitim kalitesi alt faktörlerinden "lojistik akademik kadrosu, lojistik eğitim programları, ölçme ve değerlendirme" den memnun olmadıkları belirlenmiştir. Lojistik eğitim kalitesi alt faktörlerinden "öğrenme yöntemleri, uluslararasılaşma ve destek hizmetleri" öğrenci tutumunu olumlu yönde etkilemektedir. Ayrıca bu çalışmanın disiplinler arası bir işbirliği anlayışını geliştirmesi ve yeni çözümler sunması öngörülmektedir.
Covid-19 Lojistik eğitim kalitesi, Öğrenci memnuniyeti Öğrenci tutumu Lojistik
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |