Başarı yönelimi, bireylerin hedeflerine ulaşma sürecinde, düşündükleri ve deneyimledikleri birçok kavramı açıklayabilmektedir. Bu bağlamda, eğitim etkinliklerinin ve serbest zaman alanlarının ne derece bireyin yaşamına ayna tuttuğu araştırma konusu olarak değerlendirilebilmektedir. Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin serbest zamanlarda sıkılma algısı ve başarı yönelimleri düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi ve serbest zamanlarda sıkılma algısının başarı yönelimlerini yordama gücünün belirlenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma deseniyle gerçekleştirilen bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Kolayda örnekleme metodu ile seçilen ve farklı üniversitelerde öğrenim görmekte olan 516 (300 kadın ve 216 erkek) öğrenci araştırmaya katılmıştır. Katılımcılara “Boş Zamanlarda Sıkılma Algısı Ölçeği” (BZSAÖ) ve “2x2 Başarı Yönelimleri Ölçeği” (BYÖ) uygulanmıştır. Verilerin analizi için MANOVA ve regresyon testleri kullanılmıştır. Bulgulara göre, “BZSAÖ”de cinsiyete; “BYÖ”de ise herhangi bir kulübe/derneğe (sosyal-kültürel-sportif) üyeliğe ve fiziksel aktiviteye katılıma göre anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Bunun yanında, “BYÖ” “öğrenme kaçınma yönelimi” alt boyutunda erkek katılımcılar lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. “BZSAÖ” “sıkılma” alt boyutunda herhangi bir kulübe/derneğe (sosyal-kültürel-sportif) üye olmayanlar lehine; “doyumsuzluk” alt boyutunda ise, üye olanlar lehine anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. “BZSAÖ” “sıkılma” alt boyutunda fiziksel aktiviteye hiç katılmayanlar lehine, “doyumsuzluk” alt boyutunda ise, sık sık fiziksel aktiviteye katılanlar lehine anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonuçlarına göre, “sıkılma” alt boyutu “BYÖ” “öğrenme-yaklaşma yönelimi” “öğrenme-kaçınma yönelimi” ve “performans-yaklaşma yönelimi” alt boyutlarını yordamaktadır. Ayrıca, “doyumsuzluk” alt boyutu, “BYÖ” tüm alt boyutlarını yordamaktadır. Sonuç olarak, bireylerde akademik davranışların amaçlarına ilişkin sağlıklı açıklamalar yapan başarı yönelimlerinin serbest zaman deneyimlerinin tatminsizliği ya da doyumu ile ilişkili olduğu tespit edilmiştir.
Serbest zamanlarda sıkılma algısı Öğrenme-yaklaşma yönelimi Öğrenme-kaçınma yönelimi Performans-yaklaşma yönelimi Performans-kaçınma yönelimi
Achievement goal orientations can explain many concepts that individuals think and experience in the process of reaching their goals. In this context, the extent to which educational activities and leisure mirror the life of the individual can be considered as a research topic. In this study, this study aimed to examine the perception of boredom in leisure and achievement goal orientations level with regard to some variables and determine the predictive power of the perception of boredom in leisure on their achievement goal orientations. In this study, which was conducted with quantitative research pattern, the relational screening model was used. Totally 516 (300 female and 216 male) university students selected by convenience sampling method from different universities. “Leisure Boredom Scale (LBS)” and “2x2 Achievement Goal Orientations Scale (AGOS)” were applied to participants. For the analysis of the data, MANOVA and regression tests were used. According to the findings, no significant difference was found in "LBS" according to gender and "AGOS" according to membership to any club/association (social-cultural-sportive) and participation in physical activity. In addition, a significant difference was found in favor of male participants in the "learning avoidance" sub-dimension of "AGOS”. Significant differences were found in the “LBS” "boredom" sub-dimension in favor of those who are not members of any club/association (social-cultural-sportive), on the other hand, significant differences were found in the sub-dimension of "satisfaction" in favor of the members of any club/association. Significant differences were found in favor of those who never participated in physical activity in the "LBS" "boredom" sub-dimension however, significant differences were found in the sub-dimension of "satisfaction" in favor of the those who participate in physical activity frequently. According to the results of the regression analysis, "boredom" sub-dimension predicts the "AGOS" "learning-approach" "learning-avoidance" and " performance-approach " sub-dimensions. In addition, the "satisfaction" sub-dimension predicts all the sub-dimensions of "AGOS". As a result, it has been determined that achievement goal orientations that make healthy explanations for the purposes of academic behaviors in individuals are related to the dissatisfaction or satisfaction of leisure experiences.
Leisure boredom Learning-approach Learning-avoidance Performance-approach Performance-avoidance
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimde Hazırbulunuşluluk, Spor ve Rekreasyon |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |