Küreselleşen dünyada sosyal dengesizlik toplumlar ve ülkeler arasında sosyo-ekonomik açıdan ciddi farklara neden olmuştur. Bu sosyal dengesizliğin göstergelerinden birisi de aile gelirindeki adaletsizliktir. Bu gelir dağılımındaki adaletsizlik öğrencilerin okul hayatını olumsuz yönde etkilemektedir. Çünkü öğrenci, aile gelirine göre beslenmekte, giyinmekte ve yaşamaktadır. Bu araştırmada amaç, sınıf öğretmenlerinin Millî Eğitim Bakanlığı’nın “5 Milyon Öğrenciye Ücretsiz Yemek Projesi” ile ilgili düşüncelerini incelemektir. Araştırma nitel araştırma yaklaşımı içerisinde yer alan durum çalışmasına göre desenlenmiştir. Araştırmaya kriter örneklem seçme yöntemine göre belirlenen 13 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılarak elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler NVivo 9.2 bilgisayar paket programı kullanılarak içerik analizi yöntemi ile yorumlanmıştır. Buna göre; projenin öğrenciler arasında fırsat eşitliğini sağladığı, yapılan yemeklerin öğrencilerin iştahını arttırdığı, projenin öğrencilere dengeli beslenme alışkanlığını kazandırdığı, yemek yerken öğrenciler arasında iletişimin arttığı ve öğrencilerin mutlu olduğu ortaya çıkmıştır. Bunlara karşın; proje ile ilgili personel eksikliğinin olduğu, bazı okullarda yemekhanelerin bulunmadığı, okula gelen ödeneklerin harcanması konusunda okul idarelerinin yeterince bilgi sahibi olmadığı, bazı yemeklerin öğrenciler tarafından sevilmediği ve proje ile ilgili denetim eksikliğinin olduğu ortaya çıkmıştır. Çözüm olarak okullara yemekhanelerin yapılması ve hâlihazırda bulunan alanların yemekhane olarak öğrenci özelliklerine göre dizayn edilmesi gerektiği, okullara personel istihdam edilmesi gerektiği ve ihalelerin üst kurumlarca yapılması gerektiği ortaya çıkmıştır. Elde edilen sonuçlara göre çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Ücretsiz yemek Sınıf öğretmeni Fırsat eşitliği Katkı Başarı Eğitim politikaları
In a globalizing world, social imbalance has led to significant socio-economic differences between societies and countries. One of the indicators of this social imbalance is inequality in family income. This inequitable distribution of income has a negative impact on students' school life. Because students are fed, clothed and live according to their family income. The aim of this study is to examine the opinions of classroom teachers about the Ministry of National Education's "Free Meal Project for 5 Million Students". The research was designed according to the case study within the qualitative research approach. Thirteen classroom teachers who were selected according to the criterion sampling method participated in the study. The data in the study were obtained using a semi-structured interview form developed by the researchers. The data obtained from the research were interpreted by content analysis method using NVivo 9.2 computer package program. Accordingly, it was revealed that the project provided equal opportunities among students, the meals increased the appetite of the students, the project provided students with the habit of eating a balanced diet, communication between the students increased while eating, and the students were happy. On the other hand, it was revealed that there was a lack of personnel related to the project, some schools did not have cafeterias, school administrations were not sufficiently informed about the spending of school funds, some meals were not liked by students and there was a lack of supervision related to the project. As a solution, it was revealed that cafeterias should be built in schools and existing areas should be designed as cafeterias according to the characteristics of students, personnel should be employed in schools and tenders should be made by higher institutions. Various suggestions were made according to the results obtained.
Free meals Classroom teacher Equal opportunities Contribution Success Education policies
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi, Eğitim Politikası |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 23 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |