Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİMCİ VE SANATÇI GÖZÜYLE BÜYÜK FORMLU TÜRK FLÜT ESERLERİ: EKREM ZEKİ ÜN’ÜN FLÜT VE PİYANO İÇİN SONAT ÖRNEĞİ

Yıl 2024, , 251 - 265, 30.06.2024
https://doi.org/10.17753/sosekev.1440723

Öz

Bu araştırma, Türkiye’de mesleki flüt eğitimi verilen kurumlarda konçerto ve sonat gibi büyük formlu eserlerin daha fazla tanınması ve daha fazla çalınması için bu formdaki eserlerin belirlenmesi ve incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu ihtiyaca paralel olarak yapılan bu araştırma, Türk flüt eserlerinden icra teknikleri açısından analize uygun olanlarının belirlenme aşamaları ile eğitimci ve sanatçıların en çok tercih ettikleri ilk eserin müzikal ve icra teknikleri analizini kapsamaktadır. Yapılan çalışmada eğitimci ve sanatçıların anket yoluyla görüşleri alınarak, en çok tercih edilen büyük formlu Türk flüt eserleri belirlenmiş ve amaçlı örneklem yoluyla seçilen bir eserin analizleri yapılmıştır. Araştırmada karma araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda tek soruluk anket tekniği kullanılmıştır. Lisans düzeyinde müzik eğitimi veren kurumlarda görev yapan flüt öğretim elemanları ve Kültür bakanlığı bünyesindeki müzik kurumlarında çalışan flüt sanatçılarına tek soruluk bir anket uygulanmıştır. Verilerin analizi ise frekans tablosu yoluyla yapılmıştır. En çok tercih edilen eserin analizi ise nitel yöntem kullanılarak, müzikal analiz ve icra teknikleri analizi yolu ile yapılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda; Güzel Sanatlar Fakültelerinin Müzik bölümleri, Eğitim Fakültelerinin Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı ve Konservatuvarların müzik bölümünde görev yapan flüt eğitimcileri ile Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesinde görev alan flüt sanatçılarının büyük formlu Türk flüt eserlerine yönelik görüşleri alınmıştır. Buna paralel olarak ise analize en uygun eser olan Ekrem Zeki Ün’ün Flüt ve Piyano için Sonat eserinin müzikal analizi ve icra teknikleri analizi yapılmıştır.

Kaynakça

  • Artaç, A. (2021). Konservatuvarların çalgı eğitimi müfredatlarında çağdaş türk müziği eserlerinin yerinin incelenmesi. Akademik Sanat, (14), 51-80.
  • Baydar, K. (2010). Bach ve Buffardin’in İstanbul buluşmasına Türk müzik tarihi bağlamında bakış. Zeitschrift für die Welt der Türken, (2), 43-52.
  • Bulut, S. (2017). Tarihsel süreçte flütün gelişimi ve ileri flüt tekniklerinin günümüz Türk bestecileri tarafından kullanımı üzerine bir inceleme. Kesit Akademi Dergisi, (10), 127-150.
  • Çoşkun, B. (2007). J.S Bach tarafından flüt ve klavsen için yazılan Si Minör (BWV 1030) Sonat'ın form, analiz ve icra yönünden incelenmesi (Tez No:240954) [Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çavuş, N. (2018). XX. Yüzyıl Türk flüt müziğinde sonat formunun özellikleri (Tez No:505045) [Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Fışkın, Ü. (2018). Sistematik müzikolojide 20. yüzyıl analiz yöntemleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 281-314.
  • Gazimihal, R. M. (1955). Türk askeri muzikaları tarihi. Maarif. Hesse-Biber, S. (2010). Qualitative approaches to mixed methods practice. Qualitative inquiry, 16(6), 455-468.
  • Hepyücel, C., & Yıldırım, H. (2017). Türkiye’de flüt eğitimi veren müzik kurumlarında eşlikli çalışmaların yeri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 485-501.
  • Kurtaslan, H. (2004). Anadolu güzel sanatlar liselerinde çalgı (yan flüt) müfredat programında belirtilen dil teknikleri öğretiminin incelenmesi üzerine bir çalışma (Tez No. 148296) [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kurtaslan, H. (2010). Flüt eğitiminde çağdaş Türk flüt eserlerinin kullanımı ve örnek çalışma egzersizleri (Tez No. 264308) [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (22) (Özel Sayı 2), 273-294.
  • Onuk, Ö. (2001). Üniversitelerin müzik eğitimi anabilim/anasanat dallarında flüt eğitimi ve bu eğitimde çağdaş Türk flüt müziğinin yeri (Tez No. 108763) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kurtaslan, H. (2012). An analysis of the turkish flute works most frequently performed by flute teachers. Procedia-Social And Behavioral Sciences, (51), 182-187.
  • Koşar, G. (2019). Wolfgang Amadeus Mozart’ın flüt konçertolarında icra ve teknik açısından karşılaşılan problemlerin incelenmesi (Tez No: 590703) [Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, O. M. (2014). İdeolojik ve siyasal bir proje olarak mûsikî muallim mektebi. S. Yağcı (Ed.). 90. Yıl müzik kongresi: kuruluşunun 90. yılında mûsikî muallim mektebi Cumhuriyetin müzik serüveni kongre bildiriler kitabı (ss. 485-506). Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Sage.
  • Toker, H., & Özden, H. (2013). Osmanlı Devleti’nde müzik eğitimi veren önemli kurumlar. Rast Müzikoloji Dergisi, (1), 107-128.
  • Weınsteın, S. U. (2018). “Yudumluk” ile “Tema ve Çeşitlemeler” için çalışma ve yorum önerileri. Conservatorium, 5(2), 267-285.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Seçkin.
Yıl 2024, , 251 - 265, 30.06.2024
https://doi.org/10.17753/sosekev.1440723

Öz

Kaynakça

  • Artaç, A. (2021). Konservatuvarların çalgı eğitimi müfredatlarında çağdaş türk müziği eserlerinin yerinin incelenmesi. Akademik Sanat, (14), 51-80.
  • Baydar, K. (2010). Bach ve Buffardin’in İstanbul buluşmasına Türk müzik tarihi bağlamında bakış. Zeitschrift für die Welt der Türken, (2), 43-52.
  • Bulut, S. (2017). Tarihsel süreçte flütün gelişimi ve ileri flüt tekniklerinin günümüz Türk bestecileri tarafından kullanımı üzerine bir inceleme. Kesit Akademi Dergisi, (10), 127-150.
  • Çoşkun, B. (2007). J.S Bach tarafından flüt ve klavsen için yazılan Si Minör (BWV 1030) Sonat'ın form, analiz ve icra yönünden incelenmesi (Tez No:240954) [Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çavuş, N. (2018). XX. Yüzyıl Türk flüt müziğinde sonat formunun özellikleri (Tez No:505045) [Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Fışkın, Ü. (2018). Sistematik müzikolojide 20. yüzyıl analiz yöntemleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 281-314.
  • Gazimihal, R. M. (1955). Türk askeri muzikaları tarihi. Maarif. Hesse-Biber, S. (2010). Qualitative approaches to mixed methods practice. Qualitative inquiry, 16(6), 455-468.
  • Hepyücel, C., & Yıldırım, H. (2017). Türkiye’de flüt eğitimi veren müzik kurumlarında eşlikli çalışmaların yeri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 485-501.
  • Kurtaslan, H. (2004). Anadolu güzel sanatlar liselerinde çalgı (yan flüt) müfredat programında belirtilen dil teknikleri öğretiminin incelenmesi üzerine bir çalışma (Tez No. 148296) [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kurtaslan, H. (2010). Flüt eğitiminde çağdaş Türk flüt eserlerinin kullanımı ve örnek çalışma egzersizleri (Tez No. 264308) [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (22) (Özel Sayı 2), 273-294.
  • Onuk, Ö. (2001). Üniversitelerin müzik eğitimi anabilim/anasanat dallarında flüt eğitimi ve bu eğitimde çağdaş Türk flüt müziğinin yeri (Tez No. 108763) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kurtaslan, H. (2012). An analysis of the turkish flute works most frequently performed by flute teachers. Procedia-Social And Behavioral Sciences, (51), 182-187.
  • Koşar, G. (2019). Wolfgang Amadeus Mozart’ın flüt konçertolarında icra ve teknik açısından karşılaşılan problemlerin incelenmesi (Tez No: 590703) [Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, O. M. (2014). İdeolojik ve siyasal bir proje olarak mûsikî muallim mektebi. S. Yağcı (Ed.). 90. Yıl müzik kongresi: kuruluşunun 90. yılında mûsikî muallim mektebi Cumhuriyetin müzik serüveni kongre bildiriler kitabı (ss. 485-506). Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Sage.
  • Toker, H., & Özden, H. (2013). Osmanlı Devleti’nde müzik eğitimi veren önemli kurumlar. Rast Müzikoloji Dergisi, (1), 107-128.
  • Weınsteın, S. U. (2018). “Yudumluk” ile “Tema ve Çeşitlemeler” için çalışma ve yorum önerileri. Conservatorium, 5(2), 267-285.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Seçkin.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Performansı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümran Ezgi Ö Zyörük 0000-0003-0352-3651

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2024
Kabul Tarihi 23 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Zyörük, Ü. E. Ö. (2024). EĞİTİMCİ VE SANATÇI GÖZÜYLE BÜYÜK FORMLU TÜRK FLÜT ESERLERİ: EKREM ZEKİ ÜN’ÜN FLÜT VE PİYANO İÇİN SONAT ÖRNEĞİ. EKEV Akademi Dergisi(98), 251-265. https://doi.org/10.17753/sosekev.1440723